netpuppy Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Jeg er en jente på 26 år som er 174 cm høy og veier 47 kg. Jeg har alltid vært tynn, det ligger i familien. For å si det sånn, når jeg var 18 år flyttet jeg for meg selv, sluttet å trene og spiste bare junk, da gikk jeg ned 7 kg, og der har jeg holdt meg. Jeg er ikke så flink til å telle kalorier, men tror jeg ligger mellom 1800 og 2000 kcal per dag. Jeg lurer på om noen med høy forbrenning har hatt suksess med å gå opp i vekt? Jeg ser rett og slett syk ut, har blitt spurt flere ganger rett ut om jeg har spiseforstyrrelser. Enda flere ganger har jeg fått vite at folk har snakket om det eller hintet om det som om det var fakta. Jeg tenker ikke så mye over hva jeg putter i meg, men er ikke så fryktelig glad i junkfood lenger. Skulle gjerne gått opp 5 kg, det hadde vært deilig. Hjelp?
Gjest Runforit Skrevet 13. mai 2014 #2 Skrevet 13. mai 2014 Har du logget det du spiser? Har du sjekket stoffskiftet hos lege så du vet at du har unormalt høy forbrenning? Om du ikke har en stoffskiftesykdom så tror jeg nok at du spiser mindre enn du tror. Har en venninne som bare spiste dårlig mat og trodde hun spiste iallefall 2000 kcal om dagen. Viste seg at hun knapt spiste 1200 kcal per dag og maten hun spiste ga henne ikke rett ernæring så hun så mager og syk ut. Da hun fikk seg samboer gikk hun opp 8 kg på kort tid. Mer tid til skikkelig mat og mer kalorier. Du må spise mer og næringstett mat. Sett deg inn i kosthold og ernæring og logg maten så du vet hvor mange kcal du faktisk inntar og hvor mye du må øke. Sats på mye nøtter, avokado, oljer etc for mye kcal som ikke tar så mye volum slik at du kan spise mye av det. I tillegg burde du spise trege karbs fra havregryn, fullkornspasta/ris, søtpotet og selvsagt godt med proteiner fra karbonandeig, egg, kylling, fet laks etc.
netpuppy Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2014 Har du logget det du spiser? Har du sjekket stoffskiftet hos lege så du vet at du har unormalt høy forbrenning? Om du ikke har en stoffskiftesykdom så tror jeg nok at du spiser mindre enn du tror. Har en venninne som bare spiste dårlig mat og trodde hun spiste iallefall 2000 kcal om dagen. Viste seg at hun knapt spiste 1200 kcal per dag og maten hun spiste ga henne ikke rett ernæring så hun så mager og syk ut. Da hun fikk seg samboer gikk hun opp 8 kg på kort tid. Mer tid til skikkelig mat og mer kalorier. Du må spise mer og næringstett mat. Sett deg inn i kosthold og ernæring og logg maten så du vet hvor mange kcal du faktisk inntar og hvor mye du må øke. Sats på mye nøtter, avokado, oljer etc for mye kcal som ikke tar så mye volum slik at du kan spise mye av det. I tillegg burde du spise trege karbs fra havregryn, fullkornspasta/ris, søtpotet og selvsagt godt med proteiner fra karbonandeig, egg, kylling, fet laks etc. Jeg logget det i noen uker og da lå jeg mellom 1800 og 2000 kcal om dagen. Har ikke endret kosthold (eller vekt) siden da. Stoffskiftet sjekker jeg jevnlig da det er et problem i slekten, men det er foreløbig normalt. Ellers er det en kjennsgjerning at vi er en høy og tynn familie. Jeg husker for eksempel at min mor brukte å maule seterrømme om kveldene når jeg var liten for å legge på seg. Hun la ikke på seg før hun kom i overgangsalderen og hun er fortsatt ganske tynn. Men det er bare jeg som ser syk ut. Jeg føler jeg har en viss peiling på ernæring, men kunne helt sikkert tjent på å lære mer. Men det er vanskelig å finne informasjon om hva som skal til for å gå opp i vekt, det er stort sett slanketips der ute. Jeg er glad i å lage mat og prøver å holde den sunn (altså ren istedet for prossessert), men ikke mager. Det går mye i kjøtt, kylling, fisk, egg, pasta, ris, brød osv. Ofte med rømme, fløte eller ost. Men jeg bruker ikke fullkornspasta. Trodde det var magrere jeg?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Ville prøvd å øke matinntaket til 2500 kcal for en periode, og fokusert på å spise variert. Anonymous poster hash: 10114...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Jeg logget det i noen uker og da lå jeg mellom 1800 og 2000 kcal om dagen. Har ikke endret kosthold (eller vekt) siden da. Stoffskiftet sjekker jeg jevnlig da det er et problem i slekten, men det er foreløbig normalt. Ellers er det en kjennsgjerning at vi er en høy og tynn familie. Jeg husker for eksempel at min mor brukte å maule seterrømme om kveldene når jeg var liten for å legge på seg. Hun la ikke på seg før hun kom i overgangsalderen og hun er fortsatt ganske tynn. Men det er bare jeg som ser syk ut. Jeg føler jeg har en viss peiling på ernæring, men kunne helt sikkert tjent på å lære mer. Men det er vanskelig å finne informasjon om hva som skal til for å gå opp i vekt, det er stort sett slanketips der ute. Jeg er glad i å lage mat og prøver å holde den sunn (altså ren istedet for prossessert), men ikke mager. Det går mye i kjøtt, kylling, fisk, egg, pasta, ris, brød osv. Ofte med rømme, fløte eller ost. Men jeg bruker ikke fullkornspasta. Trodde det var magrere jeg? 1800-2000 kalorier er jo forsatt ikke mye når du skal opp i vekt. Du spiser nok mindre enn du tror. Anonymous poster hash: ddeb0...a43
