Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Steamboat
Skrevet

Bruker du noen ganger skryt som hersketeknikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh nei. Gir jeg noen skryt er det som regel fordi de fortjener det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: b676d...0cb

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Nei, aldri. Mine komplimenter sitter veldig langt inne. De gis bare til dem som virkelig fortjener det, og ikke alltid da en gang.

Ordet hersketeknikk er forøvrig gått ut på dato. Alle mennesker manipulerer andre for oppnå noe. Det trenger ikke være en negativ ting. En kan fint manipulere mennesker inn i situasjoner der de tar valg som får dem til å føle seg bedre og som gjør at de får et bedre liv. Dette er også herkseteknikker, men da med formål å oppnå andres velvære (som igjen gjør at en selv får tilbake med renter). Kjærlighet, vennskap og vennlighet har den egenskapen at en kan få mer energi ut enn hva en putter inn. Snodig, men fint.

Skrevet

hmmm, ja ovenfor tantebarna mine hender det :fnise: sånn "oj! så flink du har vært å spise maten din, du greier vel den neste skiven også du da? Du som er så flink?"

Er nok litt manipulerende ja :plystre:

• Liker 4
Skrevet

Jeg skryter oppførsel jeg vil se mer av, og lar være hvis det er noe jeg ikke liker. Det er jo bare naturlig?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri. Mine komplimenter sitter veldig langt inne. De gis bare til dem som virkelig fortjener det, og ikke alltid da en gang.

Ordet hersketeknikk er forøvrig gått ut på dato. Alle mennesker manipulerer andre for oppnå noe. Det trenger ikke være en negativ ting. En kan fint manipulere mennesker inn i situasjoner der de tar valg som får dem til å føle seg bedre og som gjør at de får et bedre liv. Dette er også herkseteknikker, men da med formål å oppnå andres velvære (som igjen gjør at en selv får tilbake med renter). Kjærlighet, vennskap og vennlighet har den egenskapen at en kan få mer energi ut enn hva en putter inn. Snodig, men fint.

Hersketeknikker er indirekte nedlatenhet, og jeg vil ikke påstå at det har gått ut på dato. Manipulasjon er å lure andre.

Jeg tenker likevel at det sier noe om en litt nedlatende holdning til andre mennesker, når de foretrekker manipulasjon fremfor åpenhet og direkte kommunikasjon. Det viser indirekte at man ikke har tillit til at de selv vet hva som er i deres beste interesse, eller at man har tillit til at andre selv kan ta gode valg.

Lurer man noen til å gjøre noe, så har man selv bestemt hva man synes er gode valg for dem og en interesse av å se det skje, og da handler det egentlig om en selv uansett....

Anonymous poster hash: c79f9...e5d

• Liker 1
Gjest heihade
Skrevet

Hvordan vil skryt som hersketeknikk fungere i praksis? Mener du å manipulere noen til å gjøre noe for skryt? Fordi det er vel ikke akkurat hersketeknikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skryter oppførsel jeg vil se mer av, og lar være hvis det er noe jeg ikke liker. Det er jo bare naturlig?

Det er helt naturlig. Det har ingenting med hersketeknikker å gjøre.

Bare motivasjonen din for å skryte kan si noe om det er manipulering eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil skryt som hersketeknikk fungere i praksis? Mener du å manipulere noen til å gjøre noe for skryt? Fordi det er vel ikke akkurat hersketeknikk.

Skryt med den hensikt å oppnå noe er manipulasjon, skryt med den hensikt å gjøre noen glade og vise hva man tenker er ikke manipulasjon.

Gjest heihade
Skrevet (endret)

Skryt med den hensikt å oppnå noe er manipulasjon, skryt med den hensikt å gjøre noen glade og vise hva man tenker er ikke manipulasjon.

Det vet jeg. Jeg bare satte spørsmålstegn ved bruken av ordet "hersketeknikk".

Hersketeknikker blir brukt for å få den andre til å tape. Få dem til å føle seg dårligere og mindre gjennom latterliggjøring, fordømmelse, ydmykelse osv. Manipulasjon (i dette tilfellet) er vel nesten motsatt, der det går ut på å få vedkommende til å føle seg bedre og tro at de gjør noe godt for seg selv når de egentlig bare hjelper deg. Jeg kan ikke se for meg en situasjon der noen skryter for å få noen til å føle seg dårligere. Derfor jeg lurte på hvordan dette skulle fungere i praksis eller om det var mulig at TS mente noe annet.

Endret av heihade
Gjest Hyssingen
Skrevet

samme her.

Skrevet (endret)

Kanskje typen "oooh,du er så stor og sterk! Kan du betale regningene mine?"

Nekter å tro at noe sånt hadde funket i praksis da, ikke det at jeg ville prøvd.

Eller kanskje.. så er ts en av de menna som tror at kvinner har en magisk kraft til å få menn til å gjøre ting de egentlig ikke vil,bare ved å ønske det.

Endret av Blue-Jeans
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje TS mener "skryt" som i å si til noen "Så flink du er!" eller lignende til en som slett ikke har behov for deres tilbakemelding?

(til illustrasjon: jeg inviterte mannens ekskone inn på kaffe og kake (vi satt ved bordet da hun kom) en gang hun kom for å hente barna. Da sa hun "så søøøt du er!" grøss)

Anonymous poster hash: d2144...9c6
Skrevet

Nei. Men om en person trekker meg opp over flere timer med krangel og sure kommentarer så kan det hende jeg svarer tilbake at "jeg er smartere enn deg så hold kjeft". Men det er virkelig virkelig sjelden at jeg gjør det :fnise:

Skrevet

Jeg tolket trådstarters spørsmål som "selvskryt" at man fremhever seg selv for å oppnå en posisjon i diskusjonen.

Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan "herske" ved å skryte av andre.

Gjest Steamboat
Skrevet (endret)

Kanskje TS mener "skryt" som i å si til noen "Så flink du er!" eller lignende til en som slett ikke har behov for deres tilbakemelding? (til illustrasjon: jeg inviterte mannens ekskone inn på kaffe og kake (vi satt ved bordet da hun kom) en gang hun kom for å hente barna. Da sa hun "så søøøt du er!" grøss) Anonymous poster hash: d2144...9c6

Ja det er et godt eksempel og gjerne foran andre og man slettes ikke er søt.

Endret av Steamboat
Gjest heihade
Skrevet

Jeg tolket trådstarters spørsmål som "selvskryt" at man fremhever seg selv for å oppnå en posisjon i diskusjonen.

Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan "herske" ved å skryte av andre.

Det blir den riktige måten å se det på, ja. Hvis ikke er det nok ordvalget hos TS som er feil.

Skrevet

Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk jeg gjør det ganske ofte. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...