AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Jeg er nå ferdigstudert og begynner i full jobb til høsten. Jeg har da mulighet til å spare 10 000 kr i mnd. om jeg ikke skrur opp forbruket fra der jeg ligger nå.... Problemet er bare at alle jeg snakker med sier "det klarer du aldri" alle skrur automatisk opp forbruket når man får mer å rutte med.... Er det noen av dere som har greid det? Hvordan holdt du motivasjonen oppe... Jeg har i så fall tenkt å spare disse pengene til mer EK slik at vi kan kjøpe oss større leilighet, men det er liksom så stort mål at jeg føler det ikke motiverer så masse.... Tips? Anonymous poster hash: bb1a3...347
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Det enkleste er å sette akt det ekstra rett over på en sparekonto samme dag som det kommer inn. Gjerne en konto som ikke vises på nettbanken, som er i en annen bank, eller lignende, slik at den blir skjult og mindre tilgjengelig. Sett på autotrekk, så trenger du ikke å se de pengene i det hele tatt, før du har bruk for dem til boligkjøp. Anonymous poster hash: 66671...4be 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 Vi gjorde det er par år og sparte oss oss mye egenkapital. Så kjøpte vi hus og fikk barn, så nå ligger vi på et helt annet nivå.Anonymous poster hash: 1fb5d...801
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 Tillat deg selv litt luksus og sett en frist for når du er ferdig med å spare så mye. Anonymous poster hash: 1092e...d81 4
debattanten Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Unn deg litt ekstra, hva med å spandere på deg 2-3000kr ekstra i mnd til hva du ønsker? Fint å spare, men syns også det er verdt å få litt igjen for alt strevet med å ta utdanning. Du må vel regne med at lånekassen plutselig skal ha penger av deg nå som du er ferdig med å studere Støtter hva andre sier, opprett en sparekonto, kanskje på f.eks sparesmart.no så ser du ikke noe til de pengene du setter over på autotrekk hver mnd. Er også gøy å spare når du ser kontoen vokser mnd for mnd.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 Unn deg litt ekstra, hva med å spandere på deg 2-3000kr ekstra i mnd til hva du ønsker? Fint å spare, men syns også det er verdt å få litt igjen for alt strevet med å ta utdanning. Du må vel regne med at lånekassen plutselig skal ha penger av deg nå som du er ferdig med å studere Støtter hva andre sier, opprett en sparekonto, kanskje på f.eks sparesmart.no så ser du ikke noe til de pengene du setter over på autotrekk hver mnd. Er også gøy å spare når du ser kontoen vokser mnd for mnd. Ja dette er medregnet at jeg skal betale til lånekassen og litt ned på privatlån til foreldre for EK til den første leiligheten vår.... Men kanskje jeg ikke bør være fullt så streng og unne meg LITT ekstra nå som jeg jo blir ferdig.... Anonymous poster hash: bb1a3...347
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Tillat deg selv litt luksus og sett en frist for når du er ferdig med å spare så mye. Anonymous poster hash: 1092e...d81 Ja jeg tror jeg må ha en klar frist eller mål... Men helts noe som ikke er så langt unna, det virker så uoppnåelig å spare 300 000 som er det vi (jeg og samboeren) satser på... Anonymous poster hash: bb1a3...347
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Ja.. Sett dem 10.000kr rett inn på sparekontoen og leve etter hvor mye du har igjen etter du har spart dem. Absolutt verdt det Nyte livet kan du gjøre selv om du sparer til egenkapital. Anonymous poster hash: 74e2a...c15
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 kr 5.000 pr måned = kr 60.000/pr år = kr 300.000 etter 5 år. Jeg antar at du ikke skal spare disse pengene alene, så hvis dere sparer kr 5.000 hver betyr det at dere har kr 300.000 etter 2,5 år. Ingen av disse perspektivene er så voldsomt langt inn i fremtiden og burde være fullt mulig å oppnå. Da har du kr 5.000/mnd mer å rutte med. Du kan jo f.eks sett av disse på en sparekonto du har fri adgang til og videreføre disse til hovedsparekonto dersom du har klart å ikke bruke de den måneden. Dvs at du har fast trekk til hovedsparekonto kr 5.000 og nye kr 5.000 til korttidssparing. Da har du sikret deg at du sparer til hovedmålet. Men du har også gitt deg selv muligheten til å spare litt ekstra eller bruke litt ekstra. Uansett: faste trekk er løsningen på å nå sparemål.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 kr 5.000 pr måned = kr 60.000/pr år = kr 300.000 etter 5 år. Jeg antar at du ikke skal spare disse pengene alene, så hvis dere sparer kr 5.000 hver betyr det at dere har kr 300.000 etter 2,5 år. Ingen av disse perspektivene er så voldsomt langt inn i fremtiden og burde være fullt mulig å oppnå. Da har du kr 5.000/mnd mer å rutte med. Du kan jo f.eks sett av disse på en sparekonto du har fri adgang til og videreføre disse til hovedsparekonto dersom du har klart å ikke bruke de den måneden. Dvs at du har fast trekk til hovedsparekonto kr 5.000 og nye kr 5.000 til korttidssparing. Da har du sikret deg at du sparer til hovedmålet. Men du har også gitt deg selv muligheten til å spare litt ekstra eller bruke litt ekstra. Uansett: faste trekk er løsningen på å nå sparemål. Oj! Takk for utfyllende svar. Det er faktisk meg som skal spare 10 000 selv (vi bor veldig billig) litt usikker på hva samboer greier å spare da han har provosjonslønn.... Men dette så jo ikke uoverkommelig ut nei.... Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: bb1a3...347
Pengebingen Skrevet 12. mai 2014 #11 Skrevet 12. mai 2014 Kom inn på Pengevett.com og bli med på sen sparings/nedbetaling-konkurranse! Det er gøy! Faktisk så er det kjempegøy å motbevise de som mener at det er "umulig å spare så mye", hehe. Ta en titt på bloggen til mr. moneymustache så ser du at du kan kjøpe deg mye frihet, det kans være en god motivasjon! Et eller flere år fri for å reise eller f.eks være hjemme med barn? Og det uten å være bekymret for regningene! Valgfrihet ang jobb... Pensjonere deg tidlig fordi du har mye passive inntekter? Masse frihet i å ha penger. Ellers kan du/dere bli velstående, ta en titt på millionæskolen! En forutsetning er selvsagt at forbruket holdes lavt slik at en god andel kan investeres fornuftig. Ingen grunn til å skru opp forbruket! La faktiske behov styre pengebruken, og legg gode planer for overskuddet. Selvsagt bør det belønnes med noe moro innimellom da! F.eks en liten weekendtur eller ferie for hver 100.000 spart? Litt skikkelig luksus innimellom er nok billigere enn litt luksus hver dag. 1
asterix Skrevet 13. mai 2014 #12 Skrevet 13. mai 2014 For min del synes jeg det er god motivasjon å se pengene vokse på kontoen. Har sparekonto hos yabank og kan gå inn på app'en når som helst å se hvor mye jeg har på kontoen. På nettbanken kan jeg også gå inn og se hvor mye renter jeg har tjent opp hittil i år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå