AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Har nettopp søkt dagpenger. Har 3 års bachelor innen IT og har akkurat kommet igang med søknader. Er ikke allverdens stillinger ute for øyeblikket i mitt område og felt, men søker på det som er og har vært i kontakt med minst 20 bemanningsbyråer og flere intervjuer hos dem. På felles infomøte jeg var på hos NAV nylig anbefalte de å ta en annen jobb mens man venter. Men betyr det at de forventer at jeg skal søke hva som helst i tillegg til IT-stillinger nå? er jo utrolig dumt å ende opp i en butikk f.eks. og måtte si opp etter 1 uke med 3 mnd oppsigelsestid fordi man har fått fast jobb et annet sted. I tillegg, om jeg hadde tatt en annen jobb midlertidig nå måtte jeg jo flydd fra den jobben i ett sett for å gå på møter og intervjuer. Antar de viser litt skjønn her og ikke krever at utdannede folk skal søke hva som helst med en gang? Og hva mener de om arbeidssted? Jeg vet at man skal kunne ta hva som helst hvor som helst i landet, men i praksis fungerer det jo ikke slik. Vi bor 20 min fra Oslo med bil, men pga at samboeren min jobber i Oslo og drar før barnehagelevering og kommer etter det er stengt må jeg finne meg en jobb jeg kan kjøre bil til (ikke Oslo), slik at jeg iallefall rekker å enten levere eller hente. Om begge skal jobbe i Oslo rekker ingen av oss verken å levere eller hente. Derfor søker jeg kun på det som er i området rundt her og motsatt vei av Oslo. Anonymous poster hash: 33034...025
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #2 Skrevet 13. mai 2014 Du skal være villig til å ta jobber i hele landet, i hvert fall i prinsippet. Det er likevel sjeldent at NAV trekker i dagpenger hvis du ikke ønsker å flytte til for eksempel Finnmark - men de har lov til det. Anonymous poster hash: 5cf82...aa0 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #3 Skrevet 13. mai 2014 Du trenger jo ikke å opplyse NAV om alt da.... Du må si ja til å søke jobber "hvorsomhelst", men ingen sjekker om du faktisk gjør det. Anonymous poster hash: 4ca76...b60 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #4 Skrevet 13. mai 2014 "Ikke krever at utdannede folk skal søke hva som helst". Er det en spøk? Mange "utdannede folk" har utdannet seg innenfor yrker der det rett og slett er for få jobber i forhold til antall personer som ønsker dem. En jeg kjenner er grafisk designer, han måtte ta en jobb som var fullstendig urelevant for hans utdannelse, og ha den mens han lette videre etter drømmejobben. I stedet for å ta imot penger fra NAV, mens du venter på at det skal dukke opp en jobb som passer med tanke på utdanningen din, bør du komme deg ut og finne deg en midlertidig jobb. Og ja, NAV kan pålegge deg å ta andre jobber, så sant du er kvalifisert for dem.Anonymous poster hash: 5fef7...970 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #5 Skrevet 13. mai 2014 Du vet jo ikke når en relevant jobb vil dukke opp, hva om det tar ett år? Skal du ikke jobbe det året da? Jeg syns det er merkelig å tenke at du ikke vil ta en annen jobb fordi det kan dukke opp noe om ei uke, for det vet du absolutt ikke om det gjør.Anonymous poster hash: 5fef7...970 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #6 Skrevet 13. mai 2014 Jeg sier jo ikke at jeg ikke vil ta noe urelevant, jeg snakket om med en gang. Har som sagt nettopp begynt å søke på relevante jobber, krever NAV da at jeg samtidig søker alt mulig urelevant? Om jeg ikke får jobb innen noen måneder kan man jo begynne å revurdere saken selvsagt, men sånn helt i starten har jeg ikke lyst til å søke på alt som finnes. Anonymous poster hash: 33034...025
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #7 Skrevet 13. mai 2014 For å si det slik: en nylig arbeidsledig siviløkonom f.eks. tror jeg ikke setter seg ned og søker kassajobber på rimi parallellt med økonomistillinger Anonymous poster hash: 33034...025
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #8 Skrevet 13. mai 2014 For å si det slik: en nylig arbeidsledig siviløkonom f.eks. tror jeg ikke setter seg ned og søker kassajobber på rimi parallellt med økonomistillingerAnonymous poster hash: 33034...025 Folk søker nok først og fremst på den typen jobb de ønsker. Men når du har søkt på alle disse så mener jeg at du bør søke på andre jobber du er kvalifisert til også, samtidig som du fortsetter å lete etter jobben du ønsker. Spørsmålet var jo om NAV kan kreve det av deg, og det kan de.Anonymous poster hash: 5fef7...970 3
Gjest Vinglepetra Skrevet 13. mai 2014 #9 Skrevet 13. mai 2014 Det er ingen som krever at du skal søke på alle mulige jobber over alt. Men det er klart at de fleste blir litt mindre kravstore da dem ikke har fått seg jobb etter en stund. Og du har jo barn i tillegg som du må ta hensyn til, og da sier det seg selv at du ikke kan søke på stillinger over alt i landet, ettersom du har mann og barn å ta ansvar for. Mitt råd er: du vet best om din egen situasjon, så da søker du på de stillingene som passer best for deg i din situasjon. Jeg er usikker på NAVs praksis, men jeg tror neppe de kan presse deg til å søke på alle mulige stillinger så tidlig i prosessen.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #10 Skrevet 13. mai 2014 NAV kan kreve at du søker "hvilken som helst" jobb hvor som helst i landet, om det så dreier seg om en vaskejobb i indre Troms. Hvorvidt det skjer i praksis er jeg mer dog usikker på, hvis du f. eks får store utgifter til flytting og man ikke har midler til det så kan det hende det blir billigere for NAV at du venter litt lenger på jobb der du allerede bor. Anonymous poster hash: 6837f...921
Gjest Vinglepetra Skrevet 13. mai 2014 #11 Skrevet 13. mai 2014 NAV kan kreve at du søker "hvilken som helst" jobb hvor som helst i landet, om det så dreier seg om en vaskejobb i indre Troms. Hvorvidt det skjer i praksis er jeg mer dog usikker på, hvis du f. eks får store utgifter til flytting og man ikke har midler til det så kan det hende det blir billigere for NAV at du venter litt lenger på jobb der du allerede bor. Anonymous poster hash: 6837f...921 Kan de virkelig de? Altså kreve at TS flytter fra mann og barn for å jobbe f. eks i Troms? Hvem skal ta seg av ungen i mellomtiden?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #12 Skrevet 13. mai 2014 Kan de virkelig de? Altså kreve at TS flytter fra mann og barn for å jobbe f. eks i Troms? Hvem skal ta seg av ungen i mellomtiden? Ifølge reglene kan de kreve at man flytter når ungen er fylt ett år, ja. Anonymous poster hash: 1dcad...1e6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #13 Skrevet 13. mai 2014 Kan de virkelig de? Altså kreve at TS flytter fra mann og barn for å jobbe f. eks i Troms? Hvem skal ta seg av ungen i mellomtiden? Det er det som er utgangspunktet, det står der mer om her: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+12-5+Hensiktsmessig+behandling+og+individuelle+og+hensiktsmessige+arbeidsrettede+tiltak.148014.cms Det tas noen vurderinger i forhold til helse, familie, muligheter etc. men ja, i utgangspunktet så kan NAV kreve det. Anonymous poster hash: 6837f...921
Gjest Jumo Skrevet 13. mai 2014 #14 Skrevet 13. mai 2014 Nei, det forventes ikke at du skal søke alle mulige jobber du ikke har lyst til å jobbe som. MEN, du skal alltid si ja om du får tilbud om en jobb du har søkt på (for de som gidder å si nei til det...). Får NAV snusen på at du sier nei til jobb, kan de kutte dagpenger. Man skal også i utgangspunktet føre jobblogg som er på "Ditt NAV", men om de er så strenge på å at du må gjøre det, er sikkert idividuelt.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #15 Skrevet 13. mai 2014 Ja lurte litt på den jobbloggen. Den er dårlig utformet, så har mitt eget Excel ark istedet. Håper ikke de krever at man bruker den Anonymous poster hash: 33034...025
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #16 Skrevet 13. mai 2014 Urelevant er IKKE et ord. Det heter Irrelevant!!! Anonymous poster hash: 2217a...6d8 4
Miah Skrevet 13. mai 2014 #17 Skrevet 13. mai 2014 Vi har en jente på jobben som deg er ferdig med en bachelor om noe i IT, eller, hun var ferdig i fjor, så har nå søkt etter jobber i snart et år. Hun jobber i kassen hos oss (matbutikk) samtidig som hun søker andre jobber. Stiller meg litt uforstående til at det ikke hadde vært greit å kreve det samme av deg. 13
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #18 Skrevet 13. mai 2014 Det er da bare rett og rimelig at man må takke ja til andre jobber hvis du ikke får napp innen det du ønsker. Er da uansett mye bedre å ha noe arbeidserfaring på CV'n framfor at du har gått på NAV, så kan man bygge seg opp bra referanser også. Skjønner ikke de som klager på at de sliter så innmari med å finne jobb, når de er så kravstore og ser seg for god til "butikkjobber". Anonymous poster hash: 101d7...80c 3
SiMa Skrevet 13. mai 2014 #19 Skrevet 13. mai 2014 "Og hva mener de om arbeidssted? Jeg vet at man skal kunne ta hva som helst hvor som helst i landet, men i praksis fungerer det jo ikke slik. Vi bor 20 min fra Oslo med bil, men pga at samboeren min jobber i Oslo og drar før barnehagelevering og kommer etter det er stengt må jeg finne meg en jobb jeg kan kjøre bil til (ikke Oslo), slik at jeg iallefall rekker å enten levere eller hente. Om begge skal jobbe i Oslo rekker ingen av oss verken å levere eller hente. Derfor søker jeg kun på det som er i området rundt her og motsatt vei av Oslo." Hvor lang arbeidstid har egentlig samboeren din? Eller hvor kort åpningstid har barnehagen? Her i området er barnehagene åpne fra 7 om morgenen til 5 om ettermiddagen, altså ti timer. Med vanlig 8 timers arbeidsdag og 40 min reisetid burde ikke det være noe problem. Har barnehagen for kort åpningstid bør dere kanskje vurdere å bytte barnehage? Det virker som du begrenser deg veldig hvis du konsekvent bare søker jobber utenfor Oslo. Og du, søk andre jobber i mellomtiden. Inntekt og arbeidserfaring er greit å ha uansett, og det er mye lettere å få jobb hvis du allerede er i jobb, selv om det er en jobb som ikke er relevant i forhold til utdanningen din. Da viser du i alle fall at du møter på jobb til riktig tid og er til å stole på. Får du (noe særlig) dagpenger hvis du har vært i utdanning, og ev. bare har hatt en liten ekstrajobb ved siden av? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #20 Skrevet 13. mai 2014 Du kan jo gå ned litt på kravene til jobb innen IT da? Da jeg var ferdig med bachelor i IT hadde jeg ikke nok arbeidserfaring til å få noe innen mitt felt med en gang, men tok heller noen jobber innen support rett etter endt studie. Ikke akkurat hva jeg ville ha, men fikk masse erfaring som har vært positivt for senere jobber. Anonymous poster hash: d9616...aa0 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå