Gå til innhold

Asiatisk ris

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega på min tidligere arbeidsplass var fra Thailand og hadde ofte med seg hjemmelagde godsaker og varmretter til oss. Blandt annet en spesiell type ris, den var veldig veldig klebrig (basmati kan ikke sammenlignes en gang) og var en del "søtere" enn jeg er vandt til. Kjempegod! Uansett, nå har savnet etter denne risen meldt seg veldig, men jeg lurer på hva den heter? Er det en egen type eller bare anderledes tilbredning?

AnonymBruker
Skrevet

Japansk ris kanskje?

Den er veldig klebrig og litt søt. Du får kjøpt den i rådyre, bittesmå pakninger under navnet "sushiris" på Rema og Meny, eller i større og langt rimeligere sekker på asiatisk dagligvare. Anbefales!

I Thailand brukes det jo også mye jasminris, men den er ikke fullt så klebrig.

Anonymous poster hash: 27679...7fc
AnonymBruker
Skrevet

Tror hun har brukt ris kjøpt på asiatisk butikk tilberedt i riskoker!

Anonymous poster hash: cb030...2d8
Skrevet

Vanlig jasminris passer til den beskrivelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det må være risen Pavilion nevnte. På japansk kalles den mochigome.

Anonymous poster hash: 1ad3b...738
Skrevet (endret)

Lurer på om det er ris med gluten, du snakker om. Kan fås kjøpt på diverse småbutikker som selger asiatisk mat. http://en.wikipedia.org/wiki/Glutinous_rice

Man tilbereder den litt annerledes enn vanlig ris.

Tusen takk, Pavilion! Virker som om du har rett :) Har du tips til tilberedning? Husker hun hadde den i en slik bambusboks, så litt ut som en tromme..

Endret av MsLolly
Skrevet

Tusen takk, Pavilion! Virker som om du har rett :) Har du tips til tilberedning? Husker hun hadde den i en slik bambusboks, så litt ut som en tromme..

Bestemødrene mine har alltid pleid å lage slike, og man kan tilberede det på forskjellige måter ut ifra hva rett du skal ha.

Man koker ikke risen direkte med vann, men la risen trekke. Som du sier, ha risen i en slik "boks" og la det trekke. Litt vanskelig å forklare men anbefaler deg til å søke på youtube.

Dette er en vietnamesis rett med risen:

Jeg vet desverre ikke hvordan man tilbereder den i Thailand.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...