Gå til innhold

Hvor mange dager holdbart etter åpning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en forspørsel av en venninne om hvor lenge div pålegg er holdbart etter det er åpnet. En problemstilling jeg aldri har tenkt over må jeg innrømme.

Hun er den typen som ikke vil lukte eller smake på noe som helst hvis datoen er passert.

Noen som har forslag til løsning på hennes problem?

Dette er ikke noe troll.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner meg ikke på sånne folk... Mange datoer er der bare for å ha en dato, altså på f.eks sjokoladepålegg og mange tørrvarer. Hun bør ta seg et kurs i hva "best før" egentlig betyr! Jeg spiser egg som er opptil 1 mnd over dato (sjekker med den vann-testen først da), igår lagde jeg kake med vaniljekrem som var 1 mnd over datoen (best før). Jeg lever fortsatt!

Viktigste er å lære sånne folk forskjellen på "best før" og "siste forbruksdag". Best før betyr jo bare at varen har høyere kvalitet før denne datoen, slik at de ikke kan garantere at det smaker like godt etter denne datoen.

Hvis hun absolutt ikke vil smake/lukte på noe som er over best før- datoen en gang, hva med å gi henne mat som er over best før-datoen uten at hun vet det? Hehe, litt tull, men kanskje det hadde åpnet øynene hennes hvis hun spiste mat som er helt ok etter datoen (f.eks egg) og hun faktisk overlevde...

Skrevet (endret)

Jeg er klar over forskjellen på best før og siste forbruksdag. Men på kjøttvarer så står det vel som regel også siste forbruksdag? Eggene finner man fort ut om der ødelagte eller ikke. ;)

Så jeg er en mellomting av det Aviale og TS beskriver.

Om pålegg har gått ut på dato, så kommer det ann hva slags pålegg. MEN leverpostei og makrell i tomat må jeg spise i løpet av 2 dager. Ellers synes det bare er ekkelt. Bryr meg ikke om at andre spiser det, for det er vel mest normalt. Men jeg vil ikke ha leverpostei eller makrell i tomat som har stått åpent i mange dager. :jolie:

Edit: Forslag til løsning:Be henne om å lese på nettet om det er en vare hun er usikker på. Jeg gjør det, og har spist en del som jeg i utgangspunktet ikke ville ha spist.

Endret av Crobern
Skrevet

Det er ikke mulig å gi noen tid for hvor lenge etter åpning ting er spiselige, fordi det er alt for mange usikkerhetsmomenter. Det er lettere å vite hvordan man kan se og lukte om det er spiselig eller ikke.

Hvis noe lukter eller smaker vondt er det antagelig ikke spiselig. Mugg skal ikke spises, og på bløte ting som kremost og syltetøy må hele boksen kastes. På harde ting som ost kan muggen skjæres av med god margin, ca 2 cm. Slimete kjøttpålegg er dårlig.

Pålegg på tube kan vare lenge etter åpning, og hvis det ytterste har blitt litt misfarget kan det klemmes ut og kastes, og så er resten av tuben fin.

Makrell i tomat harskner raskt, så etter noen dager smaker det vondt, men det er ikke farlig.

Holdbarhetsdatoen på egg er helt feil i Norge, fordi den følger et EU-direktiv som er tilpasset land med salmonella der eggene lagres i romtemperatur. Norske egg er garantert salmonellafrie, og hvis de lagres i kjøleskap varer de i minst tre måneder.

Det du kan si til din venninne er at alt åpnet pålegg er holdbart til det lukter eller smaker vondt eller mygler. Hun merker hvis det er dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har prøvd, virkelig prøvd å få henne til både lukte og smake, men hun vil ikke!

Hun har en del "rare" ting for seg sånn generellt ellers også. Kan ikke ha sennep i huset eller varer som det er eddik i. Spiser ikke noe utenlandsk mat, bare sånn mat som mange av oss andre synes kan være litt kjedelig. Hvis vi spiser lunch ute, så er det kun eggommelett eller karbonadesmørbrød hun kan spise. Bare lukta av utenlandsk mat gjør henne syk (i hodet, mener jeg)

Nei, hun får fortsette som hun før har gjort, kaste og kaste mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...