AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Hei Jeg jobber for tiden 75% i en vikariat-stilling. Jeg startet i juni i fjor, og har fått to kontakter, den siste gikk ut i november 2013. Siden har jeg jobbet som før, men uten kontrakt. I dag sier to av de jeg jobber sammen med at jeg burde gå å organisere meg for å kreve en fast stilling. Er det noen som vet rettighetene på dette? Hvor lenge må jeg evt gå uten kontrakt for å kunne kreve en fast ansettelse? Håper det er noen som vet Anonymous poster hash: a87df...68e
Glitnir Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Om du har kontrakt eller ikke spiller ingen rolle for om du har rett på fast stilling eller ikke. Det som avgjør det spørsmålet er om ditt vikariat er iht loven eller ikke. Er det ikke det, har du rett på fast stilling uavhengig av kontrakt. Men kontrakt skal du jo ha da, og når arbeidsgiver ikke sørger for det er det de som har bevisbyrden for hva slags arbeidsforhold dette er. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 Du har lovfestet krav på kontrakt, så det bør du absolutt få dem til å gi deg. Anonymous poster hash: 6cde5...872 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 Okei, er ikke så god på dette. Men ifølge mine kollegaer mente de det var "dumt" av meg å spørre om kontrakt, fordi jeg har noen krav om jeg jobber lenge uten kontrakt? Jeg jobber i kommunen, så jeg får nok en ny kontrakt om jeg spør.. Så da er det ikke noe å "hente" uten kontrakt? Anonymous poster hash: a87df...68e
Glitnir Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Okei, er ikke så god på dette. Men ifølge mine kollegaer mente de det var "dumt" av meg å spørre om kontrakt, fordi jeg har noen krav om jeg jobber lenge uten kontrakt? Jeg jobber i kommunen, så jeg får nok en ny kontrakt om jeg spør.. Så da er det ikke noe å "hente" uten kontrakt? Anonymous poster hash: a87df...68e Nei, du har ingen flere krav, men arbeidsgiver har som sagt bevisbyrden for at du er i et reelt midlertidig arbeidsforhold. 1
Djungelvrål Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 Du må jobbe i et år for å søke om stilingsforhøyelse Du må være organisert Du trenger ikke få tilbud om jobb på din nåværende arbeidsplass, du kan få tilbud om 75 % stilling et helt annet sted enn din nåværende arbeidsplass. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Organiser deg! Du har alt å vinne på det og ingenting å tape. Når det gjelder spørsmålet om fast stilling så har kommunene dette avklart i sine tariffavtaler. Jeg kan ikke ale detaljer, men det er på mange områder mye bedre rettighetervenn det loven gir. Og reglene rundt fast stilling kontra vikariat er ofte mye bedre. Dette er spørsmål fagforeningen kan svare på med en gang. Det finnes sikkert også en tillitsvalgt på arbeidsplassen din som kan svare på spørsmålet ditt :-) Anonymous poster hash: 4d764...d79 1
Zzyzx Skrevet 13. mai 2014 #8 Skrevet 13. mai 2014 Okei, er ikke så god på dette. Men ifølge mine kollegaer mente de det var "dumt" av meg å spørre om kontrakt, fordi jeg har noen krav om jeg jobber lenge uten kontrakt? Jeg jobber i kommunen, så jeg får nok en ny kontrakt om jeg spør.. Så da er det ikke noe å "hente" uten kontrakt?Anonymous poster hash: a87df...68e Her har kollegaene dine misforstått grundig. Du SKAL ha kontrakt uansett. Uten en kontrakt er du ikke omfattet av forsikringer og du kan ikke dokumentere at du jobber der du jobber. Det som kan være grunnlaget for misforståelsen er at man kan kreve fast jobb etter så og så lenge på vikarkontrakter, fordi det da kan argumenteres for at behovet for arbeidskraft ikke er midlertidig. Og du MÅ få på plass en kontrakt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #9 Skrevet 13. mai 2014 Organiser deg! Du har alt å vinne på det og ingenting å tape. Når det gjelder spørsmålet om fast stilling så har kommunene dette avklart i sine tariffavtaler. Jeg kan ikke ale detaljer, men det er på mange områder mye bedre rettighetervenn det loven gir. Og reglene rundt fast stilling kontra vikariat er ofte mye bedre. Dette er spørsmål fagforeningen kan svare på med en gang. Det finnes sikkert også en tillitsvalgt på arbeidsplassen din som kan svare på spørsmålet ditt :-)Anonymous poster hash: 4d764...d79 Vet bare at jeg har spart 48 000 kr på å ikke være organisert de siste 8 årene. Anonymous poster hash: 10b49...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå