Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beggynte i ny jobb 1 mai i år.

I fjord var jeg stort sett sykemeldt og i permisjon, så har derfor ikke opparbeidet meg rett til fulle feriepenger.

Derfor skal jeg heller ikke ta ut noen ferie i år, da jeg ikke har råd.

Men i dag kom sjefen min å mente jeg ikke kom til å få lønn i juni, for da ble det bare utbetalt feriepenger.

Stemmer dette??

Jeg trodde jeg kunne få vanlig lønn, siden jeg jobber og de ikke kan tvinge meg til å ta ut ferie jeg ikke har opparbeidet feriepenger for?

Noen som har peiling på dette??

klarer meg ikke en hel mnd uten penger.... spessielt siden noe av det samme gjelder mannen min.

Anonymous poster hash: 75e0f...996
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare tull fra sjefen din. Hvis du skal ta ut ferie i sommer så er det normalt å trekke feriedagene i juni fordi feriepengene kommer da. Men hvis du ikke skal ha ferie så kan de selvsagt ikke trekke deg i lønn for feriedager du ikke skal ha.

• Liker 3
Skrevet

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde

Ferieloven §5-5

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm så flott!

Da får jeg fortelle dette til sjefen min.

Tusen takk for svar:)

TS

AnonymBruker
Skrevet

hvor lenge må man ha vært ansatt for å få full opptjening? Eller er det kansje fra en viss dato i året?

Er i omtrent samme situasjon, bare litt annen oppstartsdato.....

Anonymous poster hash: 3021d...e4f
Skrevet (endret)

hvor lenge må man ha vært ansatt for å få full opptjening? Eller er det kansje fra en viss dato i året?

Er i omtrent samme situasjon, bare litt annen oppstartsdato.....

Anonymous poster hash: 3021d...e4f

'Grensen' er 30. september.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver.

For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver.

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.

Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret.

Tiltrer man etter 30. september, har man likevel krav på minst en uke ferie samme år.

Endret av troikaen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beggynte i ny jobb 1 mai i år.

I fjord var jeg stort sett sykemeldt og i permisjon, så har derfor ikke opparbeidet meg rett til fulle feriepenger.

Derfor skal jeg heller ikke ta ut noen ferie i år, da jeg ikke har råd.

Husk at arbeidstaker har plikt til å avvikle ferie som dekkes av opptjente feriepenger, så har du opptjent noen feriepenger har du plikt til å ta ut tilsvarende ferie. Hvis du blir sykmeldt igjen eller noe sånt og ikke får avviklet ferie på grunn av det kan du overføre feriedager til neste år.

Anonymous poster hash: 5ded4...24c

• Liker 1
Skrevet

'Grensen' er 30. september.

Betyr det at hvis man begynte i ny jobb etter 30.sept, så får man full lønn i juni?

Gjest Naria
Skrevet

Betyr det at hvis man begynte i ny jobb etter 30.sept, så får man full lønn i juni?

Du får lønn for det du jobber og trekkes for eventuell ferie slik som alle andre.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at arbeidstaker har plikt til å avvikle ferie som dekkes av opptjente feriepenger, så har du opptjent noen feriepenger har du plikt til å ta ut tilsvarende ferie.

Jepp. Selv om du føler du ikke har råd til å ta noe har du plikt til å ta det du har tjent opp.

Anonymous poster hash: 98e57...4f2

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du får full lønn i juli når du har jobbet hele det foregående året. Men du har rett til å avvikle 4/5 uker. Men da får du selvfølgelig mindre utbetalt.

Anonymous poster hash: 8768e...afd

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at du har tjent opp rett til ferie, men feriepenger tjener du opp med 10,2/12 % av lønnen din gjennom året - samme hvor lenge du er ansatt. Dvs at du kan ta ut 25 dager med ferie, men har ikke nødvendigvis så mye feriepenger :-/

Anonymous poster hash: a3321...72e

Gjest tuppesjura
Skrevet

Så lenge en begynner i en jobb før 1.september har en rett på å ta ut full ferie, den blir da uten lønn i og med at en ikke har opparbeidet seg feriepenger. Begynner en etter 1.sept mener jeg man kan ta en uke.

Full opptjening av fp når man har arbeidet hele foregående år. Begynner en i løpet av foregående år tjener man opp ca 2 dager pr mnd (med 5 ukers ferie).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...