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #6 Skrevet 14. mai 2014 Èn spiseskje olje er 100 kalorier. Og en neve cashewnøtter er 100 kalorier det også. 2 1/2 skiver gulost er også 100 kalorier. Lett å øke inntaket Anonymous poster hash: 59fdb...9c7 1
Gjest Funky Punk Skrevet 14. mai 2014 #7 Skrevet 14. mai 2014 Først og fremst, begynn å lage sunn og næringsrik mat. I tillegg så kan du bruke nøtter, frukt og bær som mellommåltider, gjerne sammen med kesam eller lignende. 1
Pearl2.0 Skrevet 14. mai 2014 #8 Skrevet 14. mai 2014 Selv om du har logget matinntaket og du ligger på 2000-1800 om dagen, er det jo tydelig at dette ikke er nok! Da hadde du ikke gått ned eller holdt vekta stabil. Så du må nok opp noen hundre kalorier for dagen for å nå målet ditt Det jeg gjør for å øke mengden hvis jeg har vært veldig mye aktiv eller en periode har spist for lite er å spise nøtter gjennom hele dagen, eller legge til litt ekstra for hvert måltid. Å skulle spise flere måltider er for meg umulig, jeg får det ikke ned da jeg blir alt for mett. Men å spise nøtter eller litt mer til hvert måltid funker som regel. Og tenk kaloririkt 1
Gjest Sabrina Skrevet 14. mai 2014 #9 Skrevet 14. mai 2014 Jeg er en jente på 26 år som er 174 cm høy og veier 47 kg. Jeg har alltid vært tynn, det ligger i familien. For å si det sånn, når jeg var 18 år flyttet jeg for meg selv, sluttet å trene og spiste bare junk, da gikk jeg ned 7 kg, og der har jeg holdt meg. Jeg er ikke så flink til å telle kalorier, men tror jeg ligger mellom 1800 og 2000 kcal per dag. Jeg lurer på om noen med høy forbrenning har hatt suksess med å gå opp i vekt? Jeg ser rett og slett syk ut, har blitt spurt flere ganger rett ut om jeg har spiseforstyrrelser. Enda flere ganger har jeg fått vite at folk har snakket om det eller hintet om det som om det var fakta. Jeg tenker ikke så mye over hva jeg putter i meg, men er ikke så fryktelig glad i junkfood lenger. Skulle gjerne gått opp 5 kg, det hadde vært deilig. Hjelp? Du kan jo la deg inspirere av denne: http://www.youtube.com/watch?v=tRxx2Ft7mbs
hulinda Skrevet 14. mai 2014 #10 Skrevet 14. mai 2014 Jeg er undervektig selv, men har gått opp i vekt i det siste, nøkkelen for meg ble rett og slett og spise uansett om jeg ikke er sulten (næringstett mat er lurt), og bruke næringsdrikker. Næringsdrikker har hjulpet utrolig mye for meg. Spiser nå mellom 2500-3000 kcal og går opp 0.4-1 kg i uka
netpuppy Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 14. mai 2014 Du kan jo la deg inspirere av denne: http://www.youtube.com/watch?v=tRxx2Ft7mbs Hahaha, den var bra
netpuppy Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 14. mai 2014 Jeg er undervektig selv, men har gått opp i vekt i det siste, nøkkelen for meg ble rett og slett og spise uansett om jeg ikke er sulten (næringstett mat er lurt), og bruke næringsdrikker. Næringsdrikker har hjulpet utrolig mye for meg. Spiser nå mellom 2500-3000 kcal og går opp 0.4-1 kg i uka Så bra at du får det til Kan jeg spørre hvor mange måltid du spiser om dagen? Jeg ligger på 3-4 om dagen og føler meg absolutt ikke sulten mellom hvert måltid, men det er vel bare å tvinge seg selv ^^ Med næringsdrikker, mener du sånne? http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/fullverdige-naeringsdrikker
hulinda Skrevet 15. mai 2014 #13 Skrevet 15. mai 2014 Så bra at du får det til Kan jeg spørre hvor mange måltid du spiser om dagen? Jeg ligger på 3-4 om dagen og føler meg absolutt ikke sulten mellom hvert måltid, men det er vel bare å tvinge seg selv ^^ Med næringsdrikker, mener du sånne? http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/fullverdige-naeringsdrikker Spiser 6 i hverdagen og 4-5 i helgene er de jeg mener, ja! Jeg bruker fresubin og Nutricia, de er ikke så mettende så er fint å drikke ekstra til måltider!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå