AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #1 Skrevet 13. mai 2014 Hei, sliter litt med kontinuerlige funksjoner. Tror ikke jeg helt skjønner konseptet, jeg bare gjør oppgaver liksom... derfor sliter jeg med denne.Bestem konstanten a slik at funksjonen blir kontinuerlig i delingspunktet: 2x2 + ax, x<3 x3 + 2a, x≥3 Det skal være en klammeparentes, men det får jeg ikke til her. Noen som kan forklare litt om kontinuerlige funksjoner, og hvordan jeg skal tenke? Huff, jeg er så dårlig i matte, kommer til å gå dritt på eksamen Anonymous poster hash: 18334...506 Anonymous poster hash: 18334...506
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #2 Skrevet 13. mai 2014 Men vet du hva kontinuerlig er? Det er en funksjon du kan tegne uten å løfte blyanten og uten "skarpe kanter". Det du skal finne er a Slik at 2x^2 + ax = x^3+ 2a for x = 3 siden du skal finne a slik at de to funksjonene kan tegnes sammen uten å løfte blyanten. 2*3^2 + a*3 = 3^3 + 2*a 2*9+ 3a = 27 + 2a a = 27-18 a = 9 Ikke hatt R1 på 10 år så forbehold om feil på alt. Anonymous poster hash: 42a25...ca3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå