AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #1 Skrevet 13. mai 2014 Hei! Jeg har noen slektninger som er Jehovas vitne. De er aktive og er på mye samlinger etc. ila. året. Problemet er at vi ønsker å gifte oss, og jeg funderer på om jeg skal be disse slektningene eller ikke. Vi skal gifte oss vanlig i kirken (er ikke jehovas). Vielse i kirken altså, med enkel fest etterpå. Jeg vet nesten ingenting om dette livssynet, siden vi ikke snakker religion med disse slektningene. De har tidligere sagt at de synes at vi (dvs. resten av familien) "lever litt i synd". De er ellers hyggelige folk, og jeg har en liten familie, så vil på mange måter ha de der... Noen med litt mer kunnskap enn meg som vet om det er "tillatt" for dem å gå i kirkebryllup? Evt. fest etterpå? Jeg kan selvsagt spørre dem direkte, men... Anonymous poster hash: 7543a...f1f
Daria Skrevet 13. mai 2014 #2 Skrevet 13. mai 2014 Send invitasjon, og la avgjørelsen være opp til dem. 10
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #3 Skrevet 13. mai 2014 Send invitasjon, og la avgjørelsen være opp til dem. Ja, det enkle er ofte det beste, skal nok gjøre det. Tenkte bare noen visste om det var veldig "synd og skam", men det er jo til syvende og sist opp til dem selv TS Anonymous poster hash: 7543a...f1f
MissEi Skrevet 13. mai 2014 #4 Skrevet 13. mai 2014 Inviter dem så slipper du være den " fæle" som ikke inviterte dem 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #5 Skrevet 13. mai 2014 KJenner ikke akkurat denne minigheten, men de fleste andre (smiths venner osv. deltar i kirkebrylupp) Anonymous poster hash: 9bddb...3b7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #6 Skrevet 13. mai 2014 Jeg er selv et Jehovas vitne 😊 Send dem en invitasjon, så la det være opp til dem. Det kan være at de takker ja, men de vil da ikke delta i noen form for salmer, bønner osv. Det vil være ren iakttakelse. Hvis de takker nei, så er det fordi det nok er lettere å ikke delta på slike ting ved at de lar være å komme i selveste vielsen. Men bryllupsmiddag/fest vil de nok delta på 😊 Hei! Jeg har noen slektninger som er Jehovas vitne. De er aktive og er på mye samlinger etc. ila. året. Problemet er at vi ønsker å gifte oss, og jeg funderer på om jeg skal be disse slektningene eller ikke. Vi skal gifte oss vanlig i kirken (er ikke jehovas). Vielse i kirken altså, med enkel fest etterpå. Jeg vet nesten ingenting om dette livssynet, siden vi ikke snakker religion med disse slektningene. De har tidligere sagt at de synes at vi (dvs. resten av familien) "lever litt i synd". De er ellers hyggelige folk, og jeg har en liten familie, så vil på mange måter ha de der... Noen med litt mer kunnskap enn meg som vet om det er "tillatt" for dem å gå i kirkebryllup? Evt. fest etterpå? Jeg kan selvsagt spørre dem direkte, men...Anonymous poster hash: 7543a...f1f Anonymous poster hash: 05c50...351
MockingJay Skrevet 13. mai 2014 #7 Skrevet 13. mai 2014 Min forlover er jehovas, så jeg regner med at det er greit å være i kirken!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #8 Skrevet 13. mai 2014 Dere inviterer dem selvfølgelig! Jeg er agnostiker, men går selvfølgelig i kirka når venner og familie gifter seg. Er der for brudeparet, og gleder meg med dem. Min egen manglende tro har ingenting med saken å gjøre. Anonymous poster hash: f5275...2e2 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 Jeg ville invitert dem, og latt dem selv avgjøre om de vil komme. Selv ville jeg nok lagt til noe om at jeg håper de kommer i selskapet selv om de eventuelt ikke vil komme i kirken. Min erfaring er at det kan være veldig forskjellig hvor "strenge" jehovas vitner er. Anonymous poster hash: 24dd3...ad1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #10 Skrevet 21. mai 2014 Jeg er ateist, men går likevel i kirken hvis det er for bryllup, dåp eller begravelse for mennesker som jeg bryr meg om. Men jeg ber ikke når det er fellesbønn, og synger ikke med på salmer og sånt. Jeg reiser meg når presten gir tegn at man skal reise seg (av respekt og for å ikke skape "uro"), men er ellers helt nøytral. Anonymous poster hash: 71cc5...cd7 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #11 Skrevet 23. mai 2014 De må selvsagt inviteres! Og kommer de ikke i kirka, så trenger du ikke ta det personlig. Da jeg giftet meg, ville ikke min russiske svigerinne komme i kirka. For det var en annen gudstro der, enn den ortodokse hun er vant med. Men hun dukket opp likevel, regner med at min bror fikk overtalt henne Anonymous poster hash: b66bd...ff5
Gjest avocadoen Skrevet 23. mai 2014 #12 Skrevet 23. mai 2014 Jeg er ateist, men går likevel i kirken hvis det er for bryllup, dåp eller begravelse for mennesker som jeg bryr meg om. Men jeg ber ikke når det er fellesbønn, og synger ikke med på salmer og sånt. Jeg reiser meg når presten gir tegn at man skal reise seg (av respekt og for å ikke skape "uro"), men er ellers helt nøytral. Anonymous poster hash: 71cc5...cd7 I Norge er det vel mer tradisjon at man gifter seg i kirka osv, men det betyr ikke at alle som gifter seg der er kristne Har foreldre som egentlig tror på Gud, men som ikke synger salmer og slike ting, så det er jo ikke noe å tenke på
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #13 Skrevet 23. mai 2014 Jeg er ateist, men går likevel i kirken hvis det er for bryllup, dåp eller begravelse for mennesker som jeg bryr meg om. Men jeg ber ikke når det er fellesbønn, og synger ikke med på salmer og sånt. Jeg reiser meg når presten gir tegn at man skal reise seg (av respekt og for å ikke skape "uro"), men er ellers helt nøytral. Anonymous poster hash: 71cc5...cd7 Skjønner ikke hvorfor man ikke kan synge en salme. Det er jo bare en sang for stemningens skyld som brudeparet har valgt ut. Anonymous poster hash: abe0a...3ce
melly666 Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 Skjønner ikke hvorfor man ikke kan synge en salme. Det er jo bare en sang for stemningens skyld som brudeparet har valgt ut. Anonymous poster hash: abe0a...3ce Fordi det føles galt å synge om kjærlighet til en Gud man ikke tror på
Chifru Skrevet 25. mai 2014 #15 Skrevet 25. mai 2014 Ville så absolutt invitert dem, bare for å være hyggelig. Halve slekta mi er også Jehovas Vitner, og de kommer mestsannsynlig ikke i kirken, men festen etterpå er vel mer aktuelt. Slik er det vært med oss i hver eneste bryllup, dåp osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå