Gå til innhold

Hvilken mat husker dere fra nittitallet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var barn på nittitallet og kom til å tenke på dette nå :) Hva slags mat spiste vi mye av på nittitallet? Da mener jeg ikke bare sånne amerikanske hit-produkter som Cherry Coke og sånn, men måltider og hverdagsmat.

Jeg husker spesielt godt fiskeboller i hvit saus, det elsket jeg! Og så hadde vi ofte fiskepinner, som jeg syntes var utrolig tørt og kjedelig, men sikkert enkelt for de voksne å lage på travle hverdager.

Husker vi begynte med taco helt på tampen av nittitallet, og pita. Lasagne spiste vi også mye i helgene.

Ellers gikk det MYE i brødskiver. Brødskiver hele tiden! Jeg spiste veldig mye skiver med peanøttsmør og drakk O´boy med sugerør ;)

Flere som husker typisk nittitallskost? :)

Anonymous poster hash: f63aa...639
  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/836827-hvilken-mat-husker-dere-fra-nittitallet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Inggolf

Menyene har ikke endra seg mye ser jeg... :laugh:

Vi hadde ofte:

Fiskeboller i hvit saus med poteter og kokte gulerøtter

Hjemmelaget pizza med tomatpurè, kjøttdeig og ost (kun det, skikkelig 90-talls!)

Kabaret med remulade (ikke middagsmat vel og merke)

Terteskjell med reker, erter og fiskepudding i hvit saus

Middagspølse og spagetti med ketshup på

Tomatsuppe og pannekaker

Holdt-it :hoho:

Endret av Noz
  • Liker 5

Vi hadde mye mer blandingsprodukter og halvfabrikata da jeg var liten på 90-tallet. Spagetti med kjøttdeig og toro-saus, fiskepinner, fiskeboller, fiskegrateng, kjøttkaker (stort sett aldri hjemmelaget), potetmos fra pose, gryterett fra toro osv. Vet ikke om det skyldtes dårlig tid + økonomi hos mine foreldre (som var studenter med to små barn) eller om dette var normen..

• Liker 6

Jeg tror vi hadde ganske vanlig mat. Mye hjemmelaget og noe halvfabrika. Jeg husker at pappa ofte serverte spagetti med hermetisk spagettisaus. Jeg likte veldig godt de små pølsene, men broren min likte det ikke, så ved inngangen til neste årtusen startet han å lage spagetti med hjemmelaget kjøttsaus hver uke. Jeg savner fortsatt de pølsene litt, men jeg vet at hvis jeg kjøper en boks vil jeg bare bli skuffet :frown:

Vi hadde frossenpizza hver gang vi kom hjem fra ferie.

• Liker 1

Ertesuppe og pannekaker.

Moussaka.

Terteskell.

Fiskepudding som kom i rund form.

Hønsefrikasse.

Biff stroganoff.

Flesk og duppe.

"Gryterett" som var alt mulig, med ris oppi.

Pita med kylling, kinakål og thousand island.

Kraftsuppe.

Til dessert:

Rabarbragrøt og rabarbra-altmulig siden man hadde det i hagen.

Tilslørte bondepiker.

Jordbær med melis og fløte.

Tress-is.

Rødgrøt med melk.

Karamell-/sjokolade-/mandelpudding som kom i firkanta kartong. Viktig at de to første hadde vaniljesaus, men mandelpuddingen måtte ha rød saus.

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Fondue.

Anonymous poster hash: aedae...9a0

Det burde vært ulovlig. Makan til ekkel rett. Husker jeg fikk det servert som gjest og jeg brakk meg av frityrstanken. De som liker fondue burde begynne å jobbe på McDonalds.

Fiskepudding, erter fra boks, reker i lake, hvit saus og terteskjell er det jeg husker best.

Anonymous poster hash: 1146b...55b

• Liker 2
AnonymBruker

Drillo-is, kaptein sabeltann is, soho sjokolade, urge, snopesmykke, tv-godt/lørdagsgodt(?) med dei rosa skumfroskane oppi<3 schweppes med sitron (er ikkje det egentlig blandevatn?). Godteri som var inni nåke som likna på leppestiftpakke. Og mozell. Hugsar når cola kom med vaniljesmak, fy søren kor pyton!

Svidde kjøttkaker, heimelaga pizza med Toro saus, pita, taco, overkokte gulrøtter, for lite kokte poteter, stekt servelatpølser med raud saus, hjertekaker (fisk), fiskepinnar. Pølser i brød eller med potetstappe var det litt for ofte. Komper/komler/raspeball ved vossakorv og saltkjøtt <3

Middagen var sjeldent passelig stekt/kokt, som regel svidd.. Det var altså så mykje steikeos, at døra måtte vere igjen så ikkje brannalarmen skulle gå. Hadde riktignok takvindu og ikkje kjøkkenvifte. Åh eg er så glad eg har flytta heimafrå og laga middagen sjølv så eg får det som eg vil (^^,)

Ikkje rart eg åt mykje snop og lite middag ser eg no, haha!

Anonymous poster hash: e6f09...d6f

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Gikk mye i brun saus når jeg vokste opp på nittitallet. Pølser i brun saus, kjøttkaker i brun saus, fiskekaker i brun saus. Det meste av middagsrettene var laget fra bunnen av. Også hjemmelaget brød. Husker jeg var misunnelig på de som fikk spise kjøpebrød hehe.

Kokte grønnsaker til hver middag. Av og til salat.

Mye fisk, men så fisket vi selv.

Anonymous poster hash: dbe9c...b1b

• Liker 3

-Fiskepinner med gul ris og uncle bens sweetn sour+ framsk baguette (de lange lyse)

-fiskepinner med remulade og kokte poteter

- toro gryteretter+ den baguetten

- pose supper i alle varianter

- kylling og pasta salat med thousand island

- taco typ santa maria

- fiskekaker med brunsaus, makaroni og aromat

- makaroni og feta

-pasta med smeltet smør og gressløk..

- stekt pølse og potetmos med ketchup

-pizza fra peppes/ kina ekspressen

- risgrøt

- fiskeboller med karrisaus og raspa/kokt gulrot

-gele kake med banan og hermetisert mandarin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...