Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Som einaste i klassen skal eg opp til eksamen i samfunnskunnskap på onsdag. :o Fekk nett vite at temaet blir sosialiseringsprosessen, så no må eg til med å finne emne og problemstilling. Har tenkt litt på kjønns-sosialisering, og kriminalitet, men er usikker.

Nokon som har lyst å ha ein liten brainstorming med meg når det gjeld tema?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips er vel å skrive det du vet mest om, og ikke det som er mest spennende/interessant.

Da er du sikker på å ikke havne i trøbbel på grunn av for lite stoff/kunnskap.

Gjest Poirot
Skrevet

Hvem påvirker i prosessen.

Media

Foreldre

Lærere

Venner

osv

Skrevet

se i sosiologi boken til garsjø er enkel og kjempe bra, brukes på høgskoler.

Gjest Fraggel
Skrevet
Som einaste i klassen skal eg opp til eksamen i samfunnskunnskap på onsdag.  :o Fekk nett vite at temaet blir sosialiseringsprosessen, så no må eg til med å finne emne og problemstilling. Har tenkt litt på kjønns-sosialisering, og kriminalitet, men er usikker.

Nokon som har lyst å ha ein liten brainstorming med meg når det gjeld tema?

Jeg er ikke så veldig oppfinnsom nå, men jeg tror begge dine egne forslag kan bli gode tema; kjønnssosialisering - kriminalitet.

Kjønnssosialisering er jo veldig lett å skravle mye om - noe som er viktig i et muntlig tema.

Kriminalitet ville jeg sannsynligvis valgt siden jeg synes temaet er så veldig interessant selv.

F.eks. hvor i sosialiseringsprosessen vi kan fange opp potensielle kriminelle, hva i prosessen vi må gjøre for å unngå dette, osv.

Som sagt - lite kreativ i dag, men jeg synes begge disse er gode emner.

Skrevet

Jeg har ikke noen gode råd, men vil bare si lykke til. :)

Skrevet
Jeg har ikke noen gode råd' date= men vil bare si lykke til. :)

:Nikke:

Skrevet

Sosialiseringsprosessen er jo litt av eit vidt emne då. Personleg synest eg det er interessant med primær- kontra sekundærsosialisering, til dømes, og gjerne korleis sosialiseringa og -prosessen endrar seg med alder. Men det er kanskje litt vel pedagogisk... :wink:

Uansett - spanande emne dei du foreslår sjølv - og eg er sikkerpå at dette går heilt fint. Samf.kunnskap er eit fint fag å komme opp i, sånn eigentleg - du har alltid noko å snakke om! :)

Lukke til!!

Gjest gjest1
Skrevet

Takk. Reknar med eg vel noko med kriminalitet. Kan jo ta utg.-punkt i dagsaktuelle hendingar også. Kjem til å sjå på kva som fører til sosiale avvik som kriminalitet, og korleis ein kan førebyggje dette. Eller noko slikt.. :roll: Skal snart på jobb. Får gruble litt då..

Nokon som meiner noe om straffesystemet i Noreg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...