Gå til innhold

Dyreplageri, eller? Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg jobber av og til i resepsjonen hos hurtigruten, og en gang fikk min kollega en reservasjon fra en familie på en strekning på to døgn. Det var to voksne og to spedbarn, samt to store hunder.

Min kollega fikk spørsmål om det var greit at hundene ble i bilen på bildekk under turen, de skulle selvsagt luftes på stopp, men stort sett ligge i (buret/)bilen. Han svarte med at heldt skulle hundene være sammen med de i lugaren, da mannskapet på bildekk har sine arbeidsoppgaver og ikke kan være hundevakt. Gjesten insisterte på at det ikke ble nødvendig og mente hundene ville være roligere i bil enn lugar.

Jeg overhørte samtalen og såurte kollegaen min om jeg hadde hørt rett, skulle hundene bli i bilen i to hele døgn. Han bekreftet dette, og jeg sa at hvis de sjekket inn hos meg ble jeg så absolutt å si