Gå til innhold

Skal få oss nytt kjøkken, hvor begynner jeg egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et likte kjøkken som vi skal pusse opp, det blir ikke noe dyrt Sigdal eller HTH, men type Ikea. Er inne og ser på Ikea sine sider og synes det er vanskelig å se. Syns egentlig ikke de har noe fint.

Hvor begynner jeg? Hva har dere?

Anonymous poster hash: fca3a...772
Videoannonse
Annonse
Gjest tuppesjura
Skrevet

Ikea har veldig mye fint. Først må du finne ut hva slags løsning du vil ha, deretter kan du laste ned kjøkkenprogrammet til ikea og tegne det inn der, prøve med forskjellige fronter, benkeplater etc.

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp satt i Ikeakjøkken i nytt hus.

Har det som heter Bodbyn, i kremhvitt. Passer vår stil veldig bra.

Er ikke så lett å få noe inntrykk ved å bare se på de forskjellige dørmodellene på nettsidene. Så vil anbefale å tegne kjøkkenet og sette inn forskjellige fronter for å få et bedre inntrykk.

Vi brukte lang tid på planlegging og tegnet det selv på Ikea sine sider. Fikk tegningene gjennomgått av kjøkkenkonsulent på Ikea når vi skulle bestille.

Nettopp flyttet inn og er veldig fornøyd så langt.

Anonymous poster hash: 341cd...a07
Skrevet

Hadde lite kjøkken i det gamle huset vårt, som vi pussa opp med IKEA innredning..

Tror jeg brukte 8-9 mnd fra jeg begynte å tegne til vi kjøpte det. Jeg prøvde ut masse forskjellige løsninger på kjøkkenplanleggeren.

Så mitt tips er å begynne med å tegne det i kjøkkenplanleggeren på IKEA sine nettsider. så er det bare å bytte fronter og benkeplater når du har funnet "layouten" du vil ha.

lykke til, det blir nok knallbra :)

( Da vi solgte huset nå i år, var det kjøkkenet megleren markedsførte huset med )

Skrevet

jeg synes IKEA har fine kjøkken jeg. har selv tegnet opp et kjøkken for foreldrene mine med IKEA Home Planner. det er lurt å dra på IKEA og se på kjøkkenutstillingene først + interiørbilder på hjemmesidene deres eller i katalogen. det er veldig enkelt å tegne opp selv og så får du en kjøkkenkonsulent til å gjøre den siste finnishen.

selv har jeg et lite HTH-kjøkken som jeg er veldig fornøyd med! :) har ikke tegna det selv - fulgte med leiligheten

Skrevet

Det første du bør gjøre er å tenke ut hva du ønsker og har behov for. Trenger du mer skapplass? Har du dårlig rygg og vil ha stekeovnen litt høyere? Trenger du mer benkeplass? Vil du ha spiseplass på kjøkkenet?

Tenk også gjennom det med vasking og vedlikehold. Benkeplate i tre bør oljes, og trenger mer vedlikehold enn laminat. Profilerte dører tar mer tid å vaske enn glatte dører. Det vil legge seg mer støv i åpne hyller enn i skap, men ved daglig bruk blir det ikke noe problem. Går skapene opp til taket, slipper du å tørke støv på toppen av skapet. Hva vil fungere for deg i en travel hverdag?

Deretter bør du gå i flere kjøkkenbutikker og se på utseende og løsningene som finnes. Det finnes mye flott, og du kan bruke det som inspirasjon. Det er også mulig å få tegnet kjøkkenet i en butikk og få et prisoverslag på løsningen selv om du ikke ender opp med det.

Finner du ut selv hvilken løsning du vil ha eller trenger du hjelp? Du kan laste ned kjøkkenprogrammet fra IKEA og tegne ditt eget kjøkken. Det kan også være lurt å snakke med en kjøkkenkonsulent hos IKEA eller en annen butikk/produsent.

AnonymBruker
Skrevet

Ikea har veldig mye fint. Først må du finne ut hva slags løsning du vil ha, deretter kan du laste ned kjøkkenprogrammet til ikea og tegne det inn der, prøve med forskjellige fronter, benkeplater etc.

Jeg jeg vet ikke hvilken løsning jeg vil ha i det hele tatt. Usikker på hva som er lurt. Kjøkkenet er ganske lite så jeg vet ikke om jeg skal lage en L-form (slik det er nå) og ha plass til et pittelite bord, eller om jeg skal lage benker på hver langvegg og forsøke å presse inn et lite bord i enden under vinduet. Det var det jeg opprinnelig hadde planer om da vi flyttet inn. Men ser jo nå at vi aldri bruker det bordet som står der (vi har spisebord i stuen).

Har nettopp satt i Ikeakjøkken i nytt hus.

Har det som heter Bodbyn, i kremhvitt. Passer vår stil veldig bra.

Er ikke så lett å få noe inntrykk ved å bare se på de forskjellige dørmodellene på nettsidene. Så vil anbefale å tegne kjøkkenet og sette inn forskjellige fronter for å få et bedre inntrykk.

Vi brukte lang tid på planlegging og tegnet det selv på Ikea sine sider. Fikk tegningene gjennomgått av kjøkkenkonsulent på Ikea når vi skulle bestille.

Nettopp flyttet inn og er veldig fornøyd så langt.

Anonymous poster hash: 341cd...a07

Synes det var så vanskelig å finne på IKEA jeg. Det var jo liksom ikke så mye å velge i, i forhold til hva jeg trodde.

Hadde lite kjøkken i det gamle huset vårt, som vi pussa opp med IKEA innredning..

Tror jeg brukte 8-9 mnd fra jeg begynte å tegne til vi kjøpte det. Jeg prøvde ut masse forskjellige løsninger på kjøkkenplanleggeren.

Så mitt tips er å begynne med å tegne det i kjøkkenplanleggeren på IKEA sine nettsider. så er det bare å bytte fronter og benkeplater når du har funnet "layouten" du vil ha.

lykke til, det blir nok knallbra :)

( Da vi solgte huset nå i år, var det kjøkkenet megleren markedsførte huset med )

9 måneder?? Huff, jeg tenkte å få det gjort i sommer jeg.

jeg synes IKEA har fine kjøkken jeg. har selv tegnet opp et kjøkken for foreldrene mine med IKEA Home Planner. det er lurt å dra på IKEA og se på kjøkkenutstillingene først + interiørbilder på hjemmesidene deres eller i katalogen. det er veldig enkelt å tegne opp selv og så får du en kjøkkenkonsulent til å gjøre den siste finnishen.

selv har jeg et lite HTH-kjøkken som jeg er veldig fornøyd med! :) har ikke tegna det selv - fulgte med leiligheten

Tror jeg må ta en tur og se ja :)

Det første du bør gjøre er å tenke ut hva du ønsker og har behov for. Trenger du mer skapplass? Har du dårlig rygg og vil ha stekeovnen litt høyere? Trenger du mer benkeplass? Vil du ha spiseplass på kjøkkenet?

Tenk også gjennom det med vasking og vedlikehold. Benkeplate i tre bør oljes, og trenger mer vedlikehold enn laminat. Profilerte dører tar mer tid å vaske enn glatte dører. Det vil legge seg mer støv i åpne hyller enn i skap, men ved daglig bruk blir det ikke noe problem. Går skapene opp til taket, slipper du å tørke støv på toppen av skapet. Hva vil fungere for deg i en travel hverdag?

Deretter bør du gå i flere kjøkkenbutikker og se på utseende og løsningene som finnes. Det finnes mye flott, og du kan bruke det som inspirasjon. Det er også mulig å få tegnet kjøkkenet i en butikk og få et prisoverslag på løsningen selv om du ikke ender opp med det.

Finner du ut selv hvilken løsning du vil ha eller trenger du hjelp? Du kan laste ned kjøkkenprogrammet fra IKEA og tegne ditt eget kjøkken. Det kan også være lurt å snakke med en kjøkkenkonsulent hos IKEA eller en annen butikk/produsent.

