Gå til innhold

Høydeberegning, valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei tispe på 7 mnd som er fullstendig fryktløs. Hun tenker rett og slett ikke konsekvenser i det hele tatt, noe jeg ikke forventer av en valp heller.

Hun er ganske liten rase så de fleste høyder er høye for henne. Men jeg tenker ikke bare på at hun stuper (ja hun gjør det, tar sats og stuper) ned fra en puff, men verre. Flere ganger har jeg måtte stanse henne i å hoppe ned fra 1,5 meters høyder og lignende, fordi hun har vært klar til å hoppe. Det er jo til å brekke både forbein og kragebein av. Synes det er skummelt og tør ikke gå turer uten bånd før jeg vet at hun begynner å tenke litt mer "fornuftig".

Jeg vet at dette ikke er noen unormal oppførsel hos valper og unghunder, men noen som vet sånn ca når denne fryktløsheten begynner å ta litt slipp? Jeg har to andre, voksne hunder, som alltid har vært smarte nok til å finne alternative, trygge veier ned fra ting, men jeg kan ikke huske når det var de ble voksne nok til å skjønne det.

Anonymous poster hash: 48d70...896
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mi tispe (også liten rase, ca. 5 kg som fullvoksen) var også sånn da hun var valp. Jeg hadde lest på nettet at valper ikke skulle gå i trapper, og det første hun gjør når jeg setter henne ned på bakken, 8 uker gammel og helt fersk, er at hun piler opp en svær trapp! Panikkangst - jepp.

Hun pleide også å hoppe ned fra krakker, hoppe mellom stoler, prøve å klatre(!!) i reoler og lignende. Fullstendig fryktløs og crazy som valp. Jeg husker ikke nøyaktig når det gikk over. Hun er fortsatt noe fryktløs når det kommer til høyder, men hun har enda ikke skadet seg selv på det. Har faktisk aldri hatt henne til veterinær, annet enn ved den årlige sjekken for vaksine og lignende.

Jeg tror ikke det er så mye man kan gjøre, annet enn å bare la det gå over av seg selv. Du må selvfølgelig følge litt med, men... de lærer seg etter hvert. :)

Anonymous poster hash: 35205...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...