Gå til innhold

Erfaringer med katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Kjæresten min og jeg har snart vært sammen i et år, og jeg planlegger å gi han noe litt mer spesielt, ettersom han rett og slett er umulig å kjøpe gave til.. Derfor har jeg lurt på om ikke han skal få katt! Han har selv sagt at han ønsker seg dette. Jeg har ikke så mye erfaring med katter, men er uansett veldig glad i dyr, og han har hatt katt et par ganger før. Dessuten er familien hans interessert i katt snart, og de kunne tatt over katten om det skulle gå helt skeis!

Det jeg lurer på er i hvertfall om hvilke erfaringer folk har med innekatt i leilighet? Er det dumt av meg å velge en kattunge, slik at vi selv må oppdra den, eller kan det være en fordel? Hvis noen har tips til rase, kjønn, oppdrettssteder i Oslo eller andre tips og erfaringer tar jeg de i mot med glede!

Takk for svar! :catmilk:

Anonymous poster hash: 73028...33a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at katter har en lang levealder. I leilighet fungerer det godt hos meg hvertfall, katten er en innekatt med tilgang til en verandra hvor vi har et godt overblikk dersom hun skulle komme seg ut der (hun får være ute med oss altså). I Oslo vet jeg ikke, men vi tok kontakt med dyrebeskyttelsen i Los Angeles (Pet Pride). I Norge fungerer det ca likt vil jeg tro, derav dyrebeskyttelsen.

Vår katt var ca 6mnd da vi fikk hun (usikker på bursdag og hvor gammel hun egentlig er, men alt fra 3-8mnd ble disse som jobbet på PP enige om). Hun var litt nervøs og redd da hun kom til oss, men når hun visste at dette ville bli hennes nye hjem slo hun seg godt ned. Oppdragelse av en katt vet jeg ikke helt med dessverre, hun gjør som hun vil.

AnonymBruker
Skrevet

Man gir aldri en katt i gave uten at vedkommende vet om det. Ta det heller opp som et tema, og hør hva han tenker om saken. Ikke gi noe uten at han er klar over det, samme hva han har uttrykket tidligere. Det at du tenker at familien kan ta over katten om det skulle gå skeis blir en varsellampe for meg.

Anonymous poster hash: 81979...0aa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man gir aldri en katt i gave uten at vedkommende vet om det. Ta det heller opp som et tema, og hør hva han tenker om saken. Ikke gi noe uten at han er klar over det, samme hva han har uttrykket tidligere. Det at du tenker at familien kan ta over katten om det skulle gå skeis blir en varsellampe for meg.

Anonymous poster hash: 81979...0aa

Vi har snakket om det tidligere, og jeg vet at han ønsker seg en katt. I tillegg har familien hans bekreftet at de ville tatt over katten om det skulle være nødvendig :)

Anonymous poster hash: 73028...33a

Skrevet

Jeg har innekatt i Oslo.

Fungerer veldig bra, eneste negative er at han røyter en del, men det er fra katt til katt.

Jeg anbefaler å skaffe en katt som er rundt 1år gammelt og oppover. Kattunger er søte de, men voksne katter er mer kosete og rolige. Kattunger leker utrolig mye og de skjønner ikke "nei" på samme måte som voksne katter, slik at de gjerne klorer på møbler og ødelegger ting.

Selvom du får en voksen katt, så er katter veldig tilpasningsdyktige, så du vil likevel kunne oppdra og dressere katten. Vår katt vet nøyaktiv hva han ikke får lov til å gjøre og hører på "nei", i tillegg kan han noen enkle kommandoer som "kom her", "ut", "sitt" osv.

Skrevet

Men ikke glem at det er et familiemedlem og ikke en gave. Og om han ønsker seg en katt så mye, hvorfor vil han ikke velge den ut selv? Dessuten kan man jo få dem gratis

Kattunger er mye mas og kjas, så om dere ikke vil ha ekstra slitasje på møblene deres bør dere velge en som er voksen.

• Liker 1
Skrevet

En "mellomting" mellom kattunge og voksen kan også fungere fint. De er ofte vanskelige å få gitt bort/solgt, siden folk helst vil ha små kattunger. Vi fikk den ene katten vår da hun var 9 måneder. Tidligere har vi hatt 2 andre som var 7 måneder da de kom til oss. Fremdeles "liten og søt", dvs. ikke fullvoksen. Men ferdig med den mest ville kattungeoppførselen.

Kattunger er utrolig søte, men regn med massevis av arbeid og at det kan gå hardt utover inventaret ;-)

Men jeg blir litt bekymret når du sier at du har allerede forsikret deg om at hans familie kan overta katten hvis nødvendig.... Hva tenker du i såfall på? At katten mistrives? At han likevel ikke vil ha katt?

Jeg har hatt innekatt tidligere i mange år. Den hadde aldri vært ute, så den visste ikke om noe "uteliv". Jeg hadde ganske romslig leilighet, og den hadde god plass å boltre seg på. Og rikelig med klorebrett og leker. Katter sover veldig mye, men trenger aktivitet/lek/"action" en stund i den korte tiden de er våkne. Spesielt innekatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...