AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Jeg er bælfeit og har alltid vært det. Er 168cm høy og veier 96kg. Har vært overvektig siden barnehagen, takket være kostholdet til foreldrene mine. Jeg er 25 år gammel nå, og har fått veldig nok. Vil nå prøve å slanke meg. Har kommet godt igang med kostholdsdelen, og gikk ned 3kg kun ved å kutte ut brus og chips. MEN, treningsdelen er et helt annet kapittel. Jeg har aldri noengang trent før, og er i sjokkerende dårlig form. Blir svett av å gå i trapper. Kan bli sliten i armene av å lese avisa. Har prøvd litt trening hjemme, men aner ikke hvordan jeg gjør det riktig, og har ikke motivasjon til å gidde. Blir til at jeg tar 3 armhevninger og så gir jeg opp. Har sett på massevis av treningsdvder, men det hjelper ikke noe særlig på hverken kunnskap eller motivasjon. Så jeg må nok komme meg inn på et treningsstudio. Men jeg har virkelig ikke lyst til det, for det kommer til å bli ufattelig flaut. Jeg eier virkeligi kke muskler eller kondis. Peser som en bikkje av den minste anstrengelse. Har prøvd å jogge litt SAKTE, og rekorden er nesten 3 minutter, så holdt jeg på å kaste opp og besvime. Jeg er redd for at folk skal merke at jeg sliter så, og tenke "sitt" om meg. Har dårlig selvtillit, og liker ikke oppmerksomhet. Jeg har lyst på PT-time, fordi jeg ikke kan noen verdens ting om trening, men er det noe vits for meg? Jeg kommer til å trene i 5 minutter, så er jeg utmattet, og da er det jo tullete å betale for fulle timer? Jeg trenger litt innspill fra dere som trener selv. Jeg lurer på hva dere hadde tenkt om dere så meg trene. Alle her er jo anonyme, så jeg vil ha ærlige meninger. Jeg tåler sannheten. I tillegg så lurer jeg på hva dere tenker om PT når jeg er i så dårlig form. Anonymous poster hash: ca999...9e4 1
Crobern Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Ja, det er vits. Om jeg ser noen som er slik som du forteller her, så tenker jeg at det er flott at de vil bli i bedre form. Selv om du kun klarer fem minutter nå, så vil du klare mer senere. Husk å sette deg realistiske mål. Sett mål som du vet at du vil nå.Det er viktig med mestringsfølelse, for da opprettholder du motivasjonen. Ring treningssenteret og si hva du ønsker. PT kan sikkert hjelpe deg. 6
Gjest Runforit Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 En PT vil tilpasse treningen etter formen du er i. Jeg synes absolutt at du burde investere i det slik at du kan lære deg rette teknikker og komme i en grei form slik at du kan forsette på egen hånd når du har lært deg det grunnleggende, 5
Irovar Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 Jeg anbefaler absolutt PT! Jeg er relativt greit trent selv, men får fortsatt uønskede blikk fra menn og kvinner. Folk glor som gærne på treningssenter, på alle uansett form eller utseende. Så ikke tenk på det! Tilbake til PT. Du er utrent, lite kunnskapsrik hva det gjelder trening og vil gjerne komme i bedre form. Personlig trener har kunnskap og hjelper deg hele veien. Du lærer løfte riktig, du får hjelp med eget treningsprogram og får råd og tips gjennom hele veien. De motiverer deg og du vil sitte igjen med et mye bedre utgangspunkt og nok av kunnskap hva det gjelder trening. Har du råd, anbefaler jeg deg å jevnlig se personlig trener. Kanskje 1-2 ganger hver uke et helt år. Har ei venninne med samme utgangspunkt som deg og hun startet med PT og sunt kosthold. Hun sier det er det smarteste hun noen gang har gjort. Man mister lett lysten og faller tilbake i gamle vaner, hvis man ikke konstant blir sparket i rumpa og motivert til å fortsette. Så klart du gjør jobben selv, men det er godt med en støttespiller som hjelper deg. Styrketrening er det som skal til, samtidig som du jobber med kondis ved siden av. Øke muskelmasse er ingen enkel sak på egenhånd, og man kan lett pådra seg skader ved å løfte feil. Det er ikke bare nybegynnere med skader, men også godt trente. Man skal ikke ta det for lett, altfor fort gjort å være slurvete med kroppsholdning og vekter. Etter du er ferdig med PT vil du mest sannsynlig fortsette løpet, med sunt kosthold og jevnlig trening. Og blir du umotivert etterhvert, kan man kjøpe seg en ny pakke(Pt timer) for å få en kickstart. Det beste er dog å suge til seg all kunnskap og informasjon du får av PT, og lære deg å trene på egenhånd. Det blir billigere i lengden Ellers kan man jo også få veiledningstimer, program og slikt uten å betale for PT. Anbefaler bli med på gruppetimer dog. Blitt veldig mange utrolig effektive gruppetimer de siste årene, og det er en fin måte å bli "sparket" i rumpa en dag på trening umotivert. Uansett, flott at du tar tak og endrer en livsstil du ikke trives med! Masse lykke til.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Heier på deg Du vil få mye ut av å skaffe deg en PT. Mange er kostholdsveiledere også, så da får du dobbel dose helseeffekt. Anonymous poster hash: d7799...14f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 ts her Oi, så mange koselig svar! Får man gratis veiledningstime når man melder seg inn på et treningsstudio? Kan man da spørre om ting angående kosthold og slikt? Jeg har f.eks helt panikk for å få for mye løs hud, så et av hovedmålene mine er å trene sånn at jeg unngår det. Kan de hjelpe meg med det på veiledningstime? Men det med blikk, ja. Møtte engang venninna mi kjapt på SATS for å gi henne mobilen hun hadde glemt hos meg, og det sto en veldig overvektig jente og trente. Jeg merket tydelig at flere glodde på henne. Det var litt nedlatende blikk, og det virket som de så etter feil hun gjorde fordi hun tydelig var nybegynner pga vekta. Og mange av de "kjekke gutta" smålo nesten litt når de så på henne... Føler at det samme kommer til å skje meg. Anonymous poster hash: ca999...9e4
Gjest Coolaid Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Det bygget som kalles "helsestudio" eller "gym" er reist akkurat for sånne som deg. Og når utgangspunktet er som verst, er det egentlig best. Pt er helt greit, enten som starthjelp eller som input senere. Det jeg tror mest på er at du selv oppnår mestringsfølelse av å klare ting selv. Dersom du ønske å endre helse adferd kan du ta kontakt med en frisklivssentral via fastlegen din. Da får du hjelp og støtte til å komme i gang med trening samtidig som du styrer greiene selv. Du vil også lære mye om trening og treningsprinsipper. Endret 12. mai 2014 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Som du vil merke selv etterhvert på trening: Du ser på folk rundt deg de første to minuttene, deretter har du faktisk nok med deg selv. Jeg hadde 7-8 kg for mye i høst, og begynte å løpe på mølle. Første gang følte jeg alle glodde. Deretter oppdaget jeg at jeg glemte alle andre ettersom pulsen ble høyere og jeg måtte konsentrere meg. Nå plugger jeg i øreproppene og sidemannen kunne nesten krepert uten at jeg fikk det med meg... De gangene jeg hviler blikket på noen er det som regel for å få med meg en ny øvelse/teknikk. Ser jeg store mennesker på senteret tenker jeg bare at de er flinke som er i gang! Og at jeg ikke har noen unnskyldning for å skippe trening... Det er ikke slik at man MÅ jogge i 30 min for å være i god form. Å gå fort har også god effekt på vekt og form. Kjøp deg en pulsklokke. Det er en god motivator og hjelper deg med pulsen. Har du råd til en PT-time eller tre er det sikkert ikke dumt, men du får mye igjen for kjappe turer på mølle, en spinningtime og kanskje en gruppetimer med styrke. Bare si i fra til instruktøren at du er nybegynner og still deg bakerst (enklere å ta pauser uten at "alle" ser deg). Og viktigst; Du tar et supert skritt i rett retning og bør være stolt! Anonymous poster hash: 12b6f...86d 2
Gjest Runforit Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 ts her Oi, så mange koselig svar! Får man gratis veiledningstime når man melder seg inn på et treningsstudio? Kan man da spørre om ting angående kosthold og slikt? Jeg har f.eks helt panikk for å få for mye løs hud, så et av hovedmålene mine er å trene sånn at jeg unngår det. Kan de hjelpe meg med det på veiledningstime? Men det med blikk, ja. Møtte engang venninna mi kjapt på SATS for å gi henne mobilen hun hadde glemt hos meg, og det sto en veldig overvektig jente og trente. Jeg merket tydelig at flere glodde på henne. Det var litt nedlatende blikk, og det virket som de så etter feil hun gjorde fordi hun tydelig var nybegynner pga vekta. Og mange av de "kjekke gutta" smålo nesten litt når de så på henne... Føler at det samme kommer til å skje meg. Anonymous poster hash: ca999...9e4 Du får gratis veiledning mht hvordan du skal bruke de forskjellige apparatene og gjøre øvelser rett. En PT vil hjelpe deg gjennom treningsprogram og veilede deg med kosthold i tillegg. Jeg tviler på at noen så nedlatende på jenta du la merke til. Jeg har trent i mange år og verken jeg eller andre jeg kjenner som er godt trent har noen gang snakket dritt eller tenkt stygt om overvektige som trener; tvert i mot så synes vi det er flott at vedkommende har tatt tak i helsen sin Det vil alltid være duster som er ekle mot andre og det gjelder mot alle uansett om det gjelder vekt eller andre ting. Dette er mennesker med lavt selvbilde som føler for å heve seg selv ved å rakke ned på andre. De menneskene vil alltid være der, men vit at de ikke har det bra med seg selv og er dårlige mennesker som føler for å trykke ned andre så de kan føle seg bedre. Sånne mennesker kalles mobbere og de er dårlige mennesker. De skal du bare drite i. Når det kommer til kosthold så er ikke det så vanskelig. Gå til innkjøp av gode råvarer som karbonandeig, svinekjøttdeig, egg, laks, nøtter, avokado, grønnsaker, frukt, kokosmelk, søtpoteter, havregryn etc. Finn inspirasjon til gode oppskrifter(jeg elsker f.eks ingridsblogg.no) Sett gjerne opp en ukesplan for hva du skal spise og handle inn for en uke om gangen. Mandag Frokost kl 07.00 Havregryn med kanel og bananbiter Lunsj 11.00 Laks med egg, avokadosalat og hjemmelaget rømmedressing Mellom 14.00 Fukt og mandler Før trening 1 banan Middag 18.00 200 gram karbonandeig med en knytteneve ferdigkokt fullkornspasta med hjemmelaget tomatsaus Kvelds 21.00 Skinkeomelett Sett opp hver dag slik at du slipper å tenke på hva du skal ha hver dag. Da blir det enklere å vite hva og når du skal spise og du slipper å handle på impuls på tom mage. Spis nok og variert slik at du har et stabilt blodsukker gjennom dagen. Da vil du ha nok overskudd og energi til å klare både jobb og gjennomføre gode treningsøkter. I tillegg så vil du ikke sprekke fordi du gir kroppen nok mat og ikke noe sultekur. Med et morderjakt underskudd kombinert med trening så vil du også gå sakte ned slik at huden får tid å trekke seg tilbake i takt med vektnedgangen. 6
Frøken.stille Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Jeg er bælfeit og har alltid vært det. Er 168cm høy og veier 96kg. Har vært overvektig siden barnehagen, takket være kostholdet til foreldrene mine. Jeg er 25 år gammel nå, og har fått veldig nok. Vil nå prøve å slanke meg. Har kommet godt igang med kostholdsdelen, og gikk ned 3kg kun ved å kutte ut brus og chips. MEN, treningsdelen er et helt annet kapittel. Jeg har aldri noengang trent før, og er i sjokkerende dårlig form. Blir svett av å gå i trapper. Kan bli sliten i armene av å lese avisa. Har prøvd litt trening hjemme, men aner ikke hvordan jeg gjør det riktig, og har ikke motivasjon til å gidde. Blir til at jeg tar 3 armhevninger og så gir jeg opp. Har sett på massevis av treningsdvder, men det hjelper ikke noe særlig på hverken kunnskap eller motivasjon. Så jeg må nok komme meg inn på et treningsstudio. Men jeg har virkelig ikke lyst til det, for det kommer til å bli ufattelig flaut. Jeg eier virkeligi kke muskler eller kondis. Peser som en bikkje av den minste anstrengelse. Har prøvd å jogge litt SAKTE, og rekorden er nesten 3 minutter, så holdt jeg på å kaste opp og besvime. Jeg er redd for at folk skal merke at jeg sliter så, og tenke "sitt" om meg. Har dårlig selvtillit, og liker ikke oppmerksomhet. Jeg har lyst på PT-time, fordi jeg ikke kan noen verdens ting om trening, men er det noe vits for meg? Jeg kommer til å trene i 5 minutter, så er jeg utmattet, og da er det jo tullete å betale for fulle timer? Jeg trenger litt innspill fra dere som trener selv. Jeg lurer på hva dere hadde tenkt om dere så meg trene. Alle her er jo anonyme, så jeg vil ha ærlige meninger. Jeg tåler sannheten. I tillegg så lurer jeg på hva dere tenker om PT når jeg er i så dårlig form. Anonymous poster hash: ca999...9e4 Jeg anbefaler PT! Jeg skaffet meg PT for kun et par mnd siden... Jeg hatet å trene (hadde ikke trent siden....vel, husker ikke), og kondisen min var/er pinlig dårlig... PT har hjulpet meg med motivasjon, hun har pushet meg til det ytterste bl.a. på mølla, og hun hjelper med kosthold. Nå har jeg nesten dårlig samvittighet de dagene jeg ikke trener! Da jeg meldte meg inn på treningsstudio fikk jeg to gratis veiledningstimer, hvor vi snakket litt om hva som var målet med trening osv. Absolutt verdt det!
Wiggins Skrevet 12. mai 2014 #11 Skrevet 12. mai 2014 Her er historia om Nils Jakob Skulstad Hoff som gikk fra å være en 15-åring på 110 kg til medaljehåp i roing i London-OL i 2012: http://www.dagbladet.no/2012/06/20/sport/roing/olympiske_leker/nils_jakob_skulstad_hoff/ol_i_london_2012/22189151/ Det er mulig for deg å både bedre kondisjonen og gå ned i vekt, men du må begynne der du er. Jogging er absolutt ikke tingen når du er såpass overvektig, det gir stor belastning på ledd og sener. Sykling derimot er utmerket trening for alle, særlig for de som er overvektige og må skåne leddene for belastning. Så lenge sykkelen er passe stor for deg, setehøyden er riktig innstilt og du passer på å bruke så lette gir at du kan holde en tråkkfrekvens på 70-90 omdreininger i minuttet er det nesten ikke mulig å få belastningsskade av å sykle. I ditt tilfelle bør du begynne med rolige turer der du ligger under syreterskelen det meste av tida. Det høres ut som du lett kommer over syreterskelen av annen hverdagsbelastning, så du får antakelig nok av det uansett. Det er viktig å ha med vann og drikke litt hvert 10.-15. minutt. Flaskeholder og vannflaske koster ikke stort. Hvis du i tillegg bruker hjelm kan du bare legge i vei. Nå skal du bo på et rimelig spesielt sted i Norge for at det ikke skal være sykkelføre nå. Jeg er imidlertid enig med de andre her i at du bør satse på noen timer med personlig trener. Siden dine foreldre aldri dro deg med i aktivitet har du ikke noe forhold til trening, det er en del ting du må lære. Det går an å lære på egenhånd ved å lese bøker, en utmerka bok er "I form på sykkel" av Johan Kaggestad. Han er de siste åra mest kjent som kommentator under Tour de France på TV2, men han er også tidligere trener for Ingrid Kristiansen, som satte verdensrekord på 10000 meter på 80-tallet. I denne boka skriver han lettfattelig om viktigheten av å trene i ulike pulssoner, hvor ofte man bør trene og hvile osv. 2
Gjest Coolaid Skrevet 12. mai 2014 #12 Skrevet 12. mai 2014 Innspill: Les boken "Feit" av Kristian Fjellanger. Det er et supertips.
brightness Skrevet 12. mai 2014 #13 Skrevet 12. mai 2014 Jeg syns det er kjempeflott med folk som er i krise dårlig form, men som likevel tør å stille opp på treningssenteret og gi jernet (5 minutter jogging kan jo være like mye å gi jernet som å løpe 2 timer på møllen for en som er godt trent). Pleier å heie på de inni meg jeg Kjempeflott at man tar tak. Det er jo når man er i skrekkelig dårlig form det er viktigst! 1
Pixxie Skrevet 13. mai 2014 #14 Skrevet 13. mai 2014 Hvor mye koster egentlig en Pt? Er ikke meningen å kuppe tråden din, ble bare litt nysgjerrig! (Og stå på! )
søtpai Skrevet 13. mai 2014 #15 Skrevet 13. mai 2014 Du får trøste deg med at hvis du starter opp på et treningssenter, så vil du nok ikke få mange blikk. De fleste er som regel mest opptatt med seg selv. Men PT er super investering! Jeg hadde PT, og hun tilpasset timene men hun pushet jo på. Kondisen er fremdeles ræva, men jeg holder ut lengre.
Gjest Nightwich Skrevet 13. mai 2014 #17 Skrevet 13. mai 2014 Jeg er stor og var større. Tenkte det samme som deg da jeg tuslet inn på treningssenteret første gang men jeg har aldri fått blikk eller kommentarer. Men jeg har fått flere positive kommentarer og særlig fra kroppsbygger gutta. Dette klarer du !! Gled deg for det er morro å kjenne at formen blir litt bedre gradvis. 1
maria b Skrevet 13. mai 2014 #18 Skrevet 13. mai 2014 Det er ikke flaut å gå på treningssenter når man er stor, det er flauere å la være. Det var i hvertfall det jeg sa til meg selv da jeg veide nesten 20 kg mer enn jeg gjør i dag. Min løsning har vært PT- timer en gang pr uke i 6 mnd pluss spinning 2 ganger pr uke. Spinning er suverent. Du bestemmer selv hvor tungt det skal være med hensyn til motstand. Nå spinner jeg to - tre ganger i uka, og jeg trener styrke to ganger pr uke. Har PT en gang i måneden nå. Men jeg har avtale med min PT om å veie meg hos ham en gang i uka. Trenger noen som passer på meg Han har også vært flink til å gi meg råd ang kosthold. Jeg ønsker deg masse lykke til. Dette klarer du, det meste sitter mellom øra
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #19 Skrevet 13. mai 2014 Hei, trådstarter. Jeg er over 40, og har hatt samme utgangspunkt som deg siden jeg var 22. Gjett om jeg angrer på at jeg ikke gjorde noe med det! Har tenkt nesten hver dag på å begynne å trene i alle disse årene, men det ble med tanken. Ta tak nå, så får du det så mye bedre siden. Jeg har veldig svake muskler i dag, tung i pusten, kan jo bare gjette hvordan alderdommen min kan komme til å bli. Kjør på! NÅ! Lykke til, jeg heier på deg. Anonymous poster hash: a193a...514
SuperFace Skrevet 13. mai 2014 #20 Skrevet 13. mai 2014 Jeg foreslår gruppetimer! Det er mange effektive gruppetimer, instruktøren er med hele veien og ser at alle gjør det rett og du presser deg selv mye mer enn hvis du trener alene. Personlig klarer jeg ikke å motivere meg når jeg trener alene, hvertfall ikke i starten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå