Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden før påsken prøvd å gå ned i vekt, men får det aldri til. Jeg spiser sunt og rundt 1000-1500kcal hver dag sett bort i fra helgene hvor jeg kanskje spiser rundt 2000-2500 kcal.

Greia er at hver eneste helg så går jeg opp 1-2 kg ned i vekt, typisk natten fra fredag til lørdag. Dette er utrolig slitsomt ettersom jeg må begynne helt på nytt igjen hver gang. For i løpet av den uka har jeg klart å gå ned kanskje en halv kilo eller mer, men så går jeg bare opp igjen, så slanker det bort også kommer det tilbake igjen. Så jeg klarer aldri å gå ned de 5 kg jeg har lyst til å gå ned. Jeg har prøvd så hardt utrolig lenge, men vet ikke hvordan jeg skal få det til....

Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan unngå denne "onde sirkelen" ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du må stramme inn kaloriene i helgene også? Ha f.eks bare en dag der du spiser litt mere enn ellers..

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du i helgen? Hvis det er mye salt binder det veldig mye vann i kroppen. Du bør spise minst 1300 kalorier på hverdager, for såpass må du ha for å holde kroppen i gang. Veier du det du spiser og logger det? Hvis du bare antar vekt og kaloriinnhold kan det hende at du får i deg mer enn du tror.

Det er litt pes å veie all mat i begynnelsen, men du venner deg fort til det. Bruk appen my fitness pal, så har du enkel tilgang på matlogg og kaloriinnhold.

Anonymous poster hash: 89943...41a

Gjest tuppesjura
Skrevet

Trener du noe?

Høres ut som du spiser mer enn du tror. Jeg har fått sjokk noen ganger når jeg har sjekket hva jeg har spist.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg har slitt med det samme selv i lang tid, så jeg vil bare ønske deg lykke til videre!

Jeg håper du finner en løsning. :)

Skrevet

Du spiser for lite i ukedagene og for mye i helgene. Det er greit at man skal ha en dag man kan spise snop, men tar man helt av så vises det på vekta. Jeg er veldig lettrent og sliter ikke med å holde meg slank, men en periode tok jeg litt mye av i helgene og da begynnte jeg å gå sakte oppover i vekt, selv om jeg var sunn og trente ganske mye i ukedagene. Så tror vi undervurderer helgen. Spis snop, men ikke så mye. Vi har begynt å kjøpe dyre mektige sjokolader, de kan vi ikke stappe i oss som melkesjokolade. Melkesjokolade er jo som heroin, he-he! Har jeg først begynt er det hardt å stoppe!

Vi deler en Premium Marsipan eller tre-fire konfektbiter hver, e.l.

Det holder!

En gang i blant tar jeg helt av, men det er greit, bare ikke hver helg.

• Liker 1
Skrevet

Antakelig spiser du mer enn du tror. Ta noen dager hvor du er pinlig nøye med å skrive ned alt. Husk også å regne med smør / olje til steking av mat osv. En annen ting er at hvis du ønsker vektnedgang, er nok to kosedager i uka for mye. Og alkohol i helgene er en skikkelig bremser for vektnedgang.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er helgen? Mange definerer helgen som fredag, lørdag og søndag. Da er vi fort oppe i nesten halve uka.

Anonymous poster hash: 0b195...754
Skrevet (endret)

Jeg teller kalorier og trener hver eneste dag. Variert med lange gå turer på 8km og joggeturer på rundt 4km. Er jo en stor mulighet for at jeg har telt feil, får bare bli nøyere:)

Helgene er fredag og lørdag. Spiser godteri på kveldene, men sunt på dagene. Men det har vel kanskje ikke så mye å si om jeg spiser sunt på dagen så lenge jeg spiser usunt på kvelden?

Endret av sunnivais
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser 1500 på hverdager og 2500 i helgene så er du på et gjennomsnitt på 1785 kcal om dagen. Jeg personlig veier ganske lite, og med et slikt inntak ville jeg lagt på meg. Holder vekten på 1500 kalorier. Så er jo mulig du rett og slett har lagt deg på et for høyt inntak. Spis hvertfall 1300-1500 kcal i hverdagene, så slipper du å skeie helt ut i helgen.

Anonymous poster hash: 5bdb7...e91

Skrevet

Hvis du spiser 1500 på hverdager og 2500 i helgene så er du på et gjennomsnitt på 1785 kcal om dagen. Jeg personlig veier ganske lite, og med et slikt inntak ville jeg lagt på meg. Holder vekten på 1500 kalorier. Så er jo mulig du rett og slett har lagt deg på et for høyt inntak. Spis hvertfall 1300-1500 kcal i hverdagene, så slipper du å skeie helt ut i helgen.

Anonymous poster hash: 5bdb7...e91

Skrevet

Har tydeligvis undervurdert kaloriintaket i helgene! Får bare bli pinlig nøye med hva jeg spiser! Takk for hjelpen :)

Skrevet

Hva med å spise rundt 1500 på hverdagene og rundt 2000 på lørdager? på 1300 ville jeg iallefall blitt veldig sliten.

Jeg spiser 1500 til hverdags (1700 på dager med en tung styrkeøkt). Har et frimåltid i uka, da er det bare det måltidet + evt dessert som ikke telles, resten er som vanlig. Har gått ned over 40 kg på denne måten. Har forsåvidt bare spist så lite i perioder, mens resten av året spiser jeg normalt (aner ikke hva jeg får i meg da, men spiser relativt sunt uten å telle en eneste kalori).

Skrevet

Jeg har siden før påsken prøvd å gå ned i vekt, men får det aldri til. Jeg spiser sunt og rundt 1000-1500kcal hver dag sett bort i fra helgene hvor jeg kanskje spiser rundt 2000-2500 kcal.

Greia er at hver eneste helg så går jeg opp 1-2 kg ned i vekt, typisk natten fra fredag til lørdag. Dette er utrolig slitsomt ettersom jeg må begynne helt på nytt igjen hver gang. For i løpet av den uka har jeg klart å gå ned kanskje en halv kilo eller mer, men så går jeg bare opp igjen, så slanker det bort også kommer det tilbake igjen. Så jeg klarer aldri å gå ned de 5 kg jeg har lyst til å gå ned. Jeg har prøvd så hardt utrolig lenge, men vet ikke hvordan jeg skal få det til....

Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan unngå denne "onde sirkelen" ?

Når man skal gå ned i vekt, er det viktig å se på det totale kaloriinntaket per uke. Hvis dette overstiger ønskelig grense er det for mange vanskelig å gå ned i vekt. Et eksempel på dette er 5:2-dietten. Man spiser vanlig 5 dager, og mindre enn vanlig 2 dager per uke. I ditt tilfelle spiser du (riktig nok mindre enn) vanlig 5 dager, og for mye 2 dager per uke.. Nå vet jo ikke jeg hvor mye du veier eller hvor høy du er, men om du spiser mindre enn 1200 kalorier er dette uansett for lite, og kroppen vi gå inn i sultmodus, som gjør at kroppen sparer på energien i stedenfor å brenne den. Når helgen kommer og du fyller på med for mange kalorier igjen, vil kroppen ta til seg dette og forbrenne saktere, slik at du legger på deg igjen.

En annen faktor som kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt, er rett og slett at du teller kalorier feil. Hvis du ikke veier maten, eller vet nøyaktig hvor mange kalorier du har spist, kan du fort ha spist mer enn du tror, jeg har selv brent meg på dette mange ganger!

Mitt tips til deg er å prøve å holde deg på et kaloriinntak på 1250-1400 kcal i ukedagene, og prøve å begrense deg i helgene til rundt 1700 kcal. Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...