AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #1 Skrevet 13. mai 2014 Vi fikk påmeldingslapp til 17. mai toget hvorpå min datter på 7 år sier at hun heller vil dra på hytta i Sverige enn å gå i 17-maitoget. Hun ville dra på badeland å spille bowling på 17. mai. Vi spurte hvorfor hun ikke ville gå i toget og hun sa at det er langt å gå og i år så skal det ikke være leker på skolen heller. I fjor syntes hun det var gøy å gå de første 10 minuttene, så ble det kjedelig. Når vi kom frem var det teater, men hun hørte nesten ikke hva de sa., Det var leker på skolen etterpå og det syntes hun var gøy. 17 mai i fjor var en fredag, så etter toget og leker på skolen dro vi på hytta å spilte bowling. Vi bor i Eidsvoll kommune og her er det jo som de fleste vet ekstra fokus rundt 17. mai i år. Jeg tenkte at om hun ikke vil gå i toget så kan vi gjerne reise på hytta i stede og meldte henne derfor ikke på. Føler i ettertid at dette nesten er like ille som å banne i kjerka og det er flere voksne (ikke barna) som hever øyenbrynene når hun sier at hun skal på hytta i stede for å gå i 17. mai tog. Angrer litt nå egentlig for jeg føler vi blir uglesett for at vi faktisk ikke skal være med på den grunnlovs-feiringen. Hva mener du? Anonymous poster hash: 8387a...3fd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #2 Skrevet 13. mai 2014 La henne bestemme. Om du derimot hadde valgt, mot hennes vilje og uten at hun hadde noe å si, å reise på hytta på 17.mai, hadde det vært galt. 17.mai er så oppskrytt. Anonymous poster hash: 64fa3...2b7 20
Gjest constance90 Skrevet 13. mai 2014 #3 Skrevet 13. mai 2014 Jeg ville heller ha sagt hun skal gå i år, blir sikkert mye mer stas hos dere på Eidsvoll, for å så droppe neste år. Synes det er viktig at barn er med på barnetog osv så kan de heller velge på ungdomsskolen. 9
Gjest Yrsa Skrevet 13. mai 2014 #4 Skrevet 13. mai 2014 Jeg synes barn skal gå i 17. mai-tog uansett. Hytta kan dere reise på alle helger - 17. mai er en gang i året og i år er det tross alt 200-årsjubileum. Hvis alle gjør som TS og lar barnet få lov å bestemme så risikerer vi at hele vår 17-mai kultur er borte om få år. 17
Herandjetzt Skrevet 13. mai 2014 #5 Skrevet 13. mai 2014 Dette bestemmer dere selv. Hvis noen ugleser dere for noe slikt er det dem det er noe galt med. Vi lever ikke i Nord Korea. 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 Populært innlegg #6 Skrevet 13. mai 2014 Jeg er ikke noe glad i 17. mai selv, men hvis alle ungene skulle velge å dra på Tusenfryd eller badeland den dagen blir det stusslig i skoletoget. Så jeg har den holdningen at vi deltar i toget, så kan vi gjøre moro-timg en av de mange andre helgene eller friukene om sommeren. Ungene har adoptert dette synspunktet, og faktisk gått i toget ut ungdomsskolen og enda lenger Og som en generell kommentar, jeg synes ikke at en sjuåring skal bestemme noe som helst av den størrelsesordenen. Om hun vil gå hjem etter toget eller være på skolen, om hun vil ha pølse eller is, svart eller hvit strømpebukse og slikt er greit, men at hun skal bestemme hva hele familien skal gjøre synes jeg er galt, rent prinsipielt. Anonymous poster hash: 88836...559 51
Støvkornet Skrevet 13. mai 2014 #7 Skrevet 13. mai 2014 Jeg ville også bort på 17mai når jeg var liten, men siden foreldra var sjefen så aa dw "Hvis du ikke har lyst til å gå i toget, så kan du se på". Det finnes jo alltid steder med leker, andre skoler feks, idrettsarenaer.. Jeg ville hvertfall vært i Eidsvoll på 200års jubileumet. Leke på hytta kan hun gjøre andre helger mener nå jeg. 5
Notisblokk Skrevet 13. mai 2014 #8 Skrevet 13. mai 2014 Er enig med constance90. Jeg synes det er viktig at barn går i tog på 17 mai, så kan de heller velge om de ikke vil gå når de blir eldre. Ungene blir voksne så fort, og snart er hun "for stor" til å gå i toget. Kan dere ikke gå på bowling hjemme etter toget istedenfor å reise til Sverige? 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #9 Skrevet 13. mai 2014 Er det langt å reise til hytta? Hvis ikke kan dere jo dra dit etter at toget er ferdig. Anonymous poster hash: 61132...9c1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #10 Skrevet 13. mai 2014 Jeg er ikke noe glad i 17. mai selv, men hvis alle ungene skulle velge å dra på Tusenfryd eller badeland den dagen blir det stusslig i skoletoget. Så jeg har den holdningen at vi deltar i toget, så kan vi gjøre moro-timg en av de mange andre helgene eller friukene om sommeren. Ungene har adoptert dette synspunktet, og faktisk gått i toget ut ungdomsskolen og enda lenger Og som en generell kommentar, jeg synes ikke at en sjuåring skal bestemme noe som helst av den størrelsesordenen. Om hun vil gå hjem etter toget eller være på skolen, om hun vil ha pølse eller is, svart eller hvit strømpebukse og slikt er greit, men at hun skal bestemme hva hele familien skal gjøre synes jeg er galt, rent prinsipielt. Anonymous poster hash: 88836...559 TS her; Ja, er forsåvidt enig med deg om at hun ikke skal bestemme hva familien skal gjøre på 17. mai. Men jeg tenker at 17. er "barnas dag" og for min og hennes far sin del så kan vi likegodt feire 17 mai hjemme i 17- mai toget eller på hytta. Når hun da ønsker å reise på hytta, så syntes vi det var greit. Men det er litt alle de andre som skal ha en mening om det jeg føler litt på nå.... Får ikke meldt henne på i toget nå uansett, men. Anonymous poster hash: 8387a...3fd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #11 Skrevet 13. mai 2014 En unge som kun synes tog er kjedelig ville jeg med god samvittighet tvunget til å gå i tog, spesielt siden det er et jubileumsår. Mistrives derimot ungen i klassen, blir utestengt eller ledd av, ville jeg reist på hytta. Anonymous poster hash: 49ac1...11d 14
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #12 Skrevet 13. mai 2014 Bare så det er sagt... da jeg gikk på barneskolen gikk vi i tog to-og-to. Hvert år gråt jeg meg ut av det, fordi jeg ble mobbet og ingen ville gå ved siden av meg (og når læreren fikk plassert meg et sted sørget elevene som gikk ved siden av, foran og bak meg om å sparke og knuffe meg gjennom hele seansen). Du er sikker på at det ikke er noe slikt?Anonymous poster hash: 270d3...8cb 4
Gjest Yrsa Skrevet 13. mai 2014 #13 Skrevet 13. mai 2014 TS her; Ja, er forsåvidt enig med deg om at hun ikke skal bestemme hva familien skal gjøre på 17. mai. Men jeg tenker at 17. er "barnas dag" og for min og hennes far sin del så kan vi likegodt feire 17 mai hjemme i 17- mai toget eller på hytta. Når hun da ønsker å reise på hytta, så syntes vi det var greit. Men det er litt alle de andre som skal ha en mening om det jeg føler litt på nå.... Får ikke meldt henne på i toget nå uansett, men. Anonymous poster hash: 8387a...3fd At dagen kalles "Barnas dag" betyr ikke at det er barna som skal bestemme hva de skal gjøre den dagen, det betyr at den offisielle feiringen vi har i Norge viser barnetoget fullt av glade og syngende barn i motsetning til land hvor man enten ikke har tog eller hvor slike dager preges av militærparader. Er det virkelig galt at foreldre tar som en selvfølge at barna skal gå i tog? Det er bare til å sørge for at barna har gode sko så er det ingen 17. mai-tog i Norge som er for lange for barn. 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #14 Skrevet 13. mai 2014 Da jeg var liten HATET jeg 17-mai. Fikk alltid gnagsår for vi gikk så langt, og så var jeg ekstremt misunnelig på gutta som fikk gå i bukse... den svære bunaden ødela alt under lekene på skolen... Syntes det er helt greit at dere reiser på hytta. Anonymous poster hash: 34de9...8c5 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #15 Skrevet 13. mai 2014 Bare så det er sagt... da jeg gikk på barneskolen gikk vi i tog to-og-to. Hvert år gråt jeg meg ut av det, fordi jeg ble mobbet og ingen ville gå ved siden av meg (og når læreren fikk plassert meg et sted sørget elevene som gikk ved siden av, foran og bak meg om å sparke og knuffe meg gjennom hele seansen). Du er sikker på at det ikke er noe slikt?Anonymous poster hash: 270d3...8cb Det vet jeg sikkert at det ikke er. Hun har masse venner på skolen og trives godt. Etter ferier o.l. blir hun nesten løpt ned for at venninnene vil gi henne en klem å prate :-) Anonymous poster hash: 8387a...3fd
Gjest Yrsa Skrevet 13. mai 2014 #16 Skrevet 13. mai 2014 En unge som kun synes tog er kjedelig ville jeg med god samvittighet tvunget til å gå i tog, spesielt siden det er et jubileumsår. Mistrives derimot ungen i klassen, blir utestengt eller ledd av, ville jeg reist på hytta. Anonymous poster hash: 49ac1...11d Man gjør neppe en slik situasjon bedre av å la barnet slippe feiringen med de andre barna og dermed gjøre henne enda mer annerledes. Jeg hadde satt helt andre mekanismer i løp hvis det hadde vært en aktuell problemstilling. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #17 Skrevet 13. mai 2014 Når de er såpass små, syns jeg at foreldrene rett og slett må si at "nei, 17. mai feirer vi hjemme". Om en 4-5 år blir det noe annet. Anonymous poster hash: f2410...eea 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #18 Skrevet 13. mai 2014 Man gjør neppe en slik situasjon bedre av å la barnet slippe feiringen med de andre barna og dermed gjøre henne enda mer annerledes. Jeg hadde satt helt andre mekanismer i løp hvis det hadde vært en aktuell problemstilling. I praksis er det lettere sagt enn gjort. Anonymous poster hash: 49ac1...11d 1
Euphemia Skrevet 13. mai 2014 #19 Skrevet 13. mai 2014 (endret) Vi fikk påmeldingslapp til 17. mai toget hvorpå min datter på 7 år sier at hun heller vil dra på hytta i Sverige enn å gå i 17-maitoget. Hun ville dra på badeland å spille bowling på 17. mai. Vi spurte hvorfor hun ikke ville gå i toget og hun sa at det er langt å gå og i år så skal det ikke være leker på skolen heller. I fjor syntes hun det var gøy å gå de første 10 minuttene, så ble det kjedelig. Når vi kom frem var det teater, men hun hørte nesten ikke hva de sa., Det var leker på skolen etterpå og det syntes hun var gøy. 17 mai i fjor var en fredag, så etter toget og leker på skolen dro vi på hytta å spilte bowling. Vi bor i Eidsvoll kommune og her er det jo som de fleste vet ekstra fokus rundt 17. mai i år. Jeg tenkte at om hun ikke vil gå i toget så kan vi gjerne reise på hytta i stede og meldte henne derfor ikke på. Føler i ettertid at dette nesten er like ille som å banne i kjerka og det er flere voksne (ikke barna) som hever øyenbrynene når hun sier at hun skal på hytta i stede for å gå i 17. mai tog. Angrer litt nå egentlig for jeg føler vi blir uglesett for at vi faktisk ikke skal være med på den grunnlovs-feiringen. Hva mener du? Anonymous poster hash: 8387a...3fd Det er leker på Råholt skole, kan dere ikke dra dit? eller er det kun for elever ved skolen? Jeg ser også for meg at det vil være spennende program for barna også på Eidsvollsbygningen i år, særlig siden så mange skoler har valgt å droppe opplegget sitt til fordel for eb-opplegget...? (hvis det er det med manglende opplegg på skolen som er saken her, da) edit: skrivefeil Endret 13. mai 2014 av Euphemia
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #20 Skrevet 13. mai 2014 Ville undersøkt om det kan være grunn for at hun faktisk har grudd seg til å gå i tog, ja. Virker litt merkelig at en jente på 7 år ikke vil være med sine jevnaldrende på 17 mai. Anonymous poster hash: 9093b...740 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå