AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Hei! Vi (familien, jeg er datteren) har en 3 år gammel vakthund, som alltid har vært så utrolig snill og grei. Han er veldig stor og kan se skummel ut, men har aldri gjort noen noe. I dag når jeg løp med hunden min i skogen når vi møtte vi på en dame på stien som stoppet, så begynte vi å prate. Hun var veldig hyggelig og vi lo litt og hadde en kjempe fin tone, da hunden min plutselig river seg frem og drar meg på magen nedover og begynner å angripe denne damen! Jeg fikk dratt han vekk å tatt skikkelig tak i han men før jeg rakk å snu meg var denne damen allerede 10 meter lenger bort i skogen, (naturligvis!) Jeg spurte hun i sjokk hvordan det gikk med henne, og om hun ville ha nummeret mitt eller hva som helst, men hun hadde ikke fått noen merker eller noe som helst, og hun hadde ikke vondt så det var tydelig at denne hunden min "bare" skremte henne. Hun fikk nummeret mitt og hun skulle ringe hvis det ble verre eller om det var noe vi kunne gjøre. Men alt gikk tydeligvis veldig bra. Jeg ble så UTROLIG forbannet på hunden min og visste ikke hva jeg skulle gjøre, før jeg hadde gått ett stykke videre og braste ut i gråt fordi jeg ble lei meg over hva som hadde skjedd. Jeg tenker kun på denne stakkars damen, og hvor redd hun må ha vært. Jeg skammer meg! Hvorfor i all verden ville hunden vår gjøre noe sånt!? Damen var tydelig litt redd for hunder og turte ikke gå mot han så han merket nok dette, men det gir absolutt INGEN grunn til den reaksjonen hans! Kan han ha misforstått situasjonen og trodd at hun var truende mot meg, og at han prøvde å beskytte? Uff, han røsket båndet så hardt at jeg nå må til legen å få undersøkt skulderen.. Au!!Anonymous poster hash: caf0b...a0a
Timza Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Det først du gjør når du møter nye mennesker sammen med hunden din er å tvinge den til å underkaste seg det nye "medlemmet". Få personen til å hilse på bikkja mens du gir bikkja ordre om å sitte eller noe slikt. Er mulig den ble trigret av ett eller annet, at dama reiste armene, stirret på hunden osv. Tingen er jo at det er flokkdyr og de sloss om rang om det er en slik bikkje, så den må lære seg å underkaste seg personer og dyr som du snakker til/er med. Har aldri hatt en slik bikkje selv, så jeg kan nok ikke alt samt det jeg sier sikkert burde dobbeltsjekkes, men det kan hende du kan legge bikkja på ryggen også. I naturen så gjør de jo det når de underkaster seg, så mulig det automatisk vil roe dem ned. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 Det først du gjør når du møter nye mennesker sammen med hunden din er å tvinge den til å underkaste seg det nye "medlemmet". Få personen til å hilse på bikkja mens du gir bikkja ordre om å sitte eller noe slikt. Er mulig den ble trigret av ett eller annet, at dama reiste armene, stirret på hunden osv. Tingen er jo at det er flokkdyr og de sloss om rang om det er en slik bikkje, så den må lære seg å underkaste seg personer og dyr som du snakker til/er med. Har aldri hatt en slik bikkje selv, så jeg kan nok ikke alt samt det jeg sier sikkert burde dobbeltsjekkes, men det kan hende du kan legge bikkja på ryggen også. I naturen så gjør de jo det når de underkaster seg, så mulig det automatisk vil roe dem ned. TS her! Takk for kjapt svar :-) og jeg er helt enig, er viktig at hunden får hilse og forstå at mennesker er snille og ikke "slemme". Vi bruker vanligvis å gjøre dette, men desverre var denne damen veldig redd of turte ikke hilse så hun holdt seg litt unna hunden, så vi ble stående å prate uten at hunden min fikk hilse. Litt uheldigAnonymous poster hash: caf0b...a0a
