AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Jeg har en sønn fra tidligere forhold, og har selvfølgelig bil med barnesete. Han er 2 år, født med kronisk sykdom, og plutselig må vi til Ahus eller legevakten i full fart, eller hvis noe skjer hjemme, det vet man jo aldri. Mannen min og jeg har giftet oss, og han har betalt halvparten av lånet på bilen min i 4 måneder (jeg betalte innskudd på 35000,-) og mener at bilen er nå felleseie. (Noe den egentlig ikke er da vi har en avtale i ektepakten vår hvor det står hvor mye han må betale hver månede i 2 år for å eie 50% av bilen) Han har en firmabil, en svær tung en med grønne skilter og med masse verktøy. Han skal egentlig bare bruke den i jobb, men kan bruke den til butikken i ny og ne. Nå har han blitt sykemeldt langtid pga store skader i benet, og må redusere bruken av bilen. Så kommer problemet... Han vil se på at fotballaget hans spiller kamper 1 gang i uken, DVs at bilen blir borte fra 16:00-19:00 (lang reisevei) og han blir sint da jeg ikke ønsker at han skal ta bilen pga jeg ønsker alltid å ha den tilgjengelig om det skulle skje noe med sønnen min, og at jeg ikke blir låst på ettermiddagen (langt til buss og tog) Kan ikke ta med sønnen min ut på diverse aktiviteter osv.... Han mener at vi kan sette et fremoverlent bilsete foran i arbeidsbilen hans hvis det skulle være nødtilfelle hvor jeg må dra med sønnen min, dette er jeg sterk motstander av. Jeg tenker da selvfølgelig på sikkerheten til sønnen min i dette setet foran i arbeidsbilen. Vi venter barn nå i september, og han skjønner ikke hvorfor vi trenger 3 biler! 3 biler skjønner jo jeg også, men når barna ikke kan benytte den ene bilen, så blir det litt tungvindt syns jeg. Jeg syns han kunne tatt opp et lite billån og kjøpt sin egen bil og hatt barnesete i den, og disponert den som han ønsker selvfølgelig. Det koster ikke noe mer enn det han betaler på halvparten av bilen min uansett (ganske ny bil) Jeg mener man bør ha 2 biler når man er 4 i familien, vi har 6 katter, plutselig må vi avgårde med en av de til veterinæren også osv... Er jeg urimelig nå? Vi har fint råd til å ta 2 biler, og vi blir 4 i familien nå snart.... Med tanke på henting i barnehage, aktiviter på ettermiddagen osv.... Dere skjønner sikkert hva jeg mener? Noen gode råd? Han er så sint nå og kommer med en haug av dårlige argumenter og bruker folk han kjenner som eksempler som har barna sine i foroverlente bilseter i arbeidsbilen. Men med et spedbarn og en 2.åring?! Huff... Fortvilende situasjon dette her, noen gode råd? Jeg vet også at mange klarer seg uten bil, men vi har strekninger å kjøre og langt til kollektiv og familie... Takk for at dere leste dette. Mvh TS Anonymous poster hash: d1400...9bc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Jeg tenker at du er på bærtur. Skjer det noe med barnet ditt som gjør at du må på sykehuset, ringer du enten taxi eller ambulanse. Om airbagen kan Søsteren min har 4 barn, de har 1 bil. Ei venninne har 3 barn og 1 bil. Jeg har 1 barn og ingen bil. Å ha to biler i deres situasjon er idioti. Anonymous poster hash: 1a68e...170 16
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 Ingen bil. Anonymous poster hash: f862e...d14 2
Gjest Magdalene Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Du har helt rett når det kommer til bilsikring! At dere blir låst hjemme EN ettermiddag kan da ikke være noe problem? Det virker som om du lager problem ut av ingenting. Blir barn akutt syke kan man heldigvis ringe 113. Haster det ikke så, kan man bestille taxi med bilstol. Vi har to barn, og to biler. Endret 12. mai 2014 av Magdalene 4
Harlekin Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Jeg synes to (tre med firmabilen) biler er totalt unødvendig. Hvis noe alvorlig skjer med barna, ringer du taxi eller ambulanse. Ellers klarer dere vel å planlegge rundt den ene gangen i uken du ikke kan bruke bilen, slik at du ikke gjør avtaler som krever bil akkurat da? Ellers enig med deg angående bilsikring. Endret 12. mai 2014 av Harlekin 3
C-girl Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 Forstår deg veldig godt enda jeg ikke har barn selv. Men liker å kunne komme meg kjapt fra A til B uten å måtte bruke kollektivtransport, eller være avhengig av andre. Jeg tre katter og to biler.. Samboer har to barn og en bil... Så vi har da altså tre tilsammen. Tidligere hadde samboer firmabil i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Jeg tenker at du er på bærtur. Skjer det noe med barnet ditt som gjør at du må på sykehuset, ringer du enten taxi eller ambulanse. Om airbagen kan Søsteren min har 4 barn, de har 1 bil. Ei venninne har 3 barn og 1 bil. Jeg har 1 barn og ingen bil. Å ha to biler i deres situasjon er idioti. Anonymous poster hash: 1a68e...170 Jeg sluttet visst midt i en setning. Det jeg skulle si er at om airbagen kan skrus av i firmabilen, kan dere bruker bakovervendt barnesete der. Anonymous poster hash: 1a68e...170
Harlekin Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Forstår deg veldig godt enda jeg ikke har barn selv. Men liker å kunne komme meg kjapt fra A til B uten å måtte bruke kollektivtransport, eller være avhengig av andre. Jeg tre katter og to biler.. Samboer har to barn og en bil... Så vi har da altså tre tilsammen. Tidligere hadde samboer firmabil i tillegg. At du liker "full frihet", forstår jeg. Men nødvendig er det ikke. Jeg har ikke lappen og hadde levd fint uten bil (men så er jeg selvsagt bosatt deretter). Men samboer er syk og trenger bil for å komme seg rundt, i tillegg henter han i barnehagen, og det er praktisk og gjør at barnet får kortere dager.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 Helt greit at du mener at bilen er helt din, TS, men da må du også stoppe og ta imot penger til bilholdet av mannen din. Men dette er jo en svært kortsiktig løsning, siden dere får felles barn. To biler i husholdningen holder i massevis. Også må dere sette dere ned sammen og finne felles retningslinjer for bilbruken. Dersom man skal på noe uten barn er det naturlig at firmabilklossen blir brukt, slik at den som da har barna har tilgang til bil med plass til begge ungene. Det er for øvrig ikke noe problem å koble ut airbag i forsetet, på enkelte modeller må dette riktignok gjøres manuelt, enten på verksted eller av en selv om man er handy ift bilhold. Det er like trygt å ha barn bakovervendt foran som på en av sidene i baksetet. Anonymous poster hash: 67a2d...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Vi er 4 og har en bil. Min stedatter har også en kronisk sykdom, der det hender en sjelden gang hun må på sykehus. En gang har jeg ringt taxi siden barnefar var borte. Hvis man planlegger litt er går det fint med en bil. Avhenger av hvor man jobber osv så klart Anonymous poster hash: 7460a...bfd 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #11 Skrevet 12. mai 2014 Trenger man to biler til en familie med to barn? Jøss, får håpe ikke alle i Kina og India begynner å tenke det samme... Synes dere bør klare å finne en løsning uten bil nummer tre.Anonymous poster hash: d0277...3a1 5
Pottepalme Skrevet 12. mai 2014 #12 Skrevet 12. mai 2014 Men hvorfor tar du i mot penger fra han om han ikke får lov å bruke bilen? 11
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #13 Skrevet 12. mai 2014 Vi har to biler og ett barn, begge kjører bil til jobb. Hadde ikke orket å ha bare en, da hadde en av oss brukt to timer ekstra på kollektivtransport hver dag. Hva med å kjøpe en brukt elbil? Den har nesten ikke utgifter i det daglige.Anonymous poster hash: 023a1...544
Gjest chiki Skrevet 12. mai 2014 #14 Skrevet 12. mai 2014 Vi venter barn nr2 i hver øyeblikk, og vi har en bil. Mannen tar den ofte på jobb, og da sitter jeg her utrn bil. Man klarer det om man vil! Naboene her har barna i arbeidsbiler om fedrene kjører i barnehagen. Ene har iallefall bakovervendt barnestol i
ViljaH Skrevet 12. mai 2014 #15 Skrevet 12. mai 2014 Hva har du egentlig solgt ham av bilen din? Må han betale på den i to år før han får bruksrett? Han bør jo få bruke den såfremt han betaler, gjerne andel bruk = andel eierskap om du vil. Så, hvis du ønsker å disponere bilen alene, så ikke selg andeler av den. Enkelt. Da har du bil når du vil. Vi har to barn og en bil. Men har bra med kollektiv tilgang. 1
Hedda-78 Skrevet 12. mai 2014 #16 Skrevet 12. mai 2014 Vi har to barn og én bil. Det holder da i massevis. Det heter planlegging. Hvis du skal noe med barna en ettermiddag og må ha bilen, må du "booke" den, og han må finne annet transportmiddel hvis han har lyst å dra noe sted akkurat da. Synes det er litt overkill å kjøpe en ekstra bil i tilfelle barnet blir sykt en onsdag mellom kl 16 og 19. Haster det så det ikke kan vente til han kommer tilbake, ringer du ambulanse. 8
Harlekin Skrevet 12. mai 2014 #17 Skrevet 12. mai 2014 Vi har to biler og ett barn, begge kjører bil til jobb. Hadde ikke orket å ha bare en, da hadde en av oss brukt to timer ekstra på kollektivtransport hver dag. Hva med å kjøpe en brukt elbil? Den har nesten ikke utgifter i det daglige.Anonymous poster hash: 023a1...544 En ting er hvis begge er avhengig av bil for å komme til jobb og ikke kan kjøre sammen. Men det er jo ikke dette som er TS' problem. Å kjøpe ekstra bil bare pga. 3 utilgjengelige timer en gang i uken, og man allerede har to biler, det er unødvendig luksus. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #18 Skrevet 12. mai 2014 5 barn, 1 bil. Går helt fint. At man må ha to biler når man har to barn er helt på jordet. Som andre sier, om det plutselig skjer noe når mannen din har bilen får du ringe taxi eller ambulanse. Anonymous poster hash: 9c307...565 4
Sirah Skrevet 12. mai 2014 #19 Skrevet 12. mai 2014 Jeg ser poenget TS, men jeg syntes alikevel du er urimelig. Dersom han betaler for bilen bør han også få disponere den en ettermiddag i uken. Be han være tilgjengelig på tlf dersom barnet skulle bli syk, eventuelt ringer du taxi eller ambulanse. Det er tullete at dere skal ha tre biler, spesielt dersom kolektivtransport kan være et alternativ. For all del, jeg får småangst om ikke bilen min er hjemme selv, but still. Hadde aldri bedt samboeren min kjøpe egen bil for en ettermiddag i uken... 1
Vasa Skrevet 12. mai 2014 #20 Skrevet 12. mai 2014 2 biler og 2 barn. Men vi har ikke biler etter antall barn. Men bor og lever sånn til, at vi er avhengig av 2. Den ene er el.bil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå