Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om å overholde aldersgrensene som er satt på filmer og spill? Opplevde at sønnen min på 8 år hadde fått sett en James Bond film hjemme hos en klassekamerat, uten at jeg eller pappa`n var blitt spurt om det var i orden. Har også snakket med foreldre som synes det er helt ok og la 89 åringer å se Ringenes Herre. Hjemme hos oss er vi ganske strenge på hva ungene får se/spille. Hva synes dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva synes dere om å overholde aldersgrensene som er satt på filmer og spill? Opplevde at sønnen min på 8 år hadde fått sett en James Bond film hjemme hos en klassekamerat, uten at jeg eller pappa`n var blitt spurt om det var i orden. Har også snakket med foreldre som synes det er helt ok og la 89 åringer å se Ringenes Herre. Hjemme hos oss er vi ganske strenge på hva ungene får se/spille. Hva synes dere om dette?

Ja det er veldig viktig og ikke lære barn at film er eventyr og ikke virkelighet og prøve å skjerme de mest mulig fra livets realiteter.

Hvis tv'en hadde vist virkeligheten og ikke slik den ønsket virkeligheten var, så ville jeg kanskje brukt litt tid på den...

Hva påvirker barn mest, et vakkert fossefall med solnedgang eller en videofilm?

Waco

Men noen tror jo at southpark er skadelig... =(

Skrevet

Jeg synes absolutt at de skulle spurt dere først.

Men når DET er sagt, så er jeg litt i mot hysteri når det gjelder filmer o.l. Har inntrykk av at barn som blir nektet å se "skumle" filmer blir litt redde på en måte.

Selv fikk jeg se både James Bond og grøssere fra jeg var relativt liten og har aldri blitt redd. Det var aldri noe problem å skjønne forskjellen på film og virkelighet.

En venninne av meg fikk derimot bekjed om at ting var for skumle og at hun kom til å få mareritt av å se film. Hun er fortsatt mørkredd og nervøs etter å ha sett en thriller.

Dette kan selvsagt ha andre årsaker også. Men jeg synes at man skal prøve seg litt frem og se hva barna tåler i stedert for å skremme dem.

Skrevet

Jeg er litt hysterisk på dette med aldersgrenser og ville ikke latt elleveåringen min sett filmer som hadde femtenårs grense m.m. jeg hadde sett filmen selv først... Vi var på Pirates of the C. og den var absolutt i drøyeste laget.

Jeg er motstander av Tom og Jerry også......

Og Ringenes Herre får hun ikke se..... Pappaen surmuler litt men jeg er sta på det området :wink:

Hadde aldri i verden vist en film som hadde femtenårsgrense i hennes bursdagsselskap, ihvertfall!

Skrevet
Jeg er litt hysterisk på dette med aldersgrenser og ville ikke latt elleveåringen min sett filmer som hadde femtenårs grense m.m. jeg hadde sett filmen selv først... Vi var på Pirates of the C. og den var absolutt i drøyeste laget.

Jeg er motstander av Tom og Jerry også......

Og Ringenes Herre får hun ikke se..... Pappaen surmuler litt men jeg er sta på det området :wink:

Hadde aldri i verden vist en film som hadde femtenårsgrense i hennes bursdagsselskap, ihvertfall!

Det er vel bare i norden tror jeg at foreldre vektlegger noe så uinteressant som aldersgrenser på filmer....

Snakk om forvirre barnesinn. Jeg tror alle barn forstår dette er eventyr på lik linje med kaptein sabeltann...

Waco

Det er bra vi har statens filmtilsyn til å passe på oss!

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg vokste opp med streng filmsensur, uten å bli et skvettent barn med mareritt.

Frøvrig synes jeg at en ting er hva foreldre viser egne barn, en annen ting er hva de viser andres barn.

Skrevet

Hei hei!

