Gå til innhold

Å ønske at folk takker nei....

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Har en litt annen problemstilling enn de som blir lei for når folk takker nei.

Vi har det omvendt: Folk vi regnet med skulle takke nei kommer plutselig i hopetall, derfor kan vi ikke invitere så mange venner.

Eks kommer faddere man ikke har sett siden dåpen, onkel fra utlandet som aldri har brydd seg og heller ikke kommet i andre bryllup, onkel som er konemishandler-så kjæresten har takket nei pga er banket opp osv.

Jaja, det er jo hyggelig de vil dele dagen med oss. Men jeg skulle ønske noen fler av disse sa nei, jeg.

Nå vil sikkert noen si: Hvorfor har dere invitert disse, og hvorfor har dere det ikke et litt billigere sted slik at alle kunne blitt invitert?

Svar:

Jeg synes ikke det er rikitg å sile familie, alle de rderfor invitert, slik det er vanlig ved store bryllup i vår familie. Vi var helt bænkers på at en del ville takke nei, og at vi derfor kunne invitere alle vi ville.

I morgen går fristen ut, og det ser ut til at vi kan invitere alle vi vil. Såvidt det er . Puh!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unskyld, inviterer dere noen først, også noen etterhvert når dere ser hvor mange dere får ja fra? Synes det er en værre siling enn å faktisk bestemme seg for hvem man vil ha i bryllupet også invitere alle på en gang. Vi hadde litt av samme problemet som dere, det er ikke så enkelt, men vi bestemte oss for ikke å invitere mennesker vi ikke kjenner, selv om de er i slekt. Hvorfor ha noen man aldri har møtt i bryllupet sitt? Tror ikke de vil bli lei seg over å bli "silt" bort.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi gjorde akkurat som Fakse. Vi droppet noen fettere som jeg ikke har noe kontakt med. Mens vi for eksempel inviterte søsteren til bestemoren min for hun har vi kontakt med. Dermed endte vi med å bli glade for alle som har takket ja. (og vi er så heldige at INGEN av de vi inviterte har takket nei)

Folk man ikke har sett på mange år, kan umulig forvente å bli bedt i et bryllup. Dessuten er det brudeparet som bestemmer. Jeg vet faktisk om et brudepar som endte med å invitere sine egne foreldre og søsken, men ingen andre slektninger. Dermed fikk de en fest med masse venner og kun den nærmeste familie. Husk at det er brudeparet som bestemmer hvordan de vil ha det.

Gjest Myumi
Skrevet

Har dere invitert en slektning dere vet er en konemishandler? :o

Skrevet

Skjønner problemstillingen. Har også ett par sånne, men som bare måtte av en eller annen grunn stå på gjestelista..

Har ingen kloke svar på dette untatt å gi deg en klem :klem2:

Gjest Poirot
Skrevet
Unskyld' date=' inviterer dere noen først, også noen etterhvert når dere ser hvor mange dere får ja fra? Synes det er en værre siling enn å faktisk bestemme seg for hvem man vil ha i bryllupet også invitere alle på en gang. [/quote']

Ja, det gjør vi.

Vi har sendt ut invitasjoner 5 mnd i forveien.

Våre venner i eks Sverige vet ikke dette, da de ikke kjenner noen av de andre. De kommer ikke til å reagere på å få invitasjon 4 mnd før bryllupet.

(Hadde ikke gjor det slik om det var kort tid igjen til brylupet)

(Dette er en helt normal måte å invitere på for å fylle opp plasser, og gjøres alltid i større offisielle selskaper)

De er invitert fordi de betyr noe for andre. Sambo har ingen familie. Da blir en fjern fetter (fadder) av mor en viktig gjest for henne.

Konemishandleronkel er invitert fordi hans datter (kusien av meg) er kjempesnill. Hun ville følt det svært trist om hennes far ikke var invitert, da hun er vokst opp med at ingen liker han og han ofte er utelatt.

Gjest Poirot
Skrevet
Har dere invitert en slektning dere vet er en konemishandler? :o

Vet og vet....

