Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplæringsloven sier at man ikke kan tilsette ufaglærte lærere i fast stilling. Dette har skjedd på jobben min. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk jobbe der til høsten, jeg er også ufaglært og var i vikariat. Kollegaen min som jobber på samme trinn er også ufaglært og i vikariat, men har nå fått fast stilling. Har vært i kontakt med fagforbundet ang. regler for vikariat/ufaglærte og de svarer da at:

1. Opplæringsloven som sier at en lærer uten godkjent utdanning ikke kan bli tilsatt i fast stilling. Finner skolen en søker med godkjent utdanning, så skal denne søkeren prioriteres.
2. Arbeidsmiljøloven bestemmer at tilsettingsforholdet kommer til opphør på det tidspunktet som samsvarer med arbeidsavtalens varighet.

Her har jo skolen brutt reglementet. I tillegg er det ulik behandling av to identiske tilfeller. Hva kan jeg gjøre? Prøvd å konfrontere rektor, men uten hell. Jeg er så provosert over dette at jeg ikke har ord.

Anonymous poster hash: cbe78...087
Videoannonse
Annonse
Gjest Cevita
Skrevet

Er du helt sikker på at:

Vedkommende er ansatt i fast stilling og ikke i årsvikartat?

At vedkommende ikke har noen studiepoeng som gjør at han kan bli ansatt som spesialpedagog eller faglærer?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at:

Vedkommende er ansatt i fast stilling og ikke i årsvikartat?

At vedkommende ikke har noen studiepoeng som gjør at han kan bli ansatt som spesialpedagog eller faglærer?

Ja til begge. Vi jobber tett og er gode venner, så dette vet jeg ganske så sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Ja til begge. Vi jobber tett og er gode venner, så dette vet jeg ganske så sikkert.

Uansett gjelder stillingen kontaktlærer.

AnonymBruker
Skrevet

Om dette er en god venn, burde du ikke heller være glad for at h*n har fått seg fast jobb?

Anonymous poster hash: aa4ca...c80
  • Liker 21
Skrevet

Har vedkommende kommet inn på PPU? Man kan ansette fast på vilkår om at PPU fullføres innen en gitt tid. Da bør vedkommende ha fått plass på studiet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er en god venn, burde du ikke heller være glad for at h*n har fått seg fast jobb?

Anonymous poster hash: aa4ca...c80

Haha. Kanskje du kan lese innlegget på nytt. Det er ikke relevant for problemstillingen. Mitt forhold til kollegaen er uforandret, og har ingenting med saken å gjøre. Det er håndteringen av saken som er urettferdig, bak mål og uprofesjonelt håndtert. Capiche?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har vedkommende kommet inn på PPU? Man kan ansette fast på vilkår om at PPU fullføres innen en gitt tid. Da bør vedkommende ha fått plass på studiet.

Hm, ja. Der vi har kanskje kjernen i saken. Men uansett så klarte ikke rektor svare på dette, og sa ingenting om at dette var grunnlaget for den faste ansettelsen. Har du noen kilder på dette?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan svare på en annen ting også. De uten lærerutdanning, som tar PPU (har mastergrad e.l) stiller altså sterkere enn allmennlærere når det gjelder ansettelse? Er det noen regler på det?

Skrevet

Hm, ja. Der vi har kanskje kjernen i saken. Men uansett så klarte ikke rektor svare på dette, og sa ingenting om at dette var grunnlaget for den faste ansettelsen. Har du noen kilder på dette?

Opplæringsloven §10.6-a

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan svare på en annen ting også. De uten lærerutdanning, som tar PPU (har mastergrad e.l) stiller altså sterkere enn allmennlærere når det gjelder ansettelse? Er det noen regler på det?

Altså, i forlenging* av ansettelse. (Jeg blir ferdig allmennlærer før denne personen blir ferdig med PPU.)

AnonymBruker
Skrevet

Opplæringsloven §10.6-a

Takk!

Skrevet

Det vil jeg tro kommer ann på om den med allmennlærerutdanning har relevant fordypning. Jeg kan for eksempel ikke ansettes som engelsk eller norsklærer på ungdomstrinnet fordi jeg ikke har nok studiepoeng i disse fagene, men jeg kan jobbe som allmennlærer på 1.-7. trinn.

En person uten utdanning skal forøvrig ikke gå foran en med relevant utdanning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk!

Det vil jeg tro kommer ann på om den med allmennlærerutdanning har relevant fordypning. Jeg kan for eksempel ikke ansettes som engelsk eller norsklærer på ungdomstrinnet fordi jeg ikke har nok studiepoeng i disse fagene, men jeg kan jobbe som allmennlærer på 1.-7. trinn.

En person uten utdanning skal forøvrig ikke gå foran en med relevant utdanning.

Synes fortsatt det er litt merkelig at en uten allmennlærerutdanning, og som blir ferdig etter en som blir adjunkt(med tillegg), kan bli ansatt FAST. Greit nok å få forlenget vikariat, men forstår ikke hvordan dette kan forsvares. Heller ikke ut fra opplæringsloven. Det er på barneskolen, og ingen relevant fordypning som kreves for å få bli tilsatt til denne kontaktlærerstillingen. Personen ble også lovet å få stillingen, før den ble utlyst. Den ble altså utlyst, men var forbeholdt denne personen. Det er ganske mye som skurrer i denne tilsettingen.

Skrevet

Synes fortsatt det er litt merkelig at en uten allmennlærerutdanning, og som blir ferdig etter en som blir adjunkt(med tillegg), kan bli ansatt FAST. Greit nok å få forlenget vikariat, men forstår ikke hvordan dette kan forsvares. Heller ikke ut fra opplæringsloven. Det er på barneskolen, og ingen relevant fordypning som kreves for å få bli tilsatt til denne kontaktlærerstillingen. Personen ble også lovet å få stillingen, før den ble utlyst. Den ble altså utlyst, men var forbeholdt denne personen. Det er ganske mye som skurrer i denne tilsettingen.

Det høres sånn ut. Samtidig sitter jeg med ansettelser osv. selv og vet at de avgjørelsene vi tar av og til ikke er forståelige for andre. Og det er ikke alltid at vi går ut med begrunnelser heller. Som leder sitter man med en totaloversikt som ikke den enkelte lærer sitter på.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Har dette vedkommende null utdanning?For jeg vet i hvert fall at hvis man f.eks skal undervise 1 klasse på barneskolen er det nok med førskoleutdannelse.Man trenger ikke allmenlærer utdanning.

AnonymBruker
Skrevet

Har dette vedkommende null utdanning?For jeg vet i hvert fall at hvis man f.eks skal undervise 1 klasse på barneskolen er det nok med førskoleutdannelse.Man trenger ikke allmenlærer utdanning.

Hvis det er argumentasjonen burde jeg fått fast stilling også ;) Nei, personen har utdanning. Men ikke relevant, slik som meg.

Gjest Blomst83
Skrevet

Hvis det er argumentasjonen burde jeg fått fast stilling også ;) Nei, personen har utdanning. Men ikke relevant, slik som meg.

Det var ikke ment som noe argumentasjon ;) Jeg sa bare at hvis man hadde utdannelse som førskolelærer så kunne man bli kontakt lærer på første trinn på barneskolen :)

AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg det lukter at det er egnethet som ligger til grunn..

Anonymous poster hash: 95009...883

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg det lukter at det er egnethet som ligger til grunn..

Anonymous poster hash: 95009...883

Haha. Takk for den ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...