Gå til innhold

Pusen min og nabokatter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en pusefrøken som er litt over 2 år. Tidligere har hun vært minst i nabolaget og de andre har hakket på henne. Hun er fortsatt yngst, men er i alle fall like stor i størrelse som de andre. Hun freser og knurrer til de andre kattene, men er som regel den som får bank. Hittil har vi hatt flere veterinærbesøk inkludert narkose og sting på grunn av dette.

Etter dette får hun kun gå ut når vi er hjemme (eller borte kort tid), og må være inne om natten. Det jeg lurer på er om vi skal fortsette å jage bort nabokatter som prøver seg? Vi hører jo når det kommer noen pga bråket. Eller skal vi la de ordne opp selv? Vil jo det beste for pusen, men hun må jo også bli selvstendig. Men helst uten flere ekstreme dyrlegeregninger... Noen gode råd? 😺

Anonymous poster hash: 5114c...22d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva annet kan dere gjøre enn å jage dem bort? Det er vel ikke så mye annet å gjøre skulle jeg tro :( Det er jo synd det går så ekstremt langt som til flere dyrlege-besøk og i narkose. Min katt ble også mye plaga der hun bodde tidligere. Det var en katt til i det huset, og de kom aldri overens med hverandre, så det var mye ståk. Etter at hun kom til meg, fire år gammel, har hun fått et hjem hvor hun er eneste katt. dessverre er det en nabokatt som har tendenser til å plage henne, men aldri så voldsomt at jeg har vært hos dyrlegen med henne etterpå. Imidlertid var det en periode Lillepus var livredd for å gå ut. Det går bra nå, men blir det slåssing spruter jeg vann på den plagsomme katta

Skrevet

Katter er territorielle.

Pusen har nok møtt en hankatte som "eier" disse jaktmarkene og da er det ikke enkelt.

Det er naturlig katteadferd.

Skrevet

Pusina mi har vært og er gatas mobbeoffer.. Det skyldes nok dårlig erfaring fra første utedag og et svært ublidt møte med naboens digre ukastrerte hannkatt, noe som resulterte i skader, veterinærbesøk med påfølgende antibiotika og krage i 14 dager...

Etter dette ble hun livredd andre katter, store som små. Noen ganger forsøker hun å tøffe seg litt, men det er alltid hun som ender opp med å bli jaget. Det er ikke noe godt for en matmors varme hjerte.. Men de blir voksen i hodet sitt. :) Hun har nå lært å unngå de verste plageåndene og beveger seg ute som hun selv har funnet det smartest- og hun trives svært godt ute! De "setter status" etter hvert og de direkte konfrontasjonene blir færre etter som tiden går. Katter liker som kjent ikke å sløse bort krefter på unyttige saker. ;)

Jeg har aldri jaget andre katter, men jeg har selvsagt "hysjet" de fra hverandre de gangene det har kommet til direkte konfrontasjon. Men det er altså noen år siden det har gått så langt nå.

Å holde pus inne om natten er alltid lurest uansett, så det anbefaler jeg at du fortsetter med. Ellers er det ikke annet å gjøre enn å ha is i magen og ta tiden til hjelp. Jeg er ganske sikker på at det holder opp snart. :)

AnonymBruker
Skrevet

Pusina mi har vært og er gatas mobbeoffer.. Det skyldes nok dårlig erfaring fra første utedag og et svært ublidt møte med naboens digre ukastrerte hannkatt, noe som resulterte i skader, veterinærbesøk med påfølgende antibiotika og krage i 14 dager...

Etter dette ble hun livredd andre katter, store som små. Noen ganger forsøker hun å tøffe seg litt, men det er alltid hun som ender opp med å bli jaget. Det er ikke noe godt for en matmors varme hjerte.. Men de blir voksen i hodet sitt. :) Hun har nå lært å unngå de verste plageåndene og beveger seg ute som hun selv har funnet det smartest- og hun trives svært godt ute! De "setter status" etter hvert og de direkte konfrontasjonene blir færre etter som tiden går. Katter liker som kjent ikke å sløse bort krefter på unyttige saker. ;)

Jeg har aldri jaget andre katter, men jeg har selvsagt "hysjet" de fra hverandre de gangene det har kommet til direkte konfrontasjon. Men det er altså noen år siden det har gått så langt nå.

Å holde pus inne om natten er alltid lurest uansett, så det anbefaler jeg at du fortsetter med. Ellers er det ikke annet å gjøre enn å ha is i magen og ta tiden til hjelp. Jeg er ganske sikker på at det holder opp snart. :)

UKastrerte katter skal ikke gå ute.

Anonymous poster hash: a4875...ca7

• Liker 1
Skrevet

UKastrerte katter skal ikke gå ute.

Anonymous poster hash: a4875...ca7

Det får du si til naboen min, men jeg tviler på at han befinner seg her inne.. ;) Det er for øvrig noen år for sent, da denne pusen for lengst har vandret..

AnonymBruker
Skrevet

Nei, godt spørsmål. Katta mi har vært ei bølle siden jeg fikk henne, mot andre katter (og meg :laugh:)

syns det er greit at hu blir satt litt på plass av eldre katter, hun har nok litt for god selvtillit,

Anonymous poster hash: 7ebf2...452
AnonymBruker
Skrevet

Min pus har også blitt et mobbeoffer for nabokattene. Hun har riktignok aldri blitt skadet. Vi har laget et lite hus til henne der åpningen er så liten at bare hun kan komme seg inn (hun er liten, nabokattene er svære). De respekterer utrolig nok at dette er hennes hus. Hver gang nabokattene begynner å bølle, springer hun som et olja lyn inn til huset sitt. Kall henne gjerne en pysekatt, men hun blir i allefall ikke skadet.

Anonymous poster hash: c8d16...931

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...