Kjæresten hans har sagt han er det.

Han er min mors bror og min kjære kusines far. Utelater han ikke pga at hans kjæreste nå har flyttet fra han fordi hun sier han slår.

(Liker han ikke uansett, inviterer han av hensyn til min kusine som er helt alene i verden, siden ingen liker hennes far)

Gjest Poirot
Skrevet
Folk man ikke har sett på mange år, kan umulig forvente å bli bedt i et bryllup.

Hvis man har familie i utlandet osv kan dette skje.

Forøvrig har jeg ikke så mange fettere og kusiner, og i min familie inviterer man disse i bryllup (såfremt det feires stort). Når skal familie som bor langt fra hverandre møtes; om ikke i bryllup og andre tilstelninger?

Skrevet
Jeg vet faktisk om et brudepar som endte med å invitere sine egne foreldre og søsken' date=' men ingen andre slektninger. Dermed fikk de en fest med masse venner og kun den nærmeste familie. Husk at det er brudeparet som bestemmer hvordan de vil ha det.[/quote']

Jeg skjønner godt problemstillingen Poirot. Man sier at det er brudeparets dag og at de må invitere hvem de helst ønsker selv. Men det er vel enklere i teorien enn i praksis å ikke bry seg om hva særlig familien (foreldre) mener...

Jeg har nevnt det før her inne, vi har løst problemstillingen ved å kun invitere foreldre, søsken og forlovere til selve bryllupsdagen og så ha en vennefest noen uker etterpå. Da spanderer vi en skikkelig bra middag på familien og får senere en mer "ungdommelig", uformell fest (med mat og gratis drikke) for vennene våre. Synd at ikke alle av vennene får sett oss i vielsen, men vi ønsker alle som er i byen velkommen i kirken. Vi slipper å invitere slekt som ikke betyr så mye for oss og alle behandles likt sånn sett. Jeg tror slekten vil respektere at vi kun ønsker og har råd til et lite bryllup.

Skrevet

Litt kinkig situasjon, men man maa nesten regne med at folk KAN takke ja naar de faar invitasjon. Vi ble selv (gledelig) overrasket over at slekt fra Tyskland og Bergen kommer - faktisk har alle fra min side, bortsett fra bestefaren min som er litt skropelig, takket ja!

Men jeg skjonner aerlig talt ikke at man MAA invitere noen som helst - vi inviterte bare en fetter fra min tante og onkels familie, han har to brodre men vi visste at de sannsynligvis ikke kunne komme og forklarte til deres foreldre at vi hadde begrenset med plass - ingen sure miner der i gaarden!

Synes man boer gi litt mer "f" i "regler" og skikk og bruk og heller tilpasse dem til sin egen situasjon! Naa er det vel for sent for din del, saa dere faar bare gjoere det beste ut av det!

Gjest Poirot
Skrevet

Har lite å gjøre med at vi MÅ invitere.

Jeg føler meg ikke komfortabel med å invitere alle onkler og tanter unntatt EN, når hans datter vil bli lei seg.

Jeg ønsker å ha fettere og kusiner der, selv om vi ikke omgås så mye nå lenger. Vi var mye sammen i oppveksten og de er hyggelige folk.

Og faddere vi ikke har møtt før er som sagt et ønske fra sambos familie, forid de ikke har noen annen familie. (ingen besteforeldre, ingen fettere, ingen kusiner, ingen tanter, onkler eller søsken). Synes det er HELT kurrant at hans foreldre ønsker å invitere disse, selv om VI ikke kjenner de.

Men vi kan jo ønske at de sier nei (hvilket de ikke gjorde)......

Skrevet

Jeg skjønner at dere har det praktiske i orden for å gjøre dette mest mulig ryddig her. Jeg ville nok like vel ha følt at jeg gjorde noen til annenrangs gjester, selv om de ikke fikk vite om det. Spesielt ubehagelig om man går og håper at noen sier nei.

Skjønner begrunnelsene for å invitere disse menneskene godt. Som du skrive lengre ned her så er det akkurat i slike anledninger man får samlet familie man ikke ser så ofte. Vi inviterte mange vi ikke hadde sett på lenge, men hadde det vært noen vi ønsket skulle svare nei tror jeg heller jeg hadde latt være å invitere dem. Men dette er selvfølgelig helt opp til deg og din forlovede å avgjøre, jeg syntes bare det var så underlig at jeg fikk lysst til å kommentere.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg ville nok like vel ha følt at jeg gjorde noen til annenrangs gjester, selv om de ikke fikk vite om det.

Vi føler ikke at de er annenrangs gjester, siden vi veldig gjerne vil at de skal komme, og derfor blir litt skuffet når andre takker ja. Vi har ikke flere på reservelisten enn vi trodde vi ville få plass til. Men vi kunne ikke sende ut til alle på en gang, for det er ikke plass til fler enn et visst antall.

Dette har vi faktisk også sagt til våre venner her vi bor, noen får snart invitasjon, noen fikk for en stund siden. Hvis de blir snurte av den grunn får de bare blir det og takke nei. (Tviler på det, er meget single menn som liker party og ikke er spesielt opptatt av bryllup).

men hadde det vært noen vi ønsket skulle svare nei tror jeg heller jeg hadde latt være å invitere dem. Men dette er selvfølgelig helt opp til deg og din forlovede å avgjøre, jeg syntes bare det var så underlig at jeg fikk lysst til å kommentere.

Hadde vi betalt selv ville de nok ikke blitt invitert.....

Skrevet

Skjønner deg godt jeg Poirot.

Det er lett å tenke at man ikke skal invitere andre enn de man selv liker. Men så plutselig er det andre som også har en mening. I mitt tilfelle visste min mor at en tante ville bli såret og sint om ikke døtrene hennes ble invitert. Siden det var mine foreldre som betalte festen, og dette ville plaget min mor både underveis og etterpå så valgte jeg å si OK. Eller... jeg sa... "det er du som betaler.. de inviteres så lenge det ikke betyr at vi må kutte noen andre. "

Og kusinene ble oppriktig glade for å bli invitert og er veldig hyggelige mennesker så... alt vel.

Det er jammen mange hensyn man må ta. Og man må velge sine kompromisser med omhu.

Skrevet

Det er mange hensyn å ta når man inviterer til bryllup og dessverre faller noen av dem brudeparet litt tungt for brystet.............

Jeg har en gammeltante som ble rimelig snurt for at ikke hun ble invitert, men noen plass må grensen gå

Skrevet

Personlig mener jeg at bryllup er en saappass privat sak (ja, jeg mener faktisk det) at man selv maa kunne bestemme hva som er riktig for seg. Stort, lite, tradisjonelt, alternativt, alt kommer ann paa hva man selv foeler. Dermed synes jeg ogsaa at man som brudepar ogsaa selv har rett til aa velge hvem man vil be (evt. ikke be) uten at noen skal legge seg opp i det.

Skrevet

Vi har faktisk endel overraskende ja-takk gjester vi også, som vi ikke hadde regnet med at skulle komme. Og som jeg gjerne kunne vært foruten, for å være ærlig...litt sånn gråsone-gjester, som man inviterer fordi man har invitert noen andre. Som feks å invitere den sjette onkelen fordi de andre fem er selvskrevne gjester. Og hvis han da ikke har stilt opp på et eneste arrangement i regi av familien de siste 2 årene, så blir man jo overrasket hvis fyren kommer...

Gjest Poirot
Skrevet
Som feks å invitere den sjette onkelen fordi de andre fem er selvskrevne gjester.

Og hvis han da ikke har stilt opp på et eneste arrangement i regi av familien de siste 2 årene, så blir man jo overrasket hvis fyren kommer...

NETTOPP! Akkurat denne typen gjester er det jeg snakker om. (Ikke gjester som eks har plaget meg i oppveksten og som jeg har mye imot, kun folk jeg rett og slett er likegyldge til)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...