Gå til innhold

Når er valper husren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en valp på snart 6mnd som fortsatt må ut 10 ganger om dagen, eller så tisser har inne. Han må også tisse hver gang noen av oss kommer hjem fra jobb eller når han blir stresset. Når er det vanlig at valper klarer å holde seg litt lenger, og at man kan begynne med rutiner? Jeg føler at det tar så lang tid...

Anonymous poster hash: 5806d...2ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Valpen blir ikke automatisk husren ved en spesiell alder, det er opp til dere å avgjøre og jobbe for at den skal bli husren. Ta den med ut hver gang den har sovet, spist eller lekt. Det bør være en selvfølge at dere går ut med den når dere kommer hjem fra jobb.

Holder den seg på natta? Når dere er på jobb? Isåfall kan bikkja det, men har lært at dere går ut så mye at man i våken tilstand ikke trenger å holde seg.

Anonymous poster hash: 14e60...23e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, han holder seg fint på natta og når vi er på jobb. Vi tar han jo med ut hver gang han har lekt spist og sovet, men allikevel skjer det fortsatt uhell. Jeg mente ikke at jeg ikke lufter han med en gang i kommer hjem fra jobb altså. Men han blir så glad når mannen min kommer hjem (ca. 20 min etter meg) at han tisser på gulvet da også.

AnonymBruker
Skrevet

HI

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært varierende. Små raser bruker ofte lengre tid på å bli husrene enn store, av en eller annen grunn. Og noen blir tidlig husrene, men får et lite tilbakefall i puberteten eller rundt 1-årsalderen. Det finnes ingen fasitsvar. Men nå er det vår/sommer og mer behagelig å være ute, så nå ville jeg nyttet sjansen til å tilbringe mest mulig tid ute så valpen blir vant til å tisse der.

Selv voksne hunder kan finne på å tisse i hilsesituasjoner hvis det er for mye stress involvert. Jeg ville tatt med valpen ut for å hilse en periode, og husk at hilsing IKKE skal være mye hysterisk jippihurraglede. Mannen kan si vennlig og rolig hei til valpen og stryke den rolig over ryggen en gang eller to, for så å overse den til den har roet seg. Det gjelder både ute og inne.

For øvrig kan det være lurt å skrive ned når uhellene skjer, både klokkeslett og tidsaspekt i forhold til andre aktiviteter (leking, soving, mat, tur etc). Da ser man gjerne et mønster og kan begynne å forutse når valpen vil tisse og ta den med ut først. Husk rolig ros når valpen gjør fra seg ute, og ingen kjeft når den gjør fra seg inne. Ser man at den skal til å huke seg ned kan man forsøke å avbryte med et "Oi!" og løfte valpen opp og bære den ut. Men er uhellet først skjedd er det bare å tørke opp uten videre oppstyr og forsøke å forutse bedre neste gang.

Hvis valpen liker å tisse på myke ting går det an å ha en sånn pad liggende ved ytterdør/verandadør. Så hver gang valpen går dit, så tar man den med ut. Rekker man det ikke i tide, så er det iallefall mye enklere med uhell på pad enn på gulv eller matter (matter er for øvrig meningsløst å ha i hus med valp...).

Anonymous poster hash: a2eaf...024
  • Liker 2
Skrevet

Vår voff på 8 mnd tisser også på gulvet om han blir veldig ivrig når det kommer folk på besøk. Løsning her er at han er ute når folk kommer, så later vi som ingenting når vi slipper han inn

Skrevet

Et annet tips er å ignorere når dere kommer hjem og ikke hilse før han er helt rolig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk gnåler om å "trene opp" en valp til å bli husrein. Vår hund ble husrein av seg selv. Null stress. Vi tok han med ut etter søvn, mat og lek. Han fikk ros da han tisset ute, og vi overså det om han tisset inne. Etter noen uker så skjønte han tegningen helt selv. Vi gjorde ikke noe spesiell rutine eller dans utav det å gå ut heller. Vi bare gikk ut.

Det kommer av seg selv, uten noe styr. Ros når han tisser ute, er det eneste man behøver å gjøre. Vi ga ikke gobiter heller, bare kos og ved bruk av ord.

Anonymous poster hash: 2c97b...f49
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...