Teeden Skrevet 13. mai 2014 #1 Skrevet 13. mai 2014 Hvor mange her er det som innbiller seg at de har rett til å fotografere et kjærestepar som kliner offentlig og kose seg? Ikke mange vil jeg tro. Hvilken rett tror dere da dere har til å fotografere et par der dere mistenker eller vet at den ene parten er utro mot noen andre? Nettopp, dere har ikke retten til det. Så hvis dere ser at typen til venninna deres kysser en annen jente. Tar dere bilde eller er dere lovlydige?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #2 Skrevet 13. mai 2014 Hvis en kompis hadde sett damen din kline med eksen sin, hadde ikke du likt å få dette bevist med et fotografi? Og nei, jeg ser virkelig ikke problemet med å ta et sånt bilde. Anonymous poster hash: 82f9f...316 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #3 Skrevet 13. mai 2014 Man har rett til å fotografere mennesker man ser offentlig, så jeg skjønner ikke hva du syter over. Anonymous poster hash: dd748...1e9 9
Teeden Skrevet 13. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2014 Hvis en kompis hadde sett damen din kline med eksen sin, hadde ikke du likt å få dette bevist med et fotografi? Og nei, jeg ser virkelig ikke problemet med å ta et sånt bilde. Anonymous poster hash: 82f9f...316 Hvorfor skulle jeg trenge å vite det? Det ville jo bare tvunget meg til å måtte avbryte det som ellers ville vært et fungerende sexliv. Det er uansett ingenting viktigere enn personvern. Syns du det er greit å skape mer overvåking og innskrenke den personlige friheten til folk kun for å være en prinsipprytter+
Teeden Skrevet 13. mai 2014 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2014 Man har rett til å fotografere mennesker man ser offentlig, så jeg skjønner ikke hva du syter over. Anonymous poster hash: dd748...1e9 Ikke mot dere samtykke eller som svertekampanje. 1
Gjest alegria Skrevet 13. mai 2014 #6 Skrevet 13. mai 2014 Ble du litt for opphengt i tråden "Jeg hev en tskjorte på typen min og han ble skikkelig sint!" stakkar? 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #7 Skrevet 13. mai 2014 Tatt på fersken nå eller? Anonymous poster hash: 38622...b79 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #8 Skrevet 13. mai 2014 Hvorfor skulle jeg trenge å vite det? Det ville jo bare tvunget meg til å måtte avbryte det som ellers ville vært et fungerende sexliv. Det er uansett ingenting viktigere enn personvern. Syns du det er greit å skape mer overvåking og innskrenke den personlige friheten til folk kun for å være en prinsipprytter+ Da regner jeg med du er i åpne forhold? Det kan ikke helt sammenlignes spør du meg. Ja, jeg syns det er helt ok å ta bilde i et slikt tilfelle.. Anonymous poster hash: 82f9f...316
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #9 Skrevet 13. mai 2014 Åndverksloven regulerer innenfor visse grenser hvilke bilder som kan publiseres offentlig/på internett. Det er derimot ingen lover som sier at du ikke kan ta biler av noen på offentlig sted til privat bruk. Anonymous poster hash: c64fe...1f5 6
Teeden Skrevet 13. mai 2014 Forfatter #10 Skrevet 13. mai 2014 Tatt på fersken nå eller? Anonymous poster hash: 38622...b79 Nei, men det er det holdningen der jeg vil til livs. Hvilken rett har du til å legge deg borti noe sånt? Hvilken rett har du til å ta bilde av et par som koser seg og samtidig vise det til andre? I hvlken som helst annen setting så ville du jo blitt kalt pervers. Men det er plutselig greit når du er ute etter å ødelegge et forhold eller?
Teeden Skrevet 13. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 13. mai 2014 Åndverksloven regulerer innenfor visse grenser hvilke bilder som kan publiseres offentlig/på internett. Det er derimot ingen lover som sier at du ikke kan ta biler av noen på offentlig sted til privat bruk. Anonymous poster hash: c64fe...1f5 Det er mulig, men disse lovene er jo uansett basert på at du ikke har en kameralinse rundt deg 24/7 sånn som i dag. Lovene må jo reguleres og tilpasse seg dagens tidsalder for vil virkelig folk skremmes til å oppføre seg uten frihet i det offentlgi? Dere som liksom er så ærlige og trofaste og bla bla, hadde dere likt om noen fotograferte dere når dere planla en overraskelse og dermede ødela den for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #12 Skrevet 13. mai 2014 Er dette inspireert av en av de mange trådene her inne hvor skadefro kvinner plotter seg sammen og bejubler alskens konspirasjoner for å ta utro mennesker på fersken for slik å gi de som fortjent eller? Jeg mistenker at mange mener sånt er en glimrende ide på internett, mens de neppe ville gjort det i det virkelige liv, ellre bifalt det om de kjente de involverte. Det er en egen dynamikk i slike tråder, som er ganske interessant. Legger til at jeg ikke har lest tråden som nevnes tidligere. Anonymous poster hash: bf299...7e0
koskenkorva Skrevet 13. mai 2014 #13 Skrevet 13. mai 2014 Om jeg hadde sett kjæresten til venninnen min stått og råkline med ei annen, hadde jeg nok filmet, gått bort til han, gitt han en på trynet, og gått. Hadde deretter fortalt venninnen min om hva jeg så, og hadde hun ikke trodd på meg hadde jeg hatt bevis Dessuten takler jeg ikke kjærestepar som står i offentligheten og smaker på spyttet til hverandre, det er noe av det verste øynene mine kan se. Ta heller kosen hjemme! Greit med kyssing og sånt, men om et par står og råkliner klarer jeg ikke dy meg, og gir blikk. 1
Arlea Skrevet 13. mai 2014 #14 Skrevet 13. mai 2014 (endret) Det er mulig, men disse lovene er jo uansett basert på at du ikke har en kameralinse rundt deg 24/7 sånn som i dag. Lovene må jo reguleres og tilpasse seg dagens tidsalder for vil virkelig folk skremmes til å oppføre seg uten frihet i det offentlgi? Dere som liksom er så ærlige og trofaste og bla bla, hadde dere likt om noen fotograferte dere når dere planla en overraskelse og dermede ødela den for eksempel? Hahaha ærlig talt, hvor mange ganger har din overaskelse blitt spolert av at noen har fotografert det og tilfeldigvis sendt det til den personen du skulle overaske? Og hvorfor i all verden burde vi ha et lovverk som beskytter overaskelser? En stor del av grunnen til at det ikke finnes strengere lover innenfor dette området er fordi at offentlige steder er nettopp det - offentlige. Hvis du vil være utro, lage en overaskelse eller for den saks skyld runke eller gjøre noe annet du ikke vil at mora di skal vite så får du holde disse aktivitetene innenfor ditt eget hjem. Jeg liker forøvrig hvordan du har formulert tråden "dere som driver og fotograferer..." ja - for vi er en stor, organisert gjeng som ikke gjør annet enn å spionere på folk i forhold for å fotografere og avsløre dem! Endret 13. mai 2014 av Arlea 2
Mariell007 Skrevet 13. mai 2014 #15 Skrevet 13. mai 2014 så lenge det ikke legges ut på nett så er det lovlig! kjør på 1
Gjest Jumo Skrevet 13. mai 2014 #16 Skrevet 13. mai 2014 (endret) Så lenge det er i det offentlige rom, kan du egentlig ta bilde av akkurat det du måtte ønske! Men det er hvis fotografen ikke opptrer plagsomt, og bildet ikke krenker den som er avbildet. Kan vel kalle det krenkende å avbilde noen som kysser og som synes det er ubehagelig. Handler mest om hvordan du vektlegger etikk og moral. Måtte bare.. Hadde jeg sett at typen/dama til en venn av meg hadde stått og klina med en annen i full offentlighet hadde vedkommende nok driti seg nok på leggen til at jeg hadde gitt faen i både etikk og moral, og jeg hadde tatt det bildet. Endret 13. mai 2014 av Jumo
Teeden Skrevet 13. mai 2014 Forfatter #17 Skrevet 13. mai 2014 Ja, da må vedkommende regne med å få en ødelagt telefon da hvis det blir oppdaget og hun/han nekter å slette. De som blir fotografert har rett til å verne om sitt eget personvern.
Teeden Skrevet 13. mai 2014 Forfatter #18 Skrevet 13. mai 2014 Så lenge det er i det offentlige rom, kan du egentlig ta bilde av akkurat det du måtte ønske! Men det er hvis fotografen ikke opptrer plagsomt, og bildet ikke krenker den som er avbildet. Kan vel kalle det krenkende å avbilde noen som kysser og som synes det er ubehagelig. Handler mest om hvordan du vektlegger etikk og moral. Måtte bare.. Hadde jeg sett at typen/dama til en venn av meg hadde stått og klina med en annen i full offentlighet hadde vedkommende nok driti seg nok på leggen til at jeg hadde gitt faen i både etikk og moral, og jeg hadde tatt det bildet. Jeg vil mene at et bilde som potensielt ødelegger et frohold definitivt krenker vedkommende, så det kan umulig være greit.
dillyduzit Skrevet 13. mai 2014 #19 Skrevet 13. mai 2014 (endret) Hvorfor skulle jeg trenge å vite det? Det ville jo bare tvunget meg til å måtte avbryte det som ellers ville vært et fungerende sexliv. Det er uansett ingenting viktigere enn personvern. Syns du det er greit å skape mer overvåking og innskrenke den personlige friheten til folk kun for å være en prinsipprytter+ 1. Du er i et åpent forhold, fint for deg 2. Du er ikke i et åpent forhold- Eier du ikke følelser? At kjæresten din kliner og eventuelt har sex med andre for å deretter ha sex med den faktiske kjæresten? Lykke til i livet sier nå jeg. Ikke mot dere samtykke eller som svertekampanje. Offentlig mennesker kan bli tatt bilde av uten samtykke. Skal bildet publiseres, må det samtykke til. Jeg vil mene at et bilde som potensielt ødelegger et frohold definitivt krenker vedkommende, så det kan umulig være greit. 1. Det er kjæresten din øddelegger forholdet 2. Vi som tar bildet er bare med på å dokumentere at et forhold går rett i dass. Åndsverkloven om motivets rettigheter Det som tidligere het fotoloven, er nå innlemmet i åndsverkloven. Hovedregelen rundt fotografering og personvern sier at ”bilder av personer ikke kan gjengis eller vises offentlig uten samtykke fra den avbildede”. Den avbildede kan bestemme i hvilken utstrekning og på hvilken måte bildet skal brukes. Hvis det samtykkes til å bruke bildet i lokalavisen, kan det ikke uten videre benyttes i andre publikasjoner. Et samtykke kan gis skriftlig eller muntlig. Dvs: Bildet som ikke skal brukes til publisering på nett/lokalavis behøver man ikke samtykke. Endret 13. mai 2014 av dillyduzit 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #20 Skrevet 13. mai 2014 Det er mulig, men disse lovene er jo uansett basert på at du ikke har en kameralinse rundt deg 24/7 sånn som i dag. Lovene må jo reguleres og tilpasse seg dagens tidsalder for vil virkelig folk skremmes til å oppføre seg uten frihet i det offentlgi? Dere som liksom er så ærlige og trofaste og bla bla, hadde dere likt om noen fotograferte dere når dere planla en overraskelse og dermede ødela den for eksempel? Hvordan du mener lovene bør endres og reguleres er totalt irrelevant. Forbyr loven deg noe, og du likevel gjør det bryter du loven. Hvis loven ikke forbyr deg det er det lovlig.Anonymous poster hash: ddc34...1b6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå