Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #1 Skrevet 14. juni 2004 Jeg er desperat. Tidligere hadde jeg mye muskler i ryggen, grunnet så og si daglig (vel, overdrivelse, men hyppig) bruk av tung ryggsekk o.l. Jeg trente i tillegg nedtrekk og denne ryggøvelsen hvor man ligger med hodet ned, og hever ryggtavlen til den ligger vannrett. Jeg har ikke lengre tilgang til studio, og trener ikke på samme måte som tidligere lengre. Jeg savner ryggmusklene mine - mest av praktiske grunner, men også utseendemessige/symmetriske grunner. Så, hva kan jeg gjøre for å få fart på dette? Jeg vet om noen øvelser man får anbefalt, som å ligge på ryggen og heve vekselsvis armer og ben o.l., men jeg får det ikke helt til uten at det blir pusete. Jeg får ikke VIRKELIG tatt i - ergo får jeg heller ikke den effekten jeg er ute etter. Noen som har tips til ryggøvelser som slår?
Gjest Lady-M Skrevet 14. juni 2004 #2 Skrevet 14. juni 2004 Chins.. Hvis du har en stang eller lign. du kan heise deg opp i, så er den super for ryggen, spes. latsen eller "vingene" som noen kaller det. http://www.iform.no/ovelser/rygg.shtml
-Fisken- Skrevet 14. juni 2004 #3 Skrevet 14. juni 2004 Boksepute og boksing er fint for ryggmusklene også Her er også en øvelse: Ligg på magen. Hold hendene bak hodet, og løft overkroppen så langt du klarer fra gulvet. Hold litt, gå ned igjen, og gjenta så mange ganger du orker. Husk å puste
Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #4 Skrevet 14. juni 2004 Lady-M: Det er sant, den er god. Men, jeg har som sagt utrente muskler i ryggen, og har ikke sjans til å klare èn fullstendig øvelse som denne. Jeg har ingen til å hjelpe til. Jeg kan kanskje hoppe opp og bare senke meg ned i begynnelsen?
Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #5 Skrevet 14. juni 2004 Fisken Det kan jeg også tenke meg at kan funke greit ja - det tar vel også på musklene litt lengre ned i ryggen enn hva chins gjør, ikke? :tenker: Ja, vet boksing er fint for mange musklegrupper, deriblant ryggen - så jeg ønsker meg det - har snart bursdag, får se om jeg får smiska meg til noe da.
-Fisken- Skrevet 14. juni 2004 #6 Skrevet 14. juni 2004 Fisken Det kan jeg også tenke meg at kan funke greit ja - det tar vel også på musklene litt lengre ned i ryggen enn hva chins gjør, ikke? :tenker: Jepp Gått på rytmisk sportsgymnastikk jeg vettu, og dette var fast øvelse for oss. Lykke til med smiskingen angående boksepute
Piglet Skrevet 14. juni 2004 #7 Skrevet 14. juni 2004 Jepp Gått på rytmisk sportsgymnastikk jeg vettu, og dette var fast øvelse for oss. Jeg har også gått på rytmisk sportsgymnastik, og har gjort den samme øvelsen, men jeg tviler på at den er særlig sund for ryggen... Den er jo ikke særlig kontrolert og mange gymnaster har jo problemer med ryggen. Prøv i stedet å løfte et ben og en arm pararelt mens du ligger på magen, hold litt og bytt. Den er veldig effektiv. En anden god øvelse er å samle hendene på ryggen, mens du ligger på magen, løfte opp og holde litt. Den løsner i tillegg godt opp i skuldrene. Piglet
-Fisken- Skrevet 14. juni 2004 #8 Skrevet 14. juni 2004 Jeg har også gått på rytmisk sportsgymnastik, og har gjort den samme øvelsen, men jeg tviler på at den er særlig sund for ryggen... Den er jo ikke særlig kontrolert og mange gymnaster har jo problemer med ryggen. Prøv i stedet å løfte et ben og en arm pararelt mens du ligger på magen, hold litt og bytt. Den er veldig effektiv. En anden god øvelse er å samle hendene på ryggen, mens du ligger på magen, løfte opp og holde litt. Den løsner i tillegg godt opp i skuldrene. Piglet Ryggproblemene til RS-gymnaster kommer av all tøyingen, IKKE av styrketrening. På denne øvelsen trenger man ikke løfte høyt, men bare litt over gulvet, slik at man kjenner at man bruker musklene.
Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #9 Skrevet 14. juni 2004 Prøv i stedet å løfte et ben og en arm pararelt mens du ligger på magen' date=' hold litt og bytt. Den er veldig effektiv. [/quote'] Det er denne øvelsen jeg har prøvd å beskrive ovenfor, som jeg ikke synes tar nok.
Midnattsol Skrevet 14. juni 2004 #10 Skrevet 14. juni 2004 I dag kjøpte jeg meg en strikk blandt annet for å kunne trene ryggen (og andre muskelgrupper) hjemme i tillegg til at jeg trener styrke på treningssenter. Du kan feste strikken i f.eks dørhåndtak, trekke armene bakover med bøyde albuer og lave skuldre. Kan også gjøres med en arm om gangen med å holde hoften i ro og presse skulderbladet inn mot midten av ryggen. Du kan også ta ryggstrekk. Du står på alle fire med håndtaket på strikken rundt ene foten og midten av strikken under kne på det andre benet. Strekk ut og løft motsatt arm og bein. Dette står i siste nr. av Shape Up. :-)
Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #11 Skrevet 14. juni 2004 Du kan feste strikken i f.eks dørhåndtak, trekke armene bakover med bøyde albuer og lave skuldre. Kan også gjøres med en arm om gangen med å holde hoften i ro og presse skulderbladet inn mot midten av ryggen. Jeg ser ikke helt hvordan man effektivt trener ryggen med denne øvelsen? Du kan også ta ryggstrekk. Du står på alle fire med håndtaket på strikken rundt ene foten og midten av strikken under kne på det andre benet. Strekk ut og løft motsatt arm og bein. Hm, funker dette da? Det er denne øvelsen jeg flere ganger har skrevet at jeg IKKE synes tar noe godt, men jeg forstår det slik at den her gjøres med ekstra motstand (strikken). Jeg har treningsstrikk, men klarer ikke helt å se hvordan det utføres ... Uten å bli klønete. Kan du forklare litt mer? Dette står i siste nr. av Shape Up. :-) Jeg får alltid angst av hva som står i Shape-Up, men det er jo mulig de har noe fornuftig.
Midnattsol Skrevet 14. juni 2004 #12 Skrevet 14. juni 2004 Øvelsene er utført av en trener på Elixia så det har jeg tro på. Du får ta en titt så får du velge å prøve eller ikke.
Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #13 Skrevet 14. juni 2004 Øvelsene er utført av en trener på Elixia så det har jeg tro på. Du får ta en titt så får du velge å prøve eller ikke. Jo, men jeg lurer på om hvordan de utføres? Det er litt vanskelig å få et godt bilde av det skriftlig, så jeg trenger litt mer utdypende beskrivelse for å forstå hvordan det teknisk gjøres. Det kan jo hende det er gode øvelser, selv om jeg ser dem for meg feil i hodet. Hvis du gidder, så klart.
Midnattsol Skrevet 14. juni 2004 #14 Skrevet 14. juni 2004 Jeg kan jo sitere det som står i bladet. Fest håndtaket på strikken i et dørhåndtak. Hold i det andre håndtaket med begge hender. Trekk armene bakover med bøyde albuer. Husk lave skuldrer og albuene litt lavere enn skulderhøyde. En annen: Samme øvelse men med en og en arm. Husk å holde hoften helt i ro og presse skulderbladet inn mot midten av ryggen. Lår og rygg: Fest strikken i et førhåndtak. Stå med brede bein og velg selv hvor langt unna døren du vil stå. Jo lenger unna, dess tyngre øvelse. Sett deg ned i sittestilling samtidig som du trekker armene ned til hoftene. Husk strake armer og tyngden bakover. Denne øvelsen trener også triceps-muskelen. Ryggstrekkere: Stå på alle fire mens du plasserer midten på strikken under det ene kneet (omtrent midt på). Strekk ut og løft motsatt arm og bein. Bøy tilbake mens du holder strikken i den ene hånden og andre enden i beinet. :-)
Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #15 Skrevet 14. juni 2004 Fest håndtaket på strikken i et dørhåndtak. Hold i det andre håndtaket med begge hender. Trekk armene bakover med bøyde albuer. Husk lave skuldrer og albuene litt lavere enn skulderhøyde. Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan dette kan ta effektivt på ryggen altså - det er jo omtrent slik jeg strekker ut bl.a. bryst. :klø: Lår og rygg: Fest strikken i et førhåndtak. Stå med brede bein og velg selv hvor langt unna døren du vil stå. Jo lenger unna, dess tyngre øvelse. Sett deg ned i sittestilling samtidig som du trekker armene ned til hoftene. Husk strake armer og tyngden bakover. Denne øvelsen trener også triceps-muskelen. Denne derimot, skal jeg prøve! Den siste, for ryggstrekkerne, skjønner jeg fortsatt ikke, men det tar jeg på egen kappe. Tusen takk Midnattsol, for at du gadd å skrive alt ned til meg.
Midnattsol Skrevet 14. juni 2004 #16 Skrevet 14. juni 2004 :-? Nei det blir litt vanskelig uten bildene. Ta en tur i butikken og titt i Shape Up før det kommer et nytt om du orker. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #17 Skrevet 14. juni 2004 joda, den tar ryggen. blir som en slags ro-øvelse! presse skulderbladene sammen.. (den som ikke ble forsått her istad)
Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #18 Skrevet 14. juni 2004 joda, den tar ryggen. blir som en slags ro-øvelse! presse skulderbladene sammen.. (den som ikke ble forsått her istad) Joda, men den tar ikke nok (tror jeg).
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #19 Skrevet 15. juni 2004 Joda, men den tar ikke nok (tror jeg). Visste ikke at det var du som var ute etter øvelsene. og du ville ha noe som virkelig tar ja.. Da er vel kanskje ikke denne øvelsen tung nok.. Men man kan slite ut musklene ganske bra bare det er stor nok motstand og man gjør det riktig. Crawl-svømming kan jo være noe!!
Gjest Fraggel Skrevet 15. juni 2004 #20 Skrevet 15. juni 2004 Men man kan slite ut musklene ganske bra bare det er stor nok motstand og man gjør det riktig. Ja, absolutt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til stor nok motstand akkurat der. Crawl-svømming kan jo være noe!! Du skulle sett meg prøve å svømme crawl! Men det er helt klart en god øvelse (så vidt jeg vet, svømmere har flotte ryggmuskler...).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå