Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen tanker rundt dette temaet jeg kunne tenke meg å få flere synspunkter på.

I Norge gifter mange ikke-relgiøse seg i den evangelisk-lutherske kirke.

Selv om det i disse tider har vært mye debatt rundt vigsel av homofile i kirken, vil jeg ellers si at denne kirken er ganske liberal.

Burde ikke kriteriet for å gifte, døpe og konfirmere seg kirkelig være en eneste ting? -at du tror på Gud?

Dette kan jo selvfølgelig ikke kontrolleres av noen,

så det vil jo handle om ærlighet.

Sier du at du tror, ja så tror du.
Fokuset rundt tro og høytider i kirker blir mindre og mindre i Norge.

Mange velger å gifte seg i kirken på grunn av tradisjon,

at en kirke er mer staselig enn tinghuset osv.

Mulig jeg er hårsår, men for meg er det en direkte krenkelse

å se venner og bekjente som er ikke-troende og ofte direkte IMOT kristendom, svare ja foran Gud i kirken.

Jeg har også hørt opp til flere ganger at

"vi hadde en veldig fin prest for han snakket ikke så mye om Gud og Jesus å sånn men mer om kjærlighet liksom".

Jeg har diskutert dette med flere veninner som da ofte svarer at

"jeg er ikke kristen, men det er en fin tradisjon, også står jeg jo for mye av det de sier om ekteskapet"..

-men du står like fullt foran en prest og et troende folk svarer

"ja" foran en Gud du ikke tror på?

I et familieselkap til mannen min kom dette temaet opp.

Min svigermor deler mitt syn på dette, og spurte det kommende brudeparet hvorfor de ikke foreksempel valgte en katolsk kirke eller en moske?

-svaret var da at de følte det ville vært respektløst.

Hvor er respekten for vår kirke?
Har vi for høy toleranse?

Uansett alder, opprinnelse, legning og politisk ståsted, så er vel det absolutt fundamentale å TRO?

Dette var mine tanker :)

Håper noen gidder lese alt dette, og har noen meninger de vil dele? :)

Anonymous poster hash: 7afe8...0f1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er (fortsatt) et kristent land og jeg ser ikke problemet med at "ikke religiøse" gifter seg.

Jeg er kristen så er ikke meg selv jeg forsvarer.

Anonymous poster hash: 89ae5...f42
Skrevet

Siden jeg er ikke er kristen ville det vært helt feil for meg å gifte meg eller døpe mine fremtidige barn i kirken. For meg virker det litt respektløst å gifte seg i kirken hvis man ikke mener det, dvs ikke er kristen. Men det er meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er (fortsatt) et kristent land og jeg ser ikke problemet med at "ikke religiøse" gifter seg.

Jeg er kristen så er ikke meg selv jeg forsvarer.

Anonymous poster hash: 89ae5...f42

Det er jo heldigvis ikke ulovlig, så man står jo fritt til å gjøre det. Men kristent land eller ikke, man bytter vel ikke relgion etter hvor man flytter og hvilken relgion de måtte ha der?

Jeg er foreksempel en kristen og ville ikke giftet meg i et tempel fordi om jeg flyttet til Thailand.

Virker bare for meg som "ateisten i gata" nesten glemmer at kirken først og fremst er et relgiøst sted, som man skal ha like mye respekt for som man ville hatt for en hvilken som helst annet relgiøst hus.

Og at kirken blir brukt mye mer enn hver julaften, i bryllup ol.

Da jeg var yngre studerte jeg ett år i utlandet. Da skulle jeg og noen andre norske studenter som var ateister inn i en moske på en omvisning og fikk se da de ba osv. Da var alle veldig stille og viste respekt ved å lytte til det som ble sakt, og alle viste interesse for det som ble sakt.

Høsten etter møttes vi hjemme i Norge igjen da en veninne av oss skulle gifte seg i kirken.

Presten i det bryllupet var av den mer konservative typen som leste mye fra bibelen og snakket mye om tro.

Da satt de samme folkene og himlet med øynene og etter vielsen kom de med kommentarer om at han var så treg og blei aldri ferdig osv.

Nå sier ikke jeg at alle er sånn, men tror heller ikke det er uvanelig?

Skrevet

Jeg mener det er hyklersk å både døpe, konfirmere og gifte seg i kirken dersom man ikke er kristen.

• Liker 4
Skrevet

For meg virker det litt respektløst å gifte seg i kirken hvis man ikke mener det, dvs ikke er kristen.

Mener hva da? Det eneste man svarer på er om man vil gifte seg med en bestemt person. Man trenger da ikke være kristen for å svare ja og mene det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mener hva da? Det eneste man svarer på er om man vil gifte seg med en bestemt person. Man trenger da ikke være kristen for å svare ja og mene det.

Hvorfor da gifte seg i kirken? Kirken er et kristelig gudshus. I en kirkelig vielse lover man også troskap overfor Gud. Hvorfor da gifte seg kirkelig hvis man ikke mener det? Det hele fremkommer som noe hyklersk for meg. Man kan få en like fin vielse borgerlig.

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet

Jeg mener det er hyklersk å både døpe, konfirmere og gifte seg i kirken dersom man ikke er kristen.

På hvilken måte mener du det er dobbelmoralsk å gifte seg i kirka hvis man ikke er kristen?

Dåp og konfirmasjon forutsetter at man er kristen, men det gjør ikke ekteskapet, som er en samfunnsordning, og derfor kan hvem som helst gifte seg i kirka akkurat som i tingretten.

Skrevet

På hvilken måte mener du det er dobbelmoralsk å gifte seg i kirka hvis man ikke er kristen?

Dåp og konfirmasjon forutsetter at man er kristen, men det gjør ikke ekteskapet, som er en samfunnsordning, og derfor kan hvem som helst gifte seg i kirka akkurat som i tingretten.

Hvorfor skal man bruke "Guds hus" og bli viet av en prest når man ikke er kristen? Det henger jo ikke på greip.

• Liker 2
Skrevet

Vel, som det står på Den norske kirkes egne sider:

"Men en kirkelig vigsel har et kristent perspektiv i tillegg til den juridiske

siden. Handlingen har preg av å være en gudstjeneste. Det blir lest bibeltekster
om ekteskapet og det blir bedt for dem som gifter seg."
  • Liker 3
Skrevet

Vel, som det står på Den norske kirkes egne sider:

"Men en kirkelig vigsel har et kristent perspektiv i tillegg til den juridiske

siden. Handlingen har preg av å være en gudstjeneste. Det blir lest bibeltekster
om ekteskapet og det blir bedt for dem som gifter seg."

Du har litt rett, men ikke helt, for selve poenget med vigselen er jo at man mener det når man svarer ja på vigslerens spørsmål om man vil gifte seg med den andre personen

Gjest Evans
Skrevet (endret)

Det er jo ikke helt riktig enda da ;)

Jeg mener at man bør være kristen for å gifte seg i kirka.

Man avgir jo løftet ovenfor gud (i hans åsyn/ansikt eller noe slikt?), og da er det litt merkelig og ikke være kristen og gjøre dette. Jeg syns også av respekt ovenfor kirka – man bruker deres tid – så bør kirkebryllup være forbeholdt ovenfor de som faktisk er kristne.

Dette er jo noe som er veldig lite kontrollerbart, eneste vilkåret er at man må stå i statskirka (edit: Den Norske Kirke heter det nå, vi har ikke statskirke lenger - glemte det.) og det er det veldig mange som gjør - som også ikke er kristen.

Endret av Evans
AnonymBruker
Skrevet

Forsåvidt får folk gjøre som de vil. Men jeg er meldt ut av kirken, fordi jeg ikke tror. Og kommer dermed ikke til å hverken gifte meg eller døpe eventuelle barn i kirken. Det føles bare hyklersk for meg.

Verst er egentlig begravelser - forrige begravelsesseremonien jeg var i gjorde faktisk tapet verre, da alle prestens 'trøstende' ord om livet etter døden, at Gud ivaretok den døde og at vi møtes igjen senere, var meningsløse for meg. Jeg vil ikke bli fortalt eventyr og løgner når jeg har mistet noen jeg er glad i, det føles nedverdigende og sårt, og i en sånn situasjon så gjør det inntrykk. Jeg håper vi får et alternativ til kirkelige begravelser med tiden.

Anonymous poster hash: ad3a8...abe

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er veldig merkelig at folk absolutt skal inn i kirkerommet når de ikke tror på det kirken representerer. Har mange venner som har giftet seg i kirken uten å være kristne, og som forklarer dette med tradisjon. Tradisjon er en fin ting, men skal det gå på bekostning av å respektere Guds hus og den kristne tro? Syns det vitner veldig om mangel på respekt når man står foran en prest i en kirke og lover foran Gud at man skal elske hverandre osv. Jeg har faktisk ved flere anledninger også hørt om de som vil ha en så ikke-kristen vigsel som mulig, og ønsker at presten skal si lite om Gud og Jesus fordi det tross alt er deres bryllup... :sjokkert: Syns det er direkte frekt! Det samme syns jeg gjelder for dåp som mange gjør av tradisjon i kirken.

