Gå til innhold

Hvilken mat husker dere fra nittitallet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det fortsatt finnes! Om ikke annet så spiste jeg det for max 5 år siden eller noe! Men det er DØDSGODT!

Jepp, de har det i butikken. I like!

Anonymous poster hash: a392b...63b

Gjest Badebuksa
Skrevet

Pølser

Pizza grandiosa

Hjemmelaget pizza

Fiskeboller.....

Skrevet

Det er veldig lite mat som definerer nittitallet på samme måte som hermetikk = 50--60-tallet (før kjøleskap og fryseboks ble allemannseie) eller frysetørret posemat = 70-80-tallet (lettvint og raskt for husstander hvor begge foreldrene jobbet). På 90-tallet var halv- og helfabrikata forlengst blitt vanlig, men det var nok like vanlig å lage mat fra bunnen. Jeg gjorde det, og laget mye asiatisk mat. Denne tråden virker mer som en "hva slags mat husker du fra oppveksten din"-tråd, nesten alt som er nevnt ble introdusert på markedet lenge før 90-tallet og nesten alt finnes fortsatt i butikkene og dagens barn kommer til å poste om mange av de samme tingene i "hva slags mat husker dere fra 10-tallet"-tråder om 20 år.

Kyllingpotetgullet finnes også ennå!

Anonymous poster hash: 9c14d...26f

Men boksemat og posemat som var stort på 50-80-tallet eksisterer jo enda det og.

Og tråden heter jo faktisk - hvilken mat HUSKER du fra nittitallet.

For meg er løvbiff en helt klar 90-talls mat, fordi jeg ikke har spist det siden 90 tallet, selv om det eksisterer enda. Tror ikke det er så mange som spiser løvbiff med bernaise jevnlig til middag nå for tiden.

På 10-tallet tror jeg folk kommer til å nevne sushi forøvrig. Det er veldig dominerende nå, selv om det har eksistert lenge.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det burde vært ulovlig. Makan til ekkel rett. Husker jeg fikk det servert som gjest og jeg brakk meg av frityrstanken. De som liker fondue burde begynne å jobbe på McDonalds.

Fiskepudding, erter fra boks, reker i lake, hvit saus og terteskjell er det jeg husker best.

Anonymous poster hash: 1146b...55b

*kremt*

Det finnes flere forskjellige typer Fondue :)

Når jeg hører Fondue, tenker jeg på smeltet ost fondue.

Men det finnes jo frityr fondue, sjokolade fondue (fondue betyr "å smelte")

(sjokolade fondue er jo den beste NAM :fnise: )

-

Jeg husker spaghetti i brunsaus og skiver med fiskekaker...merkelig kombinasjon..

Endret av The Tardis
  • Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet

Holdit! Eksisterer det enda? Var liten sist jeg spiste det. Tåler ikke hvetemel mer, så kan ikke spise det med mindre det finnes i en glutenfri variant. Gorbys likte jeg også godt og billys eller noe sånt. Var kosemat for meg da jeg var liten. :)

Gjest Inggolf
Skrevet

Det er veldig lite mat som definerer nittitallet på samme måte som hermetikk = 50--60-tallet (før kjøleskap og fryseboks ble allemannseie) eller frysetørret posemat = 70-80-tallet (lettvint og raskt for husstander hvor begge foreldrene jobbet). På 90-tallet var halv- og helfabrikata forlengst blitt vanlig, men det var nok like vanlig å lage mat fra bunnen. Jeg gjorde det, og laget mye asiatisk mat. Denne tråden virker mer som en "hva slags mat husker du fra oppveksten din"-tråd, nesten alt som er nevnt ble introdusert på markedet lenge før 90-tallet og nesten alt finnes fortsatt i butikkene og dagens barn kommer til å poste om mange av de samme tingene i "hva slags mat husker dere fra 10-tallet"-tråder om 20 år.

Kyllingpotetgullet finnes også ennå!

Anonymous poster hash: 9c14d...26f

TS spurte ikke etter mat som var oppfunnet på 90tallet. Sånn som med det meste annet her i verden, så går mat(varer) av og på moten. Det jeg forbinder som moderne/populært på 90 tallet er nevnt her mange ganger, noe jeg husket selv og noe jeg ble minnet på etter å ha lest her. Det er sikkert det tråden er ment for, å (blant annet) mimre litt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Holdit! Eksisterer det enda? Var liten sist jeg spiste det. Tåler ikke hvetemel mer, så kan ikke spise det med mindre det finnes i en glutenfri variant. Gorbys likte jeg også godt og billys eller noe sånt. Var kosemat for meg da jeg var liten. :)

Vet de har hold-it på rimi iallefall. Dessverre ingen glutenfri variant. Men, jeg smakte det igjen nylig for jeg også hadde dette som kosemat når jeg var liten. Nå smakte det drit.. Endret av Saraby
Gjest crazycatlady
Skrevet

Vet de har hold-it på rimi iallefall. Dessverre ingen glutenfri variant. Men, jeg smakte det igjen nylig for jeg også hadde dette som kosemat når jeg var liten. Nå smakte det drit..

Tenkte meg nesten det. Mat man liker veldig godt som barn føles ofte smakløs som voksen. Ikke noe tap at den ikke finnes i glutenfri da med andre ord. :) Mener å huske at jeg likte Gorbys best av pirogene.

Skrevet

Husker at jeg spiste store mengder med Mr. Lee-nudler!

Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet var det en sjappe over veien som solgte pakker med nudler til 5 kr stk.

Vi pleide å brekke opp nudlene og helle krydderet over og spise det tørt.

AnonymBruker
Skrevet

nugatti på kneipbrød.

Anonymous poster hash: 7e0d7...41d
Gjest crazycatlady
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet var det en sjappe over veien som solgte pakker med nudler til 5 kr stk.

Samme her! Yumyum var favorittmerket. :) Spiste de kokt og, men de var best rå.

• Liker 2
Skrevet

Haha, det husker jeg en del av oss gjorde også. Jeg fikk aldri helt sansen for tørre nudler da. Kokte Mr. Lee-nudler derimot, med haugevis av ost på toppen, NAM! Hadde også dilla på ostesmørbrød. Herregud, for noe drittmat. Men akk, så godt :P

Skrevet

jeg ble født midt på 90-tallet, men jeg husker at det fantes brunost med sjokoladesmak eller noe, som jeg tydeligvis elsket i følge mamma

Jeg husker den brunosten. Synnøve Finden lanserte to nye typer brunost, en med sjokolade og en med nøtter. Begge to forsvant ganske raskt igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Det artige her er alle som nevner 70- og 80-tallsmat, og så alle som klager over det og kommer med eksempler på det de mener er 90-tallsmat, som for meg fremdeles er 80-tallsmat, for eksempel piroger, nudler, løvbiff og bernaisesaus. Selv fondue (ostefondue) hadde vi på slutten av 80-tallet, og det samme gjelder taco, selv om det for så vidt tok av først på 90-tallet.

Kebab er for meg 90-talls, men det var jo utemat. Ellers er den essensielle 90-tallsretten for meg Flyvende Jakob http://mattips.org/flyvende-jacob/ og det ble veldig mye mat i wok, sånn passelig udefinert asiatisk. Jeg spiste også en del Jaffa-kaker på tidlig 90-tall.

Det aner meg at mange her ikke er fra Oslo. For meg var sushi sent 90-talls. Kort etter årtusenskiftet ble studiekolleger fra andre steder helt hekta, og da var jeg og de andre fra Oslo begynt å gå lei.

Anonymous poster hash: 0e49c...502
  • Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det burde vært ulovlig. Makan til ekkel rett. Husker jeg fikk det servert som gjest og jeg brakk meg av frityrstanken. De som liker fondue burde begynne å jobbe på McDonalds.

Fiskepudding, erter fra boks, reker i lake, hvit saus og terteskjell er det jeg husker best.

Anonymous poster hash: 1146b...55b

Det burde vært ulovlig å sammenligne en fantastisk variasjonsrik rett med stolte tradisjoner med McDonadsmat. På den annen side skjønner jeg at smaksløkene og sansen for god mat ikke akkurat blir vellutviklet om man vokser opp på de rettene du beskriver og attpåtil i et land hvor alt som er fritert ses på som syndig og skittent.

• Liker 2
Gjest Inggolf
Skrevet

Det artige her er alle som nevner 70- og 80-tallsmat, og så alle som klager over det og kommer med eksempler på det de mener er 90-tallsmat, som for meg fremdeles er 80-tallsmat, for eksempel piroger, nudler, løvbiff og bernaisesaus. Selv fondue (ostefondue) hadde vi på slutten av 80-tallet, og det samme gjelder taco, selv om det for så vidt tok av først på 90-tallet.

Kebab er for meg 90-talls, men det var jo utemat. Ellers er den essensielle 90-tallsretten for meg Flyvende Jakob http://mattips.org/flyvende-jacob/ og det ble veldig mye mat i wok, sånn passelig udefinert asiatisk. Jeg spiste også en del Jaffa-kaker på tidlig 90-tall.

Det aner meg at mange her ikke er fra Oslo. For meg var sushi sent 90-talls. Kort etter årtusenskiftet ble studiekolleger fra andre steder helt hekta, og da var jeg og de andre fra Oslo begynt å gå lei.

Jeg tror det har mer med alder å gjøre enn at folk ikke er fra Oslo(området) her i tråden (noe jeg tror mange er).

Det virker som at mange er vokst opp på 90-tallet, altså at det er født ca midt på 80-tallet og årene rundt der. Spagetti og kjøttpølser, hjemmelaget pizza med altfor mye kjøttdeig osv er nok mer populært hos en 10 åring enn det sushi vil være..

• Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet

Det artige her er alle som nevner 70- og 80-tallsmat, og så alle som klager over det og kommer med eksempler på det de mener er 90-tallsmat, som for meg fremdeles er 80-tallsmat, for eksempel piroger, nudler, løvbiff og bernaisesaus. Selv fondue (ostefondue) hadde vi på slutten av 80-tallet, og det samme gjelder taco, selv om det for så vidt tok av først på 90-tallet. Kebab er for meg 90-talls, men det var jo utemat. Ellers er den essensielle 90-tallsretten for meg Flyvende Jakob http://mattips.org/flyvende-jacob/ og det ble veldig mye mat i wok, sånn passelig udefinert asiatisk. Jeg spiste også en del Jaffa-kaker på tidlig 90-tall. Det aner meg at mange her ikke er fra Oslo. For meg var sushi sent 90-talls. Kort etter årtusenskiftet ble studiekolleger fra andre steder helt hekta, og da var jeg og de andre fra Oslo begynt å gå lei. Anonymous poster hash: 0e49c...502

Er ikke alle som var født på 70 og 80-tallet, så for dem er pirogene og sånt 90-talls siden de spiste det da. Er vel det tråden handler om, mat vi spiste mye av på 90-tallet, ikke hva som kom da. Jeg er født i 88, så husker ikke så mye av maten som kom på 80-tallet. Jeg er fra Oslo, men jeg spiste ikke sushi på 90-tallet siden jeg ikke var så glad i fisk som barn.

• Liker 1
Skrevet

Spiser nå mye av dette enda jeg da... :P Spesielt fiskeboller i hvit saus, eeeeelsker Mamma's hvite saus <3

Skrevet

1. Fiskeboller i hvitsaus med karri/gastromat/aromat

2. Fiskekaker i brunsaus
3. Spaghetti med tomatsaus og pølser
4. Biffsnadder, pommes frites, bearnaise saus
5. Pannekaker servert med bacon og ertesuppe
6. Lasagne (hjemmelaget)
7. Pizza (hjemmelaget) men også mye Grandiosa til hverdags i ny og ne som en "snack"
8. Piroger
9. Taco
10. Wok
11. Nudler (var helt avhengig i en periode.. spiste nudler hver dag )
12. Koteletter
13. Pølse i brunsaus
Frokost/Lunsjmat:
Brødskiver med nugatti, salami og majones, hvitost, brunost, peanøttsmør. Mye egg og bacon også.
Tilbehør til mesteparten av maten: Kokte poteter, kokte grønnsaker (gulerøtter, blomkål spesielt), fett eller brunsaus
Desserter:
Gele
Vanilje iskrem med peanøtter, bananer og non-stop
Hjemmelaget karamell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...