Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde akkurat en forelesning der hun foreleseren dro frem fakta om skillsmisse... I følge henne så var den grunnen kvinnen oppgav for hvorfor ekteskapet ikke fungerte var "økonomi etc..."

Menn derimot deres mest oppgikke grunn for hvorfor de skilles var "vet ikke" er det da så rart at det er så masse skillsmisser? Når menn ikke er intressert nok i ekteskapet at de ikke vet hvorfor de skilles? Eller er det andre årsaker? Vet de ikke fordi det oftest er kvinnen som ønsker seg ut av ekteskapet?

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette og har prøvd å finne linken til den forskningen hun snakket om men....

Anonymous poster hash: e8590...a4a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, høres rart ut. Økonomi etc var også en snål begrunnelse, mitt inntrykk er at mange kvinner skiller seg fordi at følelsene er borte, han er ikke romantisk nok osv. ikke økonomi.

Anonymous poster hash: 3972b...d95
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hm, høres rart ut. Økonomi etc var også en snål begrunnelse, mitt inntrykk er at mange kvinner skiller seg fordi at følelsene er borte, han er ikke romantisk nok osv. ikke økonomi.

I følge den studien så var økonomi på topp og flere andre grunner etterpå... men husker ikke de.... Poenget var at kvinner hadde et bevisst forhold til hvorfor de skillte seg mens mennene ikke visste.....

Gjest Idollet
Skrevet

Hvordan kan man rekne med at dei forstår hvorfor når deres koner ikke sier i fra ...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I følge den studien så var økonomi på topp og flere andre grunner etterpå... men husker ikke de.... Poenget var at kvinner hadde et bevisst forhold til hvorfor de skillte seg mens mennene ikke visste.....

Men er ikke det ofte kvinner som vil skilles da`? Det er i alle fall mitt inntrykk

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man rekne med at dei forstår hvorfor når deres koner ikke sier i fra ...

Ikke sant? Det jeg har observert i mitt liv er at kvinnene ofte er misfornøyde med at mennene ikke trår til nok og tar nok ansvar hjemme, uten at de sier noe. De bare holder kjeft om det til det koker over. Merker de samme tendensene med meg selv, jeg vil at han skal bare forstå det selv. Heldigvis hjelper det med god og åpen kommunikasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror menn utmerket godt vet hvorfor de skilles når de selv er den som tar initiativ til og skilles.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er 50 % av dette forholdet, hvis forholdet har hanglet lenge, hvorfor har ikke de merket det? Det er jo en utrolig psaaiv holdning å ha at dette er noe de bør informeres om...?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er 50 % av dette forholdet, hvis forholdet har hanglet lenge, hvorfor har ikke de merket det? Det er jo en utrolig psaaiv holdning å ha at dette er noe de bør informeres om...?

Men det er jo ikke sikkert at de er enige`? Kanskje de elsker kona si, og vil fortsette samlivet? Det er ikke sånn at begge parter automatisk har samme syn på status quo i forholdet?

Gjest Idollet
Skrevet

Ikke sant? Det jeg har observert i mitt liv er at kvinnene ofte er misfornøyde med at mennene ikke trår til nok og tar nok ansvar hjemme, uten at de sier noe. De bare holder kjeft om det til det koker over. Merker de samme tendensene med meg selv, jeg vil at han skal bare forstå det selv. Heldigvis hjelper det med god og åpen kommunikasjon.

Ja. Må jo kunne si i fra om ting også. Kunne nok fått ned antall skilsmisser.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo ikke sikkert at de er enige`? Kanskje de elsker kona si, og vil fortsette samlivet? Det er ikke sånn at begge parter automatisk har samme syn på status quo i forholdet?

Nei men det er påfallende at det oftere er mannen som ikke ser hvorfor det ikke fungerer...

• Liker 3
Skrevet

Man merker ikke noe fordi damer elsker å holde på slike ting til de eksploderer.

AnonymBruker
Skrevet

Nei men det er påfallende at det oftere er mannen som ikke ser hvorfor det ikke fungerer...

Like påfallende som at kvinner er så fordømt misfornøyde med forholdet sitt hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Man merker ikke noe fordi damer elsker å holde på slike ting til de eksploderer.

Men i et årelangt ekteskap så har man vel fått det med seg??? Det kan godt være at man er dårlige på å kommunisere men hvis du er gift med noen over flere år så må man da vite hva som fungerer og ikke... Har de ikke egne meninger???? Er det kvinnen som har hovedansvaret for at kummunikasjonen opprettholdes?

• Liker 3
Gjest .-L-.
Skrevet

Synes det er ganske logisk hvorfor det er flere skilsmisser nå jeg. Det handler jo om at folk i dag kan handle etter følelsene sine, mens det for 50 år siden var økonomiske grunner som gjorde at folk ble i ekteskapet selv om følelsene hadde forsvunnet. Hvor mange ganger har man ikke lest på kg: Jeg elsker han/henne ikke lengre, jeg vil gå.

Mener å huske at "holdbarhetsdatoen" på forhold nå er i gjennomsnitt 5 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er ganske logisk hvorfor det er flere skilsmisser nå jeg. Det handler jo om at folk i dag kan handle etter følelsene sine, mens det for 50 år siden var økonomiske grunner som gjorde at folk ble i ekteskapet selv om følelsene hadde forsvunnet. Hvor mange ganger har man ikke lest på kg: Jeg elsker han/henne ikke lengre, jeg vil gå.

Mener å huske at "holdbarhetsdatoen" på forhold nå er i gjennomsnitt 5 år.

Stakkars barn :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men i et årelangt ekteskap så har man vel fått det med seg??? Det kan godt være at man er dårlige på å kommunisere men hvis du er gift med noen over flere år så må man da vite hva som fungerer og ikke... Har de ikke egne meninger???? Er det kvinnen som har hovedansvaret for at kummunikasjonen opprettholdes?

Tydeligvis ikke hvis mennene ikke aner hvorfor de ble skilt. Det er vell et vanlig argument å komme med også det i den vellkjente krangelen der jenta utbryter i sinne der han har null anelse rundt hvorfor hun er det.

Det finnes jo hauger på hauger av komiserier og standup shows som handler om dette.

Jenta: FAEN!

Mann: Hva er det?

Jenta: Det vet du da!?

Mann: Nei!?

Jenta: Vi har vært sammen i 15 år, også vet du fremdeles ikke hva jeg er sinna for!!?? Kjenner du meg ikke? Følger du ikke med?

Mann: Ehh jo, men jeg er ingen tankeleser heller?

Jenta: Jævla pikk!

osv.

Endret av Timza
  • Liker 4
Skrevet

Sikkert fordi en del mennesker blir skilt fordi de er tomsinger, som ikke gidder å ta tak i noe som helst, og partneren til slutt gir opp.

Så sitter tomsingen sjokkert tilbake og forstår ikke hvorfor partneren forlot ham/henne, fordi problemet i hele forholdet har vært at vedkommende ikke er innplugget, og ikke interessert i det felleskapet som en familie skal være.

Evt syns mennesker det er enklere å svare "vet ikke", i forhold til å svare fremmede mennesker i en spørreundersøkelse om så personlige og ofte såre ting som en skilsmisse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker rart. Jeg leste en fra USA og der ga de årsakene.

Grunnene mennene listet opp oftest var dårlig match, utroskap (hans eller hennes), giftet seg for ung.

Kvinnene listet opp emosjonelt misbruk, fysisk misbruk, alkoholproblemer og umodenhet.

Anonymous poster hash: 43526...bf4
AnonymBruker
Skrevet

De skilsmissene jeg kjenner til, er det kvinner som har ønsket - og det er IKKE første gangen de har sagt fra til mannen! De ber om åpen kommunikasjon, de ber om at han skal delta emosjonelt, de jobber for å få mer engasjement - men når mannen først er blitt gift, tror han resten går av seg selv. Har ikke tall på hvor mange "sjokkerte" menn jeg har hørt om, som sitter der og ikke skjønner bæret når hun går - mens hun på sin side har prøvd å få ham til å forstå i flere år, gjerne med flere ønsker om de kan gå til rådgivning som han avslår fordi han ikke ser at det er noe problem... Han har blikket godt ned i sin egen navle, og har ikke egentlig rom for annet enn jobb og kamerater, han mener hjemmelivet bør gå av seg selv (les: ved hennes innsats).

I 2014 er dette fortsatt skremmende utbredt.

Anonymous poster hash: a6b35...04a
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...