Kristen konfirmasjon syns jeg forsåvidt det samme om, men det blir litt annerledes siden det dreier seg om unge mennesker som kanskje ikke helt vet hva de tror på, gruppepress og kanskje press fra familien. Men bryllup og dåp gjøres jo av voksne mennesker, og disse syns jeg skal vise mer respekt og dømmekraft enn å bruke en religion for tradisjonens skyld... Vi har jo andre alternativ!

Skrevet

Jeg er enig med Yvonne, om at det vil være respektløst å gifte seg i kirken uten å være kristen. Men man trenger ikke å være utøvende kristen for min del, det er nok med å "barnetroen". Men blir helt feil med de som ikke er kristen i det hele tatt og som snakker om det, det blir for dumt.

Personlig er jeg døpt og konfirmert(mot min vilje) i kirka, men meldte meg ut av kirka dagen jeg ble myndig, da jeg ikke tror.

Det ville ikke falt meg inn å gifte meg i kirka, eller å døpe mine barn. Og jeg kjenner jeg blir irritert når folk gifter seg for "tradisjonens" skyld.

Det vakreste jeg har vært bort i, var da et troende vennepar av meg giftet seg i en vakker stavkirke. Da visste jeg hvor mye det betydde for dem å si ja til hverandre foran Gud og i Guds nærvær.

Skrevet

Kunne aldri funnet på å gå inn i en kirke og gifte meg i guds åsyn, døpe mine barn eller hatt en begravelse i vigslet jord (og det regner jeg med at når den tid kommer de etterlatte respekterer).

Er ikke komfirmert i kirken, er ikke medlem av statskirken.

De som sier de er ikke-troende og allikevel ønsker å utføre disse ritualene i kirken må enten være agnostikere, eller ikke helt forstå det kirkelige budskap. Selv om det er "tradisjon" så er jo tradisjonen med å f.eks. inngå et giftemål langt eldre enn kristendommen. Så jeg synes ikke det holder som argument (vet mange bruker det).

AnonymBruker
Skrevet

Interessangt å se at mange her tydeligvis deler mitt syn på dette. Hadde vel egebtlif forventet det motsatte ;-)

Veldig enig i det som ble skrevet om begravelse, hadde jeg vært ikke-troende hadde dette blitt veldig feil for meg også.

Igrunnen rart drt ikke finnes en alternativ plass å gifte seg, ha begravelse for ateister?

Vil tro det er mange som ønsker et bryllup med et stort fint lokale framfor feks. tinghuset?

Finnes jo alternativ som humanetisk forbund, men det er da heller ikke for alle.

Skulle vært en helt nøytral plass for de som ønsker det :-)

Skrevet (endret)

Interessangt å se at mange her tydeligvis deler mitt syn på dette. Hadde vel egebtlif forventet det motsatte ;-)

Veldig enig i det som ble skrevet om begravelse, hadde jeg vært ikke-troende hadde dette blitt veldig feil for meg også.

Igrunnen rart drt ikke finnes en alternativ plass å gifte seg, ha begravelse for ateister?

Vil tro det er mange som ønsker et bryllup med et stort fint lokale framfor feks. tinghuset?

Finnes jo alternativ som humanetisk forbund, men det er da heller ikke for alle.

Skulle vært en helt nøytral plass for de som ønsker det :-)

Du kan gifte deg akkurat hvor du vil, bare å ta med seg vigsleren til designert plass det. Mange fine bygninger, eller steder utendørs, som kan brukes til den slags.

Man kan ha en ikke-vigslet begravelse. Riktignok bruker de stort sett et kapell, men mange av disse kan f.eks. ta ned korset for anledningen og har ikke glassmalerier av bibelske hendelser. De fleste kirkegårder har faktisk områder med ikke vigslet jord.

Personlig ville jeg foretrukket å bli spredt "for alle vinder", men pr idag kan dette kun skje på havet og jeg føler heller ingen stor tilknytning til havet. Så har et lite dilemma der.

Får satse på at jeg ikke kreperer før noen kan slippe aska på fjellet eller i skauen ;)

Endret av AUG---UAG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...