Gå til innhold

Hvor mye skal man hjelpe folk i rullestol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat fått en svigerinne som sitter i rulestol. Vi skal på ferie sammen i sommer (jeg, min bror, min samboer og henne) og jeg syntes det er så vanskelig å vurdere hva hun vil ha/trenger hjelp til... Regner med at man bør åpne dører, men hva med jakken? Dra frem stolen? Hvor går grensen mellom å være hjelpsom og å være slitsom?

Anonymous poster hash: 225c4...bc7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en venninne i rullestol som sier at alt hun vanligvis gjør hver dag (kle på seg, gå ut døren etc...) vil hun ikke ha hjelp til, i uvanlige situasjoner pleier jeg å spørre først...

AnonymBruker
Skrevet

Spør henne!!!!! Ikke overdiv og sprett frem for å hjelpe med hver minste lille ting. Hun er vant til å klare seg selv.

Anonymous poster hash: 61343...f47

• Liker 8
Skrevet

Det kommer jo an på "hvor hardt rammet" hun er?! Endel av dem som sitter i rullestol er ganske selvhjulpne, men det er også endel som trenger mye hjelp. Det beste du kan gjøre er å spørre henne. Enkelt og greit. Siden hun er svigerinnen din så treffer du henne sikkert flere ganger før dere drar på ferie sammen, da kan du jo kanskje se, og spørre hvilke behov hun har

• Liker 1
Skrevet

Du spør henne :)

Skrevet

Du kan spørre, er jo bedre det så slipper du å gå rundt å lure. Prøv å tenk hvordan det ville vært for deg selv hvis du satt i rullestol. Det er også slik at hvis folk trenger hjelp så pleier de å spørre om det. Folk i rullestol liker ofte å gjøre ting selv akkurat som alle oss andre så pass på at du ikke hjelper henne for mye, da blir du litt som en krykke og kanskje litt slitsom. Vær deg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan godt holde døren åpen om du føler det er naturlig. Ville du holdt døren åpen om hun ikke satt i rullestol?

Det er kjekt om du unngår å gå trapper eller plutselig går ned fra fortauet, for det er ikke like lett med rullestol. Prøv å sett deg i hennes sko.

Anonymous poster hash: 61343...f47

• Liker 1
Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Sånne ting er jo helt individuelt, men om det var jeg som satt i rullestol, så hadde jeg blitt temmelig lei meg om folk rundt meg ikke forventa at jeg klarte en d****.. Ha heller troa på at jeg klarer det, så sier jg i fra når jeg trenger hjelp. Tillært hjelpesløshet er noe man virkelig bør styre unna.

Endret av Noz
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

mennesker i rullestol klarer seg egentlig ganske utmerket :) men det å holde oppe døra må jo være greit når dere først skal inn et sted. ser ikke helt for meg at hun roper ut "lukk den igjen etter dere, dette skal jeg klare selv"

det er absolutt ikke skummelt å spørre dem om hva de trenger hjelp til og hva de evt vil klare selv :) respekter det også!

Anonymous poster hash: fa46c...f49
  • Liker 1
Skrevet

Hadde kanskje bare spurt rett ut jeg, "dette er litt uvant for meg, kan du ikke si ifra hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med, evnt si ifra hvis jeg blir "for hjelpsom"

• Liker 6
Skrevet

Hun setter sikkert bare pris på at du spørr henne :-)

Gjest Blomsterert
Skrevet (endret)

Du trenger ikke spørre henne.

Mitt råd er enten å spørre broren eller søsteren din. Ta det som det kommer?

Jeg hadde en i rullestol rundt meg flere år.

Og jeg sa utpå sommernatten til festdeltagere : ta med stol til O. . også.

Mao : jeg glemte han satt i rullestol jeg :-D

Elsker at det er mennesker som deg.

Som faktisk vil noe for andre!

Ta det easy. Ha en finfin sommer ! :)

Endret av Blomsterert
Skrevet

Bare si det til henne at hun bare må si ifra hvis det er noe du kan hjelpe til med?

Gjest Blomsterert
Skrevet

Hadde kanskje bare spurt rett ut jeg, "dette er litt uvant for meg, kan du ikke si ifra hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med, evnt si ifra hvis jeg blir "for hjelpsom"

Godt svar :-)

Skrevet

Hva skjer med kommunikasjon i dagens samfunn, virker som om ingen greier å ha det lenger.

Oppfør deg mot hun som om hun er hvem som helst annen som ikke sitter i rullestol! Bare pass på at hvis dere går noe sted så ikke gå der det bare er trapp feks. Hun spør gjerne om det er noe hun trenger hjelp til, hun er en voksen kvinne.

Ellers synes jeg du burde snakke med henne, ikke bare fordi dere skal på ferie sammen, men fordi dere faktisk har fått et forhold hvor dere har med hverandre å gjøre. Og du føler deg utrygg på hvordan du skal behandle hun, så kanskje hun greier å forklare deg det at hun er som et hvilket annet menneske, og så får dere et mye bedre forhold uten noe særlig rare stunder fordi du er usikker.

Skrevet

Hvor mye hjelp hun trenger avhenger jo av funksjonshemmingen hennes.

Jeg har en fetter som lam fra livet og ned og avhengig av rullestol, han klarer seg stort sett selv. Han setter pris på om man holder dører åpne og fjerner en stol ved bordet på restaurant/cafe etc. så han får plass ved bordet (siden han har med sin egen stol ;)), men han klarer det også selv. Han hater når folk er overhjelpsomme. Han er ikke hjelpeløs og ber om hjelp når han (en sjelden gang) trenger det.

Mitt råd er som flere andre - spør henne rett ut. Synes Frisørdama sitt forslag hørtes veldig bra ut; vær ærlig på at dette er nytt og uvant for deg og be henne si fra om du blir overhjelpsom.

• Liker 1
Skrevet

Støtter denne. Det enkleste er ofte det beste. Har ikke vært nær nok venn med noen rullestolbrukere til at jeg har prøvd det i praksis, men har hatt venner med andre funksjonshemminger og da har jeg rett og slett spurt når det har vært noe. "Du, kan du si fra hvis det er noe du trenger hjelp til? Jeg regner jo med i utgangspunktet at du klarer det meste selv, men si fra hvis det er noe. Og så får du si fra hvis jeg i så fall er klønete og prøver å hjelpe på helt feil måte. "

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro hun ikke drar på ferie om hun blir hjelpetrengende av "fremmende" til ulike behov.

Hun er vel vant til dette,og klarer seg selv? Dere leier sikkert hotell som er handicapvennlig osv.

Spør før dere drar på ferie om hva hun pleier å få hjelp til, slik at ikke irritasjonen oppstår i ferien

Anonymous poster hash: 8d0d0...43c
Gjest Christina146
Skrevet

Jeg jobber i helsetjenesten, og blir alltid like overrasket over hvor godt rullestolbrukere klarer seg, og hvordan de tilpasser seg livet slik det er, og finner metoder som fungerer for dem.

Sett da at dette ikke er en pleietrengende person, kanskje du bør gi henne litt tid til å innrette seg? :)

I hvert fall, når jeg kommer til nye pasienter, spør jeg ofte hvordan de vil ha hjelp, og om jeg kan hjelpe de. Og selvfølgelig gi beskjed om de trenger hjelp. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...