Gå til innhold

Ryggsekk

Gjest Fraggel

Anbefalte innlegg

Gjest Fraggel

Jeg har lyst på en ryggsekk, siden jeg har planer om flere fjellturer etterhvert.

Problemet er at jeg ikke har mye penger til overs, men likevel - jeg trenger en god sekk.

Jeg har gått utrolig mye med dårlig sekk, som klemmer rundt nakken, og henger dårlig på ryggen.

Hvordan finner jeg ut hvilken sekk som passer meg? Å prøve sekken på ryggen i en butikk viser jo ikke hvordan den er å gå med etter et par timer.

Hvilke merker/type sekker vil dere anbefale?

Er det riktig at det finnes sekker spesielt tilpasset jenter?

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har damesekk fra Norrøna, Jostedal heter den og er 60 liter. Veldig fornøyd.

Den kan justeres i ryggen i forhold til kroppshøyde.

Det er viktig å prøve damesekker (for noen passer kanskje herresekker bedre), for vi har ulik kroppsfasong.

Og du må prøve i butikken (evt prøvelåne av noen du kjenner). Kan ikke kjøpe sekk etter å ha sett på bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må for det første gå i en *god* sportsbutikk der betjeningen har peiling på det de skal selge. En sekk skal du gå mye med, den har mye å si for ryggen din, og den skal passe til formålet.

Før du drar i den gode sportsbutikken, bør du ha tenkt over:

* Hva slags turer skal du gå? (Hytte til hytte? Lange dagsetapper med telt? Dagsturer? I hvilken type terreng?)

* Hvilket tilbehør trenger sekken? Trenger du for eksempel feste til fjellski? (Henger jo litt sammen med hvilke typer turer du skal gå.)

Det finnes egne damemodeller, ja. De er ofte litt mindre og litt kortere i ryggen enn herremodellene, og bærereimene er annerledes konstruert. Er du lita, bør du satse på en damemodell. Dersom du er ganske lang, kan det hende at damemodellen blir for liten. Det finner du bare ut ved å prøve.

Du kan finne ut ganske mye ved å prøve sekken i butikken, men det er såklart best å teste den på tur. Dessverre har du ikke alltid muligheten til det, så sjekk følgende i butikken:

* prøv sekken med litt innhold (du får sikkert lov til å stappe litt oppi av betjeningen hvis du spør.)

* Juster rygglengden så den passer deg (dette går ikke på alle sekker.)

* Juster bærereimene til riktig lengde og ta dem på. Fest brystreim og hoftebeltet. Brystreima skal dra sammen bærereimene foran slik at sekken holdes inntil kroppen, og så du ikke blir helt av i skuldrene.

* Hoftebeltet skal sitte godt og være skikkelig polstret. Det skal sitte på *hoftene*, IKKE rundt magen. Sitter det for langt opp, er sekken for liten, eller du har justert den feil. Det er hoftene som skal bære tyngden av sekken, ikke skuldrene!

* Hvordan er toppen på sekken når sekken er full? Det er veldig irriterende å gå og stange hodet i topplokket i timevis. Se om du finner en sekk som er konstruert slik at du slipper det.

I tillegg bør sekken selvfølgelig være av god kvalitet. Det er som regel smart å satse på gode og anerkjente merker som Norrøna, Haglöfs og Bergans. De er dyre, ja - men du og ryggen din får igjen for det. Jeg har brukt min 95-liters Berganssekk i ti år nå, og den er så å si like fin. Med sekker fra kjente produsenter har du også den fordelen at dersom f.eks. en spenne skulle gå i stykker, kan du som regel kjøpe en ny.

Lykke til med sekkekjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Sånn er det med det meste av friluftsutstyr -vanskelig å vite om det er den rette sekken/skoa/buksa osv når man står i butikken. Sånt finner man ut på tur (av og til dessverre).. Har hørt mye bra om Norrøna sekkene jeg også.

Ang. lite penger, hva med å kjøpe pent brukt? I Fjell&Vidde selges det en del brukt utstyr (bladet til Turistforeninga). Tror det ligger på nettet, evt. sjekke www.turistforeningen.no.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Fraggel, er du helt sikker på at sekken din er riktig innstilt? En god sekk kan være et mareritt om du ikke justerer rygglengden riktig og stilelr alle reimer og komprimeringer på nytt etter at du har pakket om sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
Fraggel' date=' er du helt sikker på at sekken din er riktig innstilt? En god sekk kan være et mareritt om du ikke justerer rygglengden riktig og stilelr alle reimer og komprimeringer på nytt etter at du har pakket om sekken.[/quote']

Ja, jeg er helt sikker, men du har rett i at det er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...