AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Jeg bor i en 35 kvadrats hybe og ser på meg selv som ganske gjerrig på strøm. Utleier har egen strømmåler inne hos seg for min hybel. Bor vegg-i-vegg. Men nå lurer jeg på om jeg egentlig betaler for mye? Det jeg bruker av strøm ca. er: Dusj hver 3 dag (ca. 10 min) Strøm til pc (er i konstant) Vaskemaskin (max 1 gang i uka) Kjøleskap 2 sparepærer Utelys I mars-april har jeg ikke brukt varmeovnen min noe særlig. Det er en oljeovn. Har hatt den på 1 av 4 i kortere perioder. Fakturaen sier jeg har brukt 966kwh på de to siste månedene. Jeg må betale 700kr for nettleien og 550kr for strøm. Virker det riktig? Jeg har vært inne på tanken om at jeg kanskje betaler strømmen for et eller annet inne hos utleier også, siden jeg bor vegg-i-vegg, men jeg syns ikke det er sannsynlig siden utleierne virker veldig seriøse og hyggelige. Lurer vel egentlig på om det er noen måte jeg kan få spart mer på. Men synes det er vanskelig å prøve å finne ut av hvilke selskaper som lønner seg å evt bytte til.Anonymous poster hash: dc4d3...28b
Maximillian Cohen Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Strømforbruket ditt virker ganske normalt. Her kan du finne billigste strømleverandør. 2
Gjest Wei Wei Skrevet 13. mai 2014 #3 Skrevet 13. mai 2014 (endret) 700kr for nettleien og 550kr for strøm i mars-april er helt normalt. Men det er sikkert andre kilder som bruker strøm: komfyr/ovn varmtvannsbereder (ikke bare til dusj, men til varmt vann generelt) annet (lading av mobil/støvsuging o.l.) Endret 13. mai 2014 av Wei Wei 2
Østlandet Skrevet 13. mai 2014 #4 Skrevet 13. mai 2014 (endret) 700kr for nettleien og 550kr for strøm i mars-april er helt normalt.Men det er sikkert andre kilder som bruker strøm:komfyr/ovnvarmtvannsbereder (ikke bare til dusj, men til varmt vann generelt)annet (lading av mobil/støvsuging o.l.)Nettleie er det vanskelig for meg å si noe om.Da må jeg ha detaljer.Men det er i hvert fall betalt nok!(Mye mer enn min nettleie)Hvis trådstartert har betalt kr 550,- for 966 kwh for kraften i disse månedene er det betalt omtrent dobbelt så mye som nødvendig.Gj.snittsprisen ut fra "Nord-pool" (kraftbørsen) disse månedene var ca kr 0,21Plusser man så på moms så kommer man til kr 0,2625/kwh.0,2625 x 966 = kr 253,575På spotmarkedet får man tilbud som faktisk er så gode.(Nordpoolpris + moms uten tillegg)Eks "Kvitfjell World Cup Social Spot" fra Gudbrandsdal energi.Men, flere andre som er (nesten) like gode.Kraftmarkedet er i likhet med bankmarkedet utrolig rart for enkelte.Det virker nesten som det er lettere å bytte samlivspartner, enn bank og kraftleverandør. Endret 13. mai 2014 av Østlandet
Gjest Wei Wei Skrevet 13. mai 2014 #5 Skrevet 13. mai 2014 Nettleie er avhengid av leverandør. Jeg betaler 320 kr per mnd. Jeg har faktisk "Kvitfjell World Cup Social Spot" fra Gudbrandsdal energi og betaler i snitt 240 kr disse månedene. Du nevner forbruker i forhold til faktura. Det som er viktig er å se om det er ditt ekte forbruk eller stipulert av selskapet. Altså, se på strømmåler og ikke faktura. Selv om måleren er på utleier sin del, så skal du kunne ha tilgang. Gjør det hver mnd, så vet du at du betaler riktig. Når du vet at forbruker er riktig, så kan du lete etter billigere strømleverandørene hvis du vil finne noe billigere. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #6 Skrevet 13. mai 2014 Nettleie er avhengid av leverandør. Jeg betaler 320 kr per mnd. Jeg har faktisk "Kvitfjell World Cup Social Spot" fra Gudbrandsdal energi og betaler i snitt 240 kr disse månedene. Du nevner forbruker i forhold til faktura. Det som er viktig er å se om det er ditt ekte forbruk eller stipulert av selskapet. Altså, se på strømmåler og ikke faktura. Selv om måleren er på utleier sin del, så skal du kunne ha tilgang. Gjør det hver mnd, så vet du at du betaler riktig. Når du vet at forbruker er riktig, så kan du lete etter billigere strømleverandørene hvis du vil finne noe billigere. Og i tillegg: Du har selv rett til å velge strømleverandør. Nettleien får du ikke gjort noe med, men prisen per kWh kan du fint gjøre noe med. Sjekk litt rundt hva du kan velge fra, og velg den billigste. Spotpris lønner seg. Anonymous poster hash: 4ea6b...7c6
Paien Skrevet 13. mai 2014 #7 Skrevet 13. mai 2014 (endret) Takk for svar. Jeg får melding fra utleier med tallet på måleren, og som sagt stoler jeg på at det er riktig. Er jo heller ingen grunn til at utleier skal gi meg et høyere tall enn det som er. Jeg sender inn tallet til Skagerak Nett. Skal sjekke ut siden det ble linket til med billigste strømleverandører. Endret 13. mai 2014 av Paien
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå