Gå til innhold

Edinburgh - dagstur ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal til Edinburgh i sommer og lurte på om det er noen som vet om noen byer eller steder man kan reise på en dagstur FRA Edinburgh?

Anonymous poster hash: 9cd6e...181
AnonymBruker
Skrevet

Gjerne med tog.

Anonymous poster hash: 9cd6e...181
Skrevet

Hva er du interessert i å oppleve da?

Jeg dro til Alnwick castle i Northhumberland (England), det brukte jeg litt over en halv dag på. 1t med tog fra Edinburgh.

Ellers er det jo mange bussturer som går opp i highlands, noen er dagsturer (det skal jeg få med meg neste gang jeg er i Edinburgh), og Glasgow er det jo mulig å dra til hvis du vil til en annen skotsk by.

Skrevet (endret)

Glasgow anbefales! Litt mindre turistfelle(bare vær forsiktig på kveldstid). Stirling skal visst også være veldig bra har jeg hørt.

Endret av Cordelia
AnonymBruker
Skrevet

Largs. Jeg har bodd der og er fantastisk fint :rodmer:

Anonymous poster hash: e781d...c91
AnonymBruker
Skrevet

Loch Ness, finnes dagsturer med buss inkludert båttur på vannet. En ganske lang dags ferd, men mye fint å se. Du kjører blant annet gjennom Glencoe, åsted for den ganske kjente massakren.

Anonymous poster hash: c0884...945
Skrevet

Glasgow, vel :) Det går tog fra Waverley og Haymarket til Queen Street, tar ca 50 minutter og tur/retur samme dag kostet ca £13 sist jeg så etter. Vel fremme på Queen Street kan du enten gå ut gjennom Dundas lane til Buchanan Street om shopping er første pri, eller ut på George Square om du vil starte med sightseeing. Fra George Square går det sightseeingbusser, kan være kjekt om du vil se de viktigste severdighetene uten å bruke veldig lang tid. Anbefaler en tur til West End for å se Hogwarts Glasgow University og Kelvingrove Park+Kelvingrove Galleries. Ta gjerne en tur innom Artisan Roast i Gibson Street for usaklig god kaffe, og den beste burgeren i verden får du på Ketchup i Ashton Lane. Det meste av brukbar vintage-shopping finnes også i West End, samt en haug gode restauranter. Orán Mòr er i ferd med å bli en klisjé, men gøy for kjendisspotting, og whiskyutvalget er imponerende.

For å komme til West End fra sentrum kan du enten ta t-banen (stasjoner finner du midt på Buchanan Street eller nederst i samme gate utenfor St Enoch-senteret, billett koster £1.40 og stasjonen du skal av på heter Hillhead), buss nummer 4 retning Knightswood (går fra Hope Street/Bath Street, gå av på Gilmorehill eller Glasgow University, billett koster £1.95), evt sightseeingbuss eller taxi.

Shopping generelt er greit i sentrum, om du følger Style Mile fra toppen av Sauchiehall Street via Buchanan Street til Trongate går det fint å bli kvitt masse penger på kort tid. Det er opptil flere kjøpesenter og varehus på veien, utenom de vanlige kjedebutikkene. Byens beste fish&chips serveres på The Arches i Argyle Street (rett ved sentralstasjonen).

Hmm...noe mer da tro? Jo, vær forberedt på at himmelen når som helst kan åpne seg, og det er aldri dumt med en liten paraply i veska, evt jakke med hette. Det gjelder forøvrig hele landet, men her i vest er det ekstra ille. Si takk til sjåføren når du går av bussen og ikke bli redd om vilt fremmede mennesker smiler til deg. De er (som regel) ikke gærne, fulle eller tror de kjenner deg, glaswegians er bare generelt utrolig koselige folk.

Ellers, om du er student, ta med studentbevis for å få rabatter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...