Gå til innhold

Cøliaki

Anbefalte innlegg

Gjest HanneB ikke pålogget
Skrevet

En av våre bryllupsgjester har cøliaki - og tåler ikke hvetemel.

Noen som har oppskrift® på gode (fine!) kaker som vi kan bake til vår bryllupsfest som også han kan spise?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Kaker med bunn av nøtter/mandler og eggehvite funker bra. Og husk, ikke hvetemel o.l. i glasuren.

Gjest Madley
Skrevet

bak vanlige kaker, men med Semper eller annen melblanding uten gluten i stedet for hvetemel..

Det skal vi gjøre..

Skrevet

Tips:

Ikke lag kaker hvor meler erstattes med glutenfri erstatning. Slike kaker blir som regel en tragedie. Sats helle r på kaker som benytter potetmel eller ikke inneholder mel i utgangspunktet.

F.eks.

Kransekake (hvis oppskriften inneholder bitte-små mengder hvetemel kan det helt fint erstatter med potetmel)

Daim iskake

Sitronfromasj-kake

I min familie har vi dessverre invidvider med cøliaki, diabetes I og diabetes II - ikke enkelt å lage mat til en sånn gjeng.

:hoho:

Gjest Madley
Skrevet

Har aldri hatt noe problem med å bytte ut vanlig mel med semper, kakene blir kjempegode de...

Skrevet
Har aldri hatt noe problem med å bytte ut vanlig mel med semper' date=' kakene blir kjempegode de...[/quote']

Da har du ikke smakt mormors "sand"kaker. Jeg lurer på om hun faktisk har brukt sand i dem også. :hoho:

Kanskje det bare er hennes kokekunster det er noe i veien med? :roll:

Gjest Madley
Skrevet

Hehe...ikke for å være frekk da, men jeg tror det er kokekunstene hennes :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...