Gå til innhold

Kan man stresse på seg hukommelsestap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så vanvittig stresset for tiden, og så har jeg begynnt å glemme ting. Jeg husker ikke at jeg har tatt ut av vaskemaskinen og går for å hente klærne som jeg allerede har hengt til tørk, husker ikke hva jeg spiste til middag i går, husker ikke hvor jeg parkerte bilen, husker ikke at jeg har gjort avtaler... Selv når min venninne minner meg på det og sier "vi satt jo på den kafeen og snakket om at vi skulle møtes neste uke" så har jeg ingen minner av at den samtalen i det hele tatt fant sted!

La meg legge til at dette er helt ukarakteristisk av meg, jeg pleier ikke å glemme ting....

Er det mulig å bli så stresset at man "mister" korttidshukommelsen elelr må dette være noe annet?

Anonymous poster hash: 175c4...481
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjetter på kreftsvulst i hjernen.

Skrevet

ja, det er veldig vanlig å bli glemsk når en er sliten og stresset over tid.

• Liker 2
Skrevet

ja du er ikke med på det som virkelig skjer,eks. du var på kafe men tenkte på alle andre ting og har ikke fått med deg hva de snakket om eller hva de avtalte.

på tide å ta det med ro

Skrevet

Ja, men ikke i så alvorlig grad som det du beskriver, du burde kontakte lege.

AnonymBruker
Skrevet

ja du er ikke med på det som virkelig skjer,eks. du var på kafe men tenkte på alle andre ting og har ikke fått med deg hva de snakket om eller hva de avtalte.

på tide å ta det med ro

Ja jeg vet, men det er ikke ulig før 1. juni, frem til da prøver jeg bare å "overleve..." men da vet jeg i hvert fall at det kan være derfor, og ikke at det må være "kreftsvulst" som det ble foreslått her..... Det er altså mulig at dette bare skyldes stress....

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet, men det er ikke ulig før 1. juni, frem til da prøver jeg bare å "overleve..." men da vet jeg i hvert fall at det kan være derfor, og ikke at det må være "kreftsvulst" som det ble foreslått her..... Det er altså mulig at dette bare skyldes stress....

Mulig, ja. Men det er også mulig at det skyldes (alvorlig eller uskyldig) sykdom. Å sjekke er alltid bedre enn å risikere at en mulig situasjon får forverre seg når ting endrer seg så drastisk som du skiserer over.

Anonymous poster hash: 399a8...110

Skrevet

Det er som å høre meg.Jeg har komplisert smertesyndrom ,samt gammel skade av medisin og bruker en type medisin som påvirker hjernen.

Jeg husker fint lite av slike hverdagslige ting.Samme for samtaler med folk :(

Stress kan påvirke deg ,men synes du helt klart burde ta en tur til legen for å utelukke andre årsaker!

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Ja, høyt stressnivå over tid forårsaker "hukommelsestap". Mye av det man gjør automatisk - som f.eks. å parkere bilen, eller "trivielle" hendelser - som uforpliktende treff med venner - legger man seg ikke på minnet, da hjernen der og da ikke anser informasjonen som "viktig".

Jeg la først så riktig merke til det når jeg ikke lenger kunne huske hva jeg hadde undervist dagen før, PIN-koden til bankkortene, eller navnet på arbeidskollegaer og venner. Var til utredning hos lege og så psykiater, og da det kom frem at jeg hadde vært gjennom større stressende episoder i løpet av kort tid, mente psykiateren at "hukommelsestapet" var forårsaket stress. Etterhvert som stressnivået roet seg betraktelig ned igjen og ting falt på plass, kom også hukommelsen tilbake.

Men dette er meg og min historie. Og det betyr ikke at det samme er tilfelle hos deg.

Jeg vil i allefall gått til lege og fått sjekket hvorvidt hukommelsestapet ditt ikke har patologiske årsaker. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, høyt stressnivå over tid forårsaker "hukommelsestap". Mye av det man gjør automatisk - som f.eks. å parkere bilen, eller "trivielle" hendelser - som uforpliktende treff med venner - legger man seg ikke på minnet, da hjernen der og da ikke anser informasjonen som "viktig".

Jeg la først så riktig merke til det når jeg ikke lenger kunne huske hva jeg hadde undervist dagen før, PIN-koden til bankkortene, eller navnet på arbeidskollegaer og venner. Var til utredning hos lege og så psykiater, og da det kom frem at jeg hadde vært gjennom større stressende episoder i løpet av kort tid, mente psykiateren at "hukommelsestapet" var forårsaket stress. Etterhvert som stressnivået roet seg betraktelig ned igjen og ting falt på plass, kom også hukommelsen tilbake.

Men dette er meg og min historie. Og det betyr ikke at det samme er tilfelle hos deg.

Jeg vil i allefall gått til lege og fått sjekket hvorvidt hukommelsestapet ditt ikke har patologiske årsaker. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

Takk for svar! Jeg er enig i sånne triveielle ting kan man glemme, men jeg har i hvert fall lagt merke til at jeg glemmer ting nå som jeg ikke glemte før, og jeg er 27 år så det burde jeg jo ikke... Ja jeg skal uansett en tur til legen (for no andre greier) nå snart ,så kan jo ikke skade å høre med henne....

Anonymous poster hash: 48a19...6c2

Skrevet

Ville absolutt få sjekket det ut, uansett om det mest sannsynligvis skyldes stress.

For selv om det aller mest sannsynligvis er pga stress, så kan det være andre ting også.

Min lærinne på hudpleie skolen trodde det var stess som gjorde henne glemsk, og det trodde alle vi andre også.

Men i en alder av 32 år viste det seg at hun hadde fått altzheimer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte hvor jeg skulle på ferie i sommer, da noen spurte. Fikk helt jernteppe. Samme med ting en venn hadde fortalt meg om et brudd. Glemmer også navn. Flaut. Jeg sliter med traumer, angst og annen psykisk sykdom. På skolen hadde jeg nærmest klisterhjerne, så tror det skyldes stress, ikke demens e.l.

Anonymous poster hash: 68c39...dd5

Skrevet

Vil bare påpeke at en del typer medisiner (f.eks. spes. visse antiepileptika/stemningsstabilerende medisiner og noen typer medisiner mot angst), kan ha betydelig innvirkning på hukommelse. Nevner det bare i tilfelle du bruker medsiner som muligens kan ha denne bivirkningen. Stress kan også, som tidligere nevnt i tråden, virke betydelig inn på hukommelse og konsentrasjon. En rekke psykiske lidelser inkl. depresjon og ADHD/ADD kan føre til redusert konsentrasjon og hukommelse. Det finnes jo også fysioligske tilstander og sykdommer som nevnt som kan påvirke hukommelsen.

Om jeg følte meg veldig usikker på hva det kunne skyldes, ville jeg tatt en tur til fastlegen for en avklaring av problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare påpeke at en del typer medisiner (f.eks. spes. visse antiepileptika/stemningsstabilerende medisiner og noen typer medisiner mot angst), kan ha betydelig innvirkning på hukommelse. Nevner det bare i tilfelle du bruker medsiner som muligens kan ha denne bivirkningen. Stress kan også, som tidligere nevnt i tråden, virke betydelig inn på hukommelse og konsentrasjon. En rekke psykiske lidelser inkl. depresjon og ADHD/ADD kan føre til redusert konsentrasjon og hukommelse. Det finnes jo også fysioligske tilstander og sykdommer som nevnt som kan påvirke hukommelsen.

Om jeg følte meg veldig usikker på hva det kunne skyldes, ville jeg tatt en tur til fastlegen for en avklaring av problemet.

Takk for det, men jeg tar ingen form for medisiner. Jeg vet jo at der ikke er normalt og huske på alt ting og at å glemme noe er normalt, men som sagt så glemmer jeg nå mistenkelig mye mer enn før, så det er helt klart noe som er uvanlig for min del... men jeg er også veldig veldig stresset for tisden så det er sikkert bare det....

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Takk for svar! Jeg er enig i sånne triveielle ting kan man glemme, men jeg har i hvert fall lagt merke til at jeg glemmer ting nå som jeg ikke glemte før, og jeg er 27 år så det burde jeg jo ikke... Ja jeg skal uansett en tur til legen (for no andre greier) nå snart ,så kan jo ikke skade å høre med henne....

Anonymous poster hash: 48a19...6c2

Ja, vær så snill og snakk med legen din. Hvis hun sier at det ikke er noe å tenke på, så ville jeg ha sett an situasjonen i maksimalt et halvt år til. Hvis tilstanden din fortsatt er den samme eller forverret, så gå tilbake. Et råd jeg fikk av psykiateren var å aktivt tenke på hvor jeg f.eks. la fra meg nøkler eller parkerte bilen; skrive opp møter/treff, navnet på de jeg arbeider sammen med, hva jeg hadde gjort dagen før osv. Det interessante og litt underfundige er at når jeg blar gjennom notisboka i dag, så husker jeg med en gang langt mer enn bare det som står notert.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Ville absolutt få sjekket det ut, uansett om det mest sannsynligvis skyldes stress.

For selv om det aller mest sannsynligvis er pga stress, så kan det være andre ting også.

Min lærinne på hudpleie skolen trodde det var stess som gjorde henne glemsk, og det trodde alle vi andre også.

Men i en alder av 32 år viste det seg at hun hadde fått altzheimer.

Å nei! Stakkars kvinne. Og så ung da. Uff, tragisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...