Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal utenlands en ukes tid (Spania) og lurer på om jeg burde betale med kort eller ta ut kontanter der nede? Ser for meg at man kan betale med kort de fleste steder, men at litt kontanter til småtterier kan være greit å ha. Jeg er håpløs med slike ting, så lurer på litt forskjellig..

Koster det noe å betale med kort i utlandet? Har Nordea Visa, forsøker å lete på nettsidene, men ble liksom ikke så mye klokere.

Er det best å betale i NOK eller DCC? Er påslaget fra Visa/MC alltid 1,75% (som det står på Nordeas nettsider)?

Edit; nå så jeg likevel at Nordea har 0,- på varekjøp i utlandet og 0,- i minibankuttak i utlandet, så da er det vel greit.

Men NOK/DCC?

Endret av FantasDick
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/836864-kortkontanter-i-utlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomst83

Skal utenlands en ukes tid (Spania) og lurer på om jeg burde betale med kort eller ta ut kontanter der nede? Ser for meg at man kan betale med kort de fleste steder, men at litt kontanter til småtterier kan være greit å ha. Jeg er håpløs med slike ting, så lurer på litt forskjellig..

Koster det noe å betale med kort i utlandet? Har Nordea Visa, forsøker å lete på nettsidene, men ble liksom ikke så mye klokere.

Er det best å betale i NOK eller DCC? Er påslaget fra Visa/MC alltid 1,75% (som det står på Nordeas nettsider)?

Hat du bankkort som det koster å bruke vil jeg anbefale å ta ut penger der nede,og ikke bruke kortet overalt.

Annonse

Det eneste trygge for ts ville vært å skaffe seg reisesjekker i dollar.

Anonymous poster hash: 0530b...29e

Hey, wat u mean? :jolie:

---

Ok, da tar jeg ut litt til vanlig forbruk og så betaler jeg med kort på resten. Thanks! :)

Edit; i lokal valuta.

Endret av FantasDick
AnonymBruker

Jeg synes det er best å betale med kontanter i utlandet. Mange steder finner de på å ta med seg kortet på "bakrommet" for å trekke og så sitter du der og blir usikker på om de skriver ned kortinfo eller faktisk er ærlige. Skjønte ikke om du har et rent kredittkort eller om det er et vanlig betalingskort med kreditt, men bruk aldri noe annet enn rent kredittkort i utlandet (uten om Sverige og Danmark), selv om det kun er til å ta ut penger med.

Anonymous poster hash: b2496...bd3

Her er mine råd:

1. Alltid ha med mellom 500-1000 kr i lokal valuta. (Du vil komme over steder som kun tar cash)

2. Alltid ha med to kort (Uten penger er du skrudd, men det er ingen steder der BÅDE MC og Visa går ned. )

3. Mest mulig bør betales med kredittkort. (pass på at det ikke er ett kombinasjonskort. Poenget er å sikre at det ikke kan misbrukes) Ta vare på alle papirkviteringer. (DU KAN BESTRIDE KREDITTKORTUTGIFTER, HAR DE LURT DEG FOR CASH ELLER PÅ DEBITKORT HAR DU TAPT PENGENE)

4. Debitkort skal kun brukes i minibanker (Skimming er enkelt i butikk, men vanskeligere i de fleste utenlandske minibanker nå)

5. ALLTID betal i lokal valuta hvis du kan. Jeg ser mange som tvinger igjennom å betale med NOK, for å sikre at de får cashbacken, men som regel er alternativet at du ikke får betalt med kort. Banken din er ALLTID billigere enn banjen deres.

Valutakostnader mellom cash og kort er relativt de samme.

Glemte en ting jeg trodde var selvfølgelig,

6. Du skal alltid SE kortet i bruk.

Endret av Druid
AnonymBruker

Edit; nå så jeg likevel at Nordea har 0,- på varekjøp i utlandet og 0,- i minibankuttak i utlandet, så da er det vel greit.

Men NOK/DCC?

DCC?

Anonymous poster hash: 8373f...452

DCC?

Dynamic Currency Conversion, en måte å betale i NOK istedet for lokal valuta.

---

Takk for alle tips, dere! :)

Jeg bør altså bruke et rent kredittkort (Har Norwegian og MasterCard Black)) istedet for et vanlig bankkort?

Annonse

AnonymBruker

Dynamic Currency Conversion, en måte å betale i NOK istedet for lokal valuta.

---

Takk for alle tips, dere! :)

Jeg bør altså bruke et rent kredittkort (Har Norwegian og MasterCard Black)) istedet for et vanlig bankkort?

Takk, aldri hørt om =)

Hvilke avgifter er på kortene dine? Jeg bruker ikke Master da det er flere avgifter på det enn på det vanlig bankkortet. Tar heller ikke ut så mye fra minibank, da det er avgifter på det, men ikke på kjøp i butikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...