Jeg er omtrent vokst opp med James Bond filmer, men har aldri fått noen traumer i etterkant. Jeg har aldri hatt vanskeligheter med å skille virkeligheten fra eventyr. Jeg synes det er viktig å finne en gyllen middelvei her. De verste filmene kan man holde barna unna, men Ringenes Herre ville jeg aldri hatt problemer med å la min fremtidige 11-åring få se. Selv så jeg American Psycho da jeg var 14 år, den var nok litt i det drøyeste laget, men jeg har ikke hatt noen problemer i etterkant. Det er også viktig å kjenne barna sine i slike saker, et barn tåler mer enn et annet barn. Når en skal nekte et barn å se film må det være fordi man tror barnet ikke vil ha noen nytteverdi av filmen, dvs at det kan føre til at barne blir skremt o.l. Men dette er svært inviduelt, og det kommer helt ann på hvor modent barnet er.

Mvh Yvonne

Gjest Starya
Skrevet

Jeg velger å se aldersgrensene som veiledende. Jeg sjekker kriteriene for grensen som er satt av filmtilsynet, og er jeg i tvil ser jeg filmen selv først.

Jeg er mer tilbøyelig til å slippe gjennom filmer i fantasi-sjangeren enn filmer med "realistisk vold".

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 (nå i juni) og en jente på 6 1/2. Jeg skiller på hva de får lov til å se.

Jeg er ikke streng, men ser filmene sammens med dem, iallefall første gangen. Begge har sett Pirates of the C. og det gikk helt greitt. De har lært seg å skille mellom film og virkelighet. Ringenes Herre får gutten min se, vi har sett alle 3 ilag, og nå får han se dem alene, eller sammens med kompiser som er "klarert" hjemmefra. Det er jo 11 års aldersgrense på dem, så det synes jeg er greitt. Det er jo samme aldersgrense på Harry Potter, og de får datteren min se, men alltid sammen med meg først.

Hysteri er unødvendig. Det går vel ann å forklare ungene hva som skjer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror det er viktig at voksne sitter sammen med barna når de skal se en film som er litt "voksen" - tror det skaper et tryggere klima hvor man barna kan krype inn i en trygg armkrok eller prate ut om det som var skummelt.

Det er mer bekymringsfult om foreldre slipper barna løs i video-hylla, som en form for barnevakt.

Gjest Starya
Skrevet

Helt enig med dere som understreker viktigheten av at foreldrene ser filmen sammen med barna. Da får man også muligheten til å snakke med barna om det de har sett etterpå.

Jeg er mye strengere på aldersgrenser når ungen har venner på besøk. Jeg vet han har venner som får se "alt", og noen som ikke får se noe med 11-årsgrense (de er 10). Skal de se noe som Pirates of the Caribbean eller LOTR her, vil jeg gjerne ha bekreftet fra voksne at de får lov.

Skrevet
Jeg velger å se aldersgrensene som veiledende. Jeg sjekker kriteriene for grensen som er satt av filmtilsynet, og er jeg i tvil ser jeg filmen selv først.

Jeg er mer tilbøyelig til å slippe gjennom filmer i fantasi-sjangeren enn filmer med "realistisk vold".

Har du sett mange filmer med realistisk vold??

Jeg har aldri sett en spillefilm eller tv-serie som jeg har ansett for å være ekte og sannhet, dvs ikke skuespill...

Si meg... er dere mer redd for fiction som eventyrfilmer enn f eks virkeligheten som har overvåkningskameraer...???

Hva er det dere er så redde for...??? Hva er det i film som gjør at dere tror det er ekte?

Waco

Barn bør se mange voldsfilmer for å bli en god voldsfilmregissør.... Tarentino....

Skrevet
Jeg vokste opp med streng filmsensur, uten å bli et skvettent barn med mareritt.

Frøvrig synes jeg at en ting er hva foreldre viser egne barn, en annen ting er hva de viser andres barn.

Var det derrick som var i det skumleste laget?

Gjest Poirot
Skrevet

Var det derrick som var i det skumleste laget?

Fikk ikke se Derrick heller, jeg før jeg ble 12-13. Var i seng til den tid må vite.

(Men det tror jeg ikek skyldes at Derrick var skummelt, mer at mine foreldre øsnker voksentid på fredagskvelden.)

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg lar min datter på 10 år se 11-års filmer uten spørsmål.. Men er det 15-års grense så ser jeg dem eventuelt sammen med henne. Jeg var litt imot Ringenes Herre til og begynne med, fordi jeg mente den var for skummel.. Men, der tok jeg feil :wink: ..

Vi skulle se den siste Ringenes Herre filmen, og jeg tenkte at hun kom til å bli så redd at hun ikke ville se mere enn de første minuttene.. Hun så ca. 1 time og sa den var kjempeteit... Den virket ikke skremmende på henne ihvertfall.. (Verre med mor :wink: , jeg synes den er skummel)

Jeg tror jeg som forelder vet best hva som er greit for mitt barn..

tusjen

Skrevet
Jeg lar min datter på 10 år se 11-års filmer uten spørsmål.. Men er det 15-års grense så ser jeg dem eventuelt sammen med henne. Jeg var litt imot Ringenes Herre til og begynne med, fordi jeg mente den var for skummel.. Men, der tok jeg feil :wink: ..

Vi skulle se den siste Ringenes Herre filmen, og jeg tenkte at hun kom til å bli så redd at hun ikke ville se mere enn de første minuttene.. Hun så ca. 1 time og sa den var kjempeteit... Den virket ikke skremmende på henne ihvertfall.. (Verre med mor :wink: , jeg synes den er skummel)

Jeg tror jeg som forelder vet best hva som er greit for mitt barn..

tusjen

Mange foreldre tror at video eller filmer faktisk kan påvirke barn, og det sier egentlig litt hvor lite de faktisk forstår barn....

Ingen blir påvirket av filmer...isåfall oppveies det hundre ganger med en eneste fisketur...så jeg tror dere blander litt hva som er farlig....

Waco

Gjest Poirot
Skrevet

Ingen blir påvirket av filmer...isåfall oppveies det hundre ganger med en eneste fisketur...så jeg tror dere blander litt hva som er farlig....

Waco

Jeg kjenner mange som er blitt mørkeredde og fått mareritt etter å ha sett voksenfilmer (type skrekfilmer/grøssere) da de var små.

Skrevet

Jeg kjenner mange som er blitt mørkeredde og fått mareritt etter å ha sett voksenfilmer (type skrekfilmer/grøssere) da de var små.

Og det fikk man før i tia av dokketeater og bøker.... Hvis barna ikke har lært at det er eventyr det de ser på film så er det jo selvsagt klart at de blir redde.....

Men unger som vet at det de ser på skjermen like gjerne kunne vært tegnefilm vil sjeldent få mareritt pga filmer....

Barn har større sjans for å få mareritt når moren prøver å begrense den mentale oppvekst....

Noen barn får mareritt av spøkelsehistorier og flere barn får ikke det...., - jeg vil tro at barn f eks er mye mer redd for jesus enn for en snuff-film.

W

Gjest Fraggel
Skrevet

Jeg ville vurdert ut i fra barnet.

Noen barn kan se "skumle" filmer og vold uten å bli redde, andre blir påvirket i stor grad.

Jeg håper foreldre flest vet en del om hva barnet deres tåler.

Skrevet

Hvis barn ikke blir påvirket av filmer, hva var da årsaken til at to gutter på 8-9år(?) i England gikk hen og drepte en yngre gutt etter å ha sett Childs Play?

Det lurer jeg på...

En film som Black Hawk Down ville jeg ikke latt noen under 16år sett, den reagerte jeg sterkt på selv.

Hadde jeg hatt egne barn tror jeg at hadde forholdt meg mer eller mindre til aldersgrensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...