Det første du bør gjøre er å tenke ut hva du ønsker og har behov for. Trenger du mer skapplass? Kunne tenke meg mer skapplass ja, men er usikker på hvor mye mer vi klarer å presse plass til. Samboeren min ønsker å fjerne det høyskapet som står der (innebygd), men jeg liker å ha det der, for der har jeg plass til vaskebøtte og moppestativ og sånt. Det må sikkert fjernes uansett, men isfåall vil jeg ha et nytt. Har du dårlig rygg og vil ha stekeovnen litt høyere? Ja det kunne jeg egentlig tenke meg, men det er også viktig for meg å lage et som er enkelt og som folk flest liker. Vi skal ikke bo her for resten av livet så jeg tenker hele tiden på at det skal selges og at jeg må ta valg ut fra det. Trenger du mer benkeplass? Kunne tenke meg mer benkeplass ja, men da går det på bekostning av et evt. kjøkkenbord. Vil du ha spiseplass på kjøkkenet? Det er det jeg ikke vet! Jeg husker fra da jeg gikk på visning så var det viktig for meg at det var plass til spisebord på kjøkkenet, men vi har jo aldri brukt det..

Tenk også gjennom det med vasking og vedlikehold. Benkeplate i tre bør oljes, og trenger mer vedlikehold enn laminat. Det blir nok sikkert ikke tre. Jeg kunne tenke meg en grå benkeplate som er lett å holde. Profilerte dører tar mer tid å vaske enn glatte dører.Det tenker jeg også på. Og forsøker å tenke litt ut fra hva folk flest liker. Og så er jeg usikker på om vi skal gå for fronter uten knotter eller håndtak. Er redd det vil se litt rotete ut om der er knotter eller håndtak på alt. Før hadde jeg lyst på sånne lange tynne håndtak, men tror det blir litt mye på et relativt lite kjøkken. Det vil legge seg mer støv i åpne hyller enn i skap, men ved daglig bruk blir det ikke noe problem. Jeg er ikke noe fan av hyller nettopp pga dette. Også fordi jeg synes det er greit å lukke igjen skapdøren og stenge rotet inne. Samtidig leser jeg så mange steder at man ikke bør ha overskap overalt for da blir det så lite luftig. Går skapene opp til taket, slipper du å tørke støv på toppen av skapet. Hva vil fungere for deg i en travel hverdag? Ja eg vil ha skap som går helt til taket, men er usikker på om jeg skal ha det overalt. Som sagt er det det med at det er så kompakt. Jeg tenke at dersom man går inn på et kjøkken med benk på hver side og det er tett med skap overalt så vil det se litt innestengt ut på en måte. Men lurer på om det blir bedre om jeg tar noen skap med gjennomsiktige glassdører som jeg kan ha lys i.

Vi har også både klesvaskemaskin, oppvaskmaskin og ovn på gulvet, så vi har ikke så mye skap-plass nede. Så jeg lurer på om det hadde vært mulig å flytte stekeovnen opp i ståhøyde, og så ha selve komfyrtoppen et annet sted. Men usikker på vi får plass til det om vi skal ha et sånt høyskap også.

Takker alle for svar :):blomst:

Anonymous poster hash: fca3a...772

Skrevet

Du klarer det til sommeren skal du se :)

Jeg brukte 9 mnd fordi jeg venta på å få råd til det og brukte da tiden godt til å finne det rette for meg :)

Gjest tuppesjura
Skrevet

Hvordan ser rommet ut i utgangspunktet da? Mitt kjøkken er 3,3m x 2,7m. Da vi flyttet inn var det innredning på ene 3-meteren, dør i begge kortendene, kjøkkenbord og kjøleskap på andre 3-meteren. Vi pusset da opp kjøkkenet billig, fikk innredning på begge langsidene og fjernet kjøkkenbordet. For meg ble det altfor lite benk, så nå har vi kledd igjen ene døra og fått hestesko-kjøkken. Har fått utrolig mye plass og er storfornøyd!

Velg mest mulig kolonialskuffer, skap kun der det er absolutt nødvendig. Ville fått stekeovnen på veggen og bygd inn kjøkeskap. Jeg har valgt bred platetopp, 80cm, og er storfornøyd med det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...