Timza Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 TS her! Takk for kjapt svar :-) og jeg er helt enig, er viktig at hunden får hilse og forstå at mennesker er snille og ikke "slemme". Vi bruker vanligvis å gjøre dette, men desverre var denne damen veldig redd of turte ikke hilse så hun holdt seg litt unna hunden, så vi ble stående å prate uten at hunden min fikk hilse. Litt uheldigAnonymous poster hash: caf0b...a0a Og der har du nok det som triggeret hunden. Det å se redsel er de ekstremt flinke på. Litt ond sirkel der de som hater bikkjer pga tidligere vonde erfaringer ofte gjerne har baggasje til å måtte oppleve det flere ganger om de er uheldige. Så da ville jeg nok ha sagt hei og hade til neste person som tydeligvis er redde for hunden til du har fått en ordning på det. Du får snakke med noen sakkyndige som kan det.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Hei! Vi (familien, jeg er datteren) har en 3 år gammel vakthund, som alltid har vært så utrolig snill og grei. Han er veldig stor og kan se skummel ut, men har aldri gjort noen noe. I dag når jeg løp med hunden min i skogen når vi møtte vi på en dame på stien som stoppet, så begynte vi å prate. Hun var veldig hyggelig og vi lo litt og hadde en kjempe fin tone, da hunden min plutselig river seg frem og drar meg på magen nedover og begynner å angripe denne damen! Jeg fikk dratt han vekk å tatt skikkelig tak i han men før jeg rakk å snu meg var denne damen allerede 10 meter lenger bort i skogen, (naturligvis!) Jeg spurte hun i sjokk hvordan det gikk med henne, og om hun ville ha nummeret mitt eller hva som helst, men hun hadde ikke fått noen merker eller noe som helst, og hun hadde ikke vondt så det var tydelig at denne hunden min "bare" skremte henne. Hun fikk nummeret mitt og hun skulle ringe hvis det ble verre eller om det var noe vi kunne gjøre. Men alt gikk tydeligvis veldig bra. Jeg ble så UTROLIG forbannet på hunden min og visste ikke hva jeg skulle gjøre, før jeg hadde gått ett stykke videre og braste ut i gråt fordi jeg ble lei meg over hva som hadde skjedd. Jeg tenker kun på denne stakkars damen, og hvor redd hun må ha vært. Jeg skammer meg! Hvorfor i all verden ville hunden vår gjøre noe sånt!? Damen var tydelig litt redd for hunder og turte ikke gå mot han så han merket nok dette, men det gir absolutt INGEN grunn til den reaksjonen hans! Kan han ha misforstått situasjonen og trodd at hun var truende mot meg, og at han prøvde å beskytte? Uff, han røsket båndet så hardt at jeg nå må til legen å få undersøkt skulderen.. Au!!Anonymous poster hash: caf0b...a0a Hun kan faktisk anmelde deg og kreve hunden avlivet. Har den angrepet en gang, kommer den til å gjøre det igjen. Hvis du ikke klarer å holde kontroll på hunden din, bør du faktisk vurdere en avliving. Tenk hvis den angriper et barn og skader det alvorlig/dreper det. Anonymous poster hash: 7bc65...034 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 Du skriver at hunden din er vakthund.Hva vil det si? Anonymous poster hash: fe2ee...0a6 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Tenk hva dem hunden kan gjøre med en 3åring. Anonymous poster hash: 18492...caf 1
Timza Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Hun kan faktisk anmelde deg og kreve hunden avlivet. Har den angrepet en gang, kommer den til å gjøre det igjen. Hvis du ikke klarer å holde kontroll på hunden din, bør du faktisk vurdere en avliving. Tenk hvis den angriper et barn og skader det alvorlig/dreper det. Anonymous poster hash: 7bc65...034 Hvis det ikke var bittskader eller lignende så kan det jo hende bikkja faktisk ikke biter i "angrepet". Men ja, det er jo litt sjansespill å risikere det til neste gang. TS får stramme båndet isåfall nå i nærmeste fremtid når det er fremmede innenfor rekkevidde og komme seg på kurs asap. Der kan de finnet ut om bikkja er farlig eller ikke. Endret 12. mai 2014 av Timza
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 Følte ikke at det var nødvendig å skrive rase så jeg skrev bare vakthund. Er ikke så morsomt å bli gjenkjent heller.. Det er en 50 kg tung hund i kategorien vakthund. Går alltid med stramt bånd, han er flink til å høre og han elsker barn og mennesker generelt, og vi får så mye skryt for han. Skjønner ikke hva som skjedde i dag, og hvorfor han reagerte sånn. I følge straffelov § 354 kan man ikke kreve avliving her. Han skremte henne skikkelig, noe jeg ikke synes er OK overhode! Men om dette skjedde en gang vil ikke det si at det skjer igjen, noe jeg selvfølgelig ikke håper det gjør! Jeg prøvde å prate med henne og hun viste meg armen og det var ikke noe merke og hun hadde ikke vondt, hun var bare veldig redd stakkars. Jeg føler meg så tiltaksløs og har dårlig samvittighet over denne damen, tenk hvordan hun har det nå Anonymous poster hash: caf0b...a0a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Hvis det ikke var bittskader eller lignende så kan det jo hende bikkja faktisk ikke biter i "angrepet". Men ja, det er jo litt sjansespill å risikere det til neste gang. TS får stramme båndet isåfall nå i nærmeste fremtid når det er fremmede innenfor rekkevidde og komme seg på kurs asap. Der kan de finnet ut om bikkja er farlig eller ikke. Hei, TS her! Vi har vært på mange kurs med han og han er godt likt i konkurranser og lignende, og han har alltid vært snill mot alle han har truffet av barn og voksne. Aldri merket noe rar oppførsel eller adferd på han utenom i dag. Anonymous poster hash: caf0b...a0a
Djungelvrål Skrevet 12. mai 2014 #11 Skrevet 12. mai 2014 Det høres ut som om du har en ustabil hund, jeg hadde vært skeptisk til å holde den i live. Hva om den angriper et barn neste gang? 2
Timza Skrevet 12. mai 2014 #12 Skrevet 12. mai 2014 Hei, TS her! Vi har vært på mange kurs med han og han er godt likt i konkurranser og lignende, og han har alltid vært snill mot alle han har truffet av barn og voksne. Aldri merket noe rar oppførsel eller adferd på han utenom i dag.Anonymous poster hash: caf0b...a0a Er jo da tydelig at du aldri har vært i nærheten av folk som har vært redde hunder da isåfall hvis det var triggeren her. Kjenner du noen som oppriktig er redd hunder som du kan teste igjen da? Venner eller slikt, bare for å se om bikkja responderer på det igjen?
Libertas Skrevet 12. mai 2014 #13 Skrevet 12. mai 2014 Det først du gjør når du møter nye mennesker sammen med hunden din er å tvinge den til å underkaste seg det nye "medlemmet". Få personen til å hilse på bikkja mens du gir bikkja ordre om å sitte eller noe slikt. Er mulig den ble trigret av ett eller annet, at dama reiste armene, stirret på hunden osv. Tingen er jo at det er flokkdyr og de sloss om rang om det er en slik bikkje, så den må lære seg å underkaste seg personer og dyr som du snakker til/er med. Har aldri hatt en slik bikkje selv, så jeg kan nok ikke alt samt det jeg sier sikkert burde dobbeltsjekkes, men det kan hende du kan legge bikkja på ryggen også. I naturen så gjør de jo det når de underkaster seg, så mulig det automatisk vil roe dem ned. Det er det dummeste jeg har hørt! 1: Det er ikke alle mennesker som har lyst til å hilse på bikkja din. 2: En hund skal ikke tvinges til underkastelse, underkastelse er ikke noe man kan tvinge frem. Det er en handling basert på hunden selv. 3: Aldri vært borti at hunder jeg har kjent har angrepet mennesker fordi de ikke fikk hilset på. 4: En hund skal kunne la eier snakke med andre mennesker, uten å gå til angrep. 5: Det er ikke ofte hunder sloss om rang, da de gjennom hundespråk finner ut hvem som er over den andre. Sjeldent de sloss grunnet rangordning. 6: Sier igjen at en hund skal ikke tvinges til underkastelse, det gjør ikke noe for hunden. Og det er så mange måter for hunder å underkaste seg på, og det å ligge på rygg med halen mellom beina er dt tydeligste, som oftest er det flere dempede signaler i forkant. Og igjen en handling som kun kan utføres av hunden, for å få frem betydningen av handlingen. Har vært borti flere hunder som blir stresset av å bli lagt på rygg, enn som du antyder- å bli roligere. 7: Tren heller hunden på at den ikke er alt, tren den på å vente på tur. Tren den på å sitte/ligge og vente. Kan også være at damen ga uvitende fra seg dempede signaler, siden du nevner at hun ikke virket så begeistret for hunden. Men jeg synes ikke dette er en unnskyldning til hundens handling. Det skal bare små tegn til for at en hund skal tolke "feil". Hvor mye omgåes denne hunden andre mennesker enn familiemedlemmer, i form av å møte de på turer, besøk osv.? Om det ikke er ofte, så ville jeg "utsatt" hunden for områder hvor det ferdes mennesker, hvor du trener på å snakke med mennesker mens hunden holder sin plass. Du kan avlede hunden mens du snakker, og hold alltid et øye med hunden. Belønn når den er rolig og avbalansert, ta hundne vekk fra situasjonen dersom den blir giret. 15
Timza Skrevet 12. mai 2014 #14 Skrevet 12. mai 2014 Det er det dummeste jeg har hørt! Nei, dette er det dummeste jeg har lest. Jeg skriver da i mitt innlegg at jeg ikke er noen ekspert på området og anbefalte henne å dobbeltsjekke det jeg kom med. Ro deg helt og holdent ned! 1: Det er ikke alle mennesker som har lyst til å hilse på bikkja din. Hilser de ikke og er opplagt nervøse så ta et godt tak om bikkja isåfall. Og/eller avslutt og gå videre. 2: En hund skal ikke tvinges til underkastelse, underkastelse er ikke noe man kan tvinge frem. Det er en handling basert på hunden selv. Hvem snakker om å tvinge hunden til det? Det er vell fult mulig å lære bikkja å ta salto, så da burde det vell være mulig å lære bikkja å underkaste seg også? Det er jo snakk om at den skal underkaste seg alle mennesker som eieren forholder seg til. Klarer den ikke dette så er den vell også en farlig hund? 3: Aldri vært borti at hunder jeg har kjent har angrepet mennesker fordi de ikke fikk hilset på. Og poenget er? Er det ikke en fordel å la hunden hilse på nye mennesker og dyr under kontrollerte former før noe annet? 4: En hund skal kunne la eier snakke med andre mennesker, uten å gå til angrep. Ja, og hvordan gjør en dette? Kom heller med tips som kan lære TS fremskritt med hunden sin fremfor åpenbare krav som virker til å være hentet fra en eller annen hunderegel liste 5: Det er ikke ofte hunder sloss om rang, da de gjennom hundespråk finner ut hvem som er over den andre. Sjeldent de sloss grunnet rangordning. Hvis det ikke er rang, hva sloss de om da? Skal du belære folk på forumet, så må du da komme med svaret også, og ikke et diffust svar som ikke hjelper noe særlig. 6: Sier igjen at en hund skal ikke tvinges til underkastelse, det gjør ikke noe for hunden. Og det er så mange måter for hunder å underkaste seg på, og det å ligge på rygg med halen mellom beina er dt tydeligste, som oftest er det flere dempede signaler i forkant. Og igjen en handling som kun kan utføres av hunden, for å få frem betydningen av handlingen. Har vært borti flere hunder som blir stresset av å bli lagt på rygg, enn som du antyder- å bli roligere. Tvinger man hunder til hva som helst så blir den da stresset. Kom det frem at jeg mente at man skulle wresle bikkja ned så var ikke det meningen. 7: Tren heller hunden på at den ikke er alt, tren den på å vente på tur. Tren den på å sitte/ligge og vente. Takk, dette var da det første virkelige tipset på de 7 poengene. Hvorfor ikke følge opp de foregående 6 med tips som her? Svar i quote.
Enilorac Skrevet 12. mai 2014 #15 Skrevet 12. mai 2014 Man har ikke oppdragelse på hunden om den angriper fordi den ikke hilser på mennesket man snakker med. En hund skal sitte pent ved din side til den får beskjed om noe annet. Er ikke helt rett sted å spørre om slike ting kjenner jeg 2
Libertas Skrevet 12. mai 2014 #16 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Nei, dette er det dummeste jeg har lest. Jeg skriver da i mitt innlegg at jeg ikke er noen ekspert på området og anbefalte henne å dobbeltsjekke det jeg kom med. Ro deg helt og holdent ned! Svar i quote. Hvis du leser lenger ned i mitt innlegg ser du at jeg kommer med tips. Det er i få tilfeller hunden sloss om rangen, og da gjerne med hunder som er jevnaldrende med en selv. Hunder kan sloss om det er tisper med løpetid i nærheten, om leker, om den ene hunden er for bråkjekk så kan det bli slosskamp. Og aldri at det å sloss om rang er en unnskyldning for en hund å gå til angrep på et menneske! Da bør hunden omgåes mer med mennesker, slik at den lærer seg å slappe av rundt mennesker, og ikke "sloss om rang" (les forrige innlegg, hvor jeg skriver tips) Ser den om at hunden skal få hilse på under kontrollerte omstendigheter, men det er også viktig at hunden lærer seg at den ikke får hilst på alt og alle, av den grunn at ikke alle vil hilse på hunden din, at noen er redde hunder. Andre hunder som kanskje ikke er så glad i andre hunder. Skal man lære hunden at den får hilse på alt og alle når den vil eller ikke vil, kan dette bli ubehagelig for den som blir påtvingt din hund. Og hunden tar ikke skade av å vente mens eieren snakker med mennesker, men det betyr ikke at hunden har lov til å angripe fordi den ikke har fått hilst på. Og en hund som ser på eieren som flokkleder, skal også akseptere mennesker eier snakker med, uten å hilse på selv. Så lenge flokklederen godkjenner nye mennesker eller dyr, bør hunden også gå med på dette- da det ikke er hunden som er lederen. Det var du som snakket om å tvinge hunden til underkastelse, og det fremsto i teksten din at den skulle "fysisk legges ned av eier. "men det kan hende du kan legge bikkja på ryggen også" Og om du ikke skjønte det så var de poengene mine til din tekst, over hvorfor det var det dummeste jeg har lest. Og om du leser lengre ned i innlegget mitt så ser du at jeg kommer med tips. Kanskje quote hele innlegget når du svarer? Og som jeg også skrev, så kan det være små tegn fra vedkommende TS snakket med, som kan ha trigget denne handlingen fra hunden. Misforståelser mellom mennesker og dyr skjer stadig vekk, og hunder er som mennesker- individuelle. Men ut ifra de opplysninger vi har her, ville jeg trent hunden på å omgåes mer rundt mennesker (da jeg ikke vet hvor vandt hunden er til det) Tren den på at den skal vente på tur. Belønn positiv atferd. Husk også å ikke holde på for lenge, slik at hunden blir alt for sliten. Det skal være gøy for hunden, samtidig som den må slappe av. Og tror også dette kan være god trening for deg også, dersom denne hendelsen gjorde at du selv fikk en støkk. Lær dere begge to og slapp av Endret 12. mai 2014 av Libertas 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #17 Skrevet 12. mai 2014 Selvfølgelig måtte noen komme med at hunden må avlives! Hunden bet ikke, og damen har ingen merker. Nei, hunden skal ikke angripe fordi, men hvis en hund skal avlives med en gang den ikke "gjør som den skal", blir det jammen meg mange avlivninger framover. Og nei, det var heller ikke et barn som ble angrepet. Skjønner ikke hvorfor "hva om" alltid blir trukket inn i sånne saker. Ta ikke sorgen på forskudd. Og før dere begynner å angripe meg, jeg har 3 barn mellom 2 og 7 år, som jeg selvfølgelig ikke håper blir angrepet av hund.Anonymous poster hash: 62dbf...ee3 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #18 Skrevet 12. mai 2014 Mange dumme og ukonstruktive svar du har fått her TS. Men også noen bra! Med dumme mener jeg de som slenger på med kommentarer som "hunden har ikke oppdragelse og er ikke vandt med mennesker" osv.. Hva vet dere om det? Min mann er politi, og i hans jobb omgås de med hunder hver eneste dag, trente, lydige og snille politihunder. En dag gikk den ene hunden til angrep på en politimann fordi hunden helt misforstod situasjonen. Hunden til TS kan for alt dere vet være en super hund som reagerte feil i feil situasjon.Anonymous poster hash: caf0b...a0a 8
Libertas Skrevet 12. mai 2014 #19 Skrevet 12. mai 2014 Mange dumme og ukonstruktive svar du har fått her TS. Men også noen bra! Med dumme mener jeg de som slenger på med kommentarer som "hunden har ikke oppdragelse og er ikke vandt med mennesker" osv.. Hva vet dere om det? Min mann er politi, og i hans jobb omgås de med hunder hver eneste dag, trente, lydige og snille politihunder. En dag gikk den ene hunden til angrep på en politimann fordi hunden helt misforstod situasjonen. Hunden til TS kan for alt dere vet være en super hund som reagerte feil i feil situasjon.Anonymous poster hash: caf0b...a0a Det har du helt rett i, og det er så mye som kan ha trigget denne situasjonen- slik som uvitende små tegn fra vedkommende. Hunder er som mennesker, og reagerer ulikt. Hadde selv en hund som var verdens snilleste og ikke gjorde en flue fortred, til plutselig en dag hun angrep en person som gikk tur, uten forvarsel. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #20 Skrevet 12. mai 2014 Dette kan skje alle. Hund er i bunn og grunn et rovdyr med instinktene i seg. Føler den seg truet, vil den først og fremst forsøke å flykte. Men når den er i bånd, og flukt ikke er et alternativ, går den til angrep. Jeg vet om et tilfeller der en hund gikk til angrep på en annen kvinne og bet henne til blods i låret. Det paradoksale var at hundeeieren var en, etter sigende, meget dyktig hundeinstruktør selv, og var kjent for å prate nedlatende om de som fortsatt holdt seg til 70-tallsoppdragelsen med underkastelse, lederskap, fysisk avstraffelse etc. Hun drev på selv med klikkertrening og hadde i alle år sagt at hun kunne garantere at hennes hunder aldri kom til å angripe andre mennesker, fordi de hadde blitt oppdratt med positiv forsterkning og klikkertrening. Snakk om magaplask...... Det var en liten avsporing, men poenget er at dette kan skje selv den beste, og det viser bare hvor viktig det er å ha kontroll på sin egen hund. Hovedregelen må være at en hund ALDRI skal være innenfor rekkevidden til andre mennesker, med mindre disse selv ber om å få hilse på den. ALDRI. Uansett rase. Anonymous poster hash: b627b...597 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå