snuppeluppa75 Skrevet 13. mai 2014 #1 Skrevet 13. mai 2014 Jeg eier et hus og han en leilighet. Han ønsker å selge leiligheten og sitter da med en egenkapital på ca 300 000,- Huset mitt har en markedsverdi på ca 4,1 mil. Han mener at han skal gi meg sin egenandel og så låne på huset 300 til, slik at han "gir" med 600 000,- Jeg mener at han ikke kan låne penger på mitt hus for å gi dette til meg, dette høres helt merkelig ut synes jeg. Hvordan har andre gjort det, når samboer ønsker å kjøpe seg inn? Er det bare jeg som synes dette høres helt tullete ut? Man kan jo ikke kjøpe seg inn med mer en det man allerede har i egenkapital?
Glitnir Skrevet 13. mai 2014 #2 Skrevet 13. mai 2014 Tja, det kan han jo alltids gjøre, så lenge han betaler lånet også. Men det blir jo med pant i ditt hus og dermed risiko for deg. Og skal han kjøpe seg inn med bare 600' i et hus til 4,1 mill? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #3 Skrevet 13. mai 2014 Ikke la ham låne med pant i ditt hus, det høres helt tullete ut ja. Han får kjøpe seg inn med det han har.Anonymous poster hash: 7873f...eb5 3
Lou Salome Skrevet 13. mai 2014 #4 Skrevet 13. mai 2014 Han kan jo fint det, så lenge han betjener sitt lån? Eierandelen hans blir da 15% i huset. Regner med han betaler ganske mye på lån i leiligheten han eier i dag, slik at du vet han kan betjene tilsvarende lån?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #5 Skrevet 13. mai 2014 Jeg synes også det var snaut med egenkapital han hadde for å komme inn på eiersiden med pant i huset, og synes umiddelbart det hørtes rart ut om han skulle pantsette dine verdier for å få lån. Jeg tviler på at banken er villig til å ta pant i en bitteliten del av huset, så risikoen du påtar deg kan kanskje være større enn han og du ser for seg?Anonymous poster hash: c1cd7...be8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #6 Skrevet 13. mai 2014 Glemte å lenke til en artikkel som tar opp temaet:http://sunnokonomi.no/?p=2205 Kanskje du finner noe nyttig der, TS.Anonymous poster hash: c1cd7...be8
snuppeluppa75 Skrevet 13. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2014 Takk for svar. Han klarer fint å betjene et lån, men jeg ser det som risiko at han tar opp lån på mitt hus. Bare lurte på hvordan andre har gjort dette. Han mener også at hvis han eier f.eks 10% skal han også bare betale 10% av kostnadene for oppussing. Hvordan gjør andre dette? Min bror som er møbelsnekker skal f.eks spesialbygge et nytt kjøkken, skal jeg da betale 90% av kostnadene? Verdien kommer til å øke betraktelig med et spesialdesignet kjøkken!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #8 Skrevet 13. mai 2014 Vi eier nå en leilighet sammen hvor kjæresten min nesten har nedbetalt leiligheten etter mange år i god jobb. Jeg er ferdig student og har fått en ganske bra betalt jobb, jeg kjøpte meg inn med pant i leiligheten hans. Vi eier nå altså 50/50. Banken min overførte resten av lånet til hans bank av mitt innskudd og overskuddet fikk kjæresten min på sin konto. Dvs at han ikke har mer lån, men jeg har 50% lån. Vi har begge en veldig ryddig økonomi, stabil jobb og stabil inntekt og har kontrakt og samboeravtale på stell. Synes ikke du burde la han kjøpe seg inn med pant i bolig med mindre du er 150% sikker på hans betjeningsevne og stoler på han. Her deler vi resten likt, vi har felles konto for mat, fellesutgifter etc og betaler alltid 50/50 hver. I tillegg har jo jeg banklånet mitt som jeg betjener selv. Anonymous poster hash: a1047...86b 1
Lou Salome Skrevet 13. mai 2014 #9 Skrevet 13. mai 2014 Vi gjorde det faktisk slik som han skisserer, dvs at jeg kjøpte meg inn med 500 000, med pant i leiligheten, og eier da tilsvarende i prosent. Enhver verdiøkning får jo han bare 15 % av, så det er egentlig "riktig" at han bare betaler sin prosentandel av kostnadene. Det er jo din verdi som vil øke mest? Hva er det du ser på som risiko? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #10 Skrevet 13. mai 2014 Takk for svar. Han klarer fint å betjene et lån, men jeg ser det som risiko at han tar opp lån på mitt hus. Bare lurte på hvordan andre har gjort dette. Han mener også at hvis han eier f.eks 10% skal han også bare betale 10% av kostnadene for oppussing. Hvordan gjør andre dette? Min bror som er møbelsnekker skal f.eks spesialbygge et nytt kjøkken, skal jeg da betale 90% av kostnadene? Verdien kommer til å øke betraktelig med et spesialdesignet kjøkken! Selvsagt vil verdien øke. Du får 90% av verdiøkningen, han får 10% og dere bør derfor betale tilsvarende. Om det dreier seg om vanlig vedlikehold blir det noe annet, men tiltak som bidrar til verdiøkning bør deles etter eierbrøk. Angående lån på ditt hus: dersom dere deler det så er det ikke lengre "ditt" hus men 10% hans hus og 90% ditt hus. Altså deres hus. Dersom du ikke ønsker dette må du si nei til at han kjøper seg inn. Anonymous poster hash: e43ec...39a 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #11 Skrevet 13. mai 2014 Takk for svar. Han klarer fint å betjene et lån, men jeg ser det som risiko at han tar opp lån på mitt hus. Bare lurte på hvordan andre har gjort dette. Han mener også at hvis han eier f.eks 10% skal han også bare betale 10% av kostnadene for oppussing. Hvordan gjør andre dette? Min bror som er møbelsnekker skal f.eks spesialbygge et nytt kjøkken, skal jeg da betale 90% av kostnadene? Verdien kommer til å øke betraktelig med et spesialdesignet kjøkken! Hvis han bare bruker/sliter på kjøkkenet/eiendommen for 15%, mens du står for resterende slitasje er det rett og rimelig at du betaler dine 85%. Men sånn er jo ikke virkeligheten.Anonymous poster hash: c1cd7...be8 2
Supraspinatus Skrevet 13. mai 2014 #12 Skrevet 13. mai 2014 (endret) Ser ingen har kommentert dette før, men om han kjøper seg inn med 300 000kr. Så vil han kunne pantsette sin andel av huset - ikke din andel. Og da kan han ev kjøpe seg mer opp i huset slik at andelene til slutt blir like. Han kan således pantsette SIN andel, og betjene sitt lån. Du vil igjen sitte med lavere andel og ev lavere lån. Dersom din andel ikke er belånt er det ikke fornuftig av han å låne for å kjøpe seg inn med lånte penger. Endret 13. mai 2014 av Supraspinatus 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #13 Skrevet 13. mai 2014 Det måtte vel være mye greiere for han å bare leie ut leiligheten sin istedet. Anonymous poster hash: c9b63...1ea
Zilas Skrevet 13. mai 2014 #14 Skrevet 13. mai 2014 Hvis han har 300k i EK og en grei jobb burde han vel kunne få lån i banken til å kjøpe ut halvparten fra deg? Jeg synes det virker merkelig å skulle kjøpe seg inn 10-15 prosent i et hus.. Det er jo fort gjort å endte opp med krangling om hvem som betaler hva. Eks i tilfellet med nytt kjøkken.. Spørsmålet er jo om du eller han vil det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå