AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Jeg flytter til Norge nå etter noen år i utlandet. Jeg skal begynne å sette opp budsjett og har lyst til å leve mer økonomisk enn jeg har gjort tidligere (har levd med fast inntekt, og rimlig høy lønn). Jeg har ikke så mye styr på Norske priser etc. så trenger litt hjelp. Og vil gjerne ha litt inputt på hvordan budsjettet mitt burde se ut. Er det noe rom for sparing? Har vanlig studielån ca. 9000 i mnd (?) og skal jobbe vedsiden av, men dette kommer jeg til å ta litt etterhvert da jeg vil komme i gang med studier først. Ser for meg å tjene 2000 - 4000 i mnd (er dette realistisk?). Har husleie på 3500 kr. Ellers er det ikke noe mer faste rammer. har lyst til å spare litt til ferier/bufferkonto, og litt i Bsu. Noen som vil hjelpe litt? Anonymous poster hash: 81fd1...44d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Wow, da er du heldig som har så lav husleie som 3500 kr mnd. Det vanlige i Oslo er fra 5000 kr og oppover for et rom i kollektiv. Ja, det er realistisk å tjene 4000 kr i mnd. Du bør klare ca 1000 kr pr arbeidsdag i en typisk ufaglært jobb (butikk eller lignende). Jobb hver lørdag eller en annen dag i uka, så er du der. Fire arbeidsdager i måneden bør du klare, selv som travel student. Vanlig studielån er 7338 kr i mnd. Husk at (mesteparten av) dette er penger du må betale tilbake igjen, så ikke bruk mer av dem enn nødvendig! Spar i BSU først. Pengene låses ikke på kontoen før til nyttår, så hvis det oppstår en krise kan du ta dem ut igjen. Anonymous poster hash: cd90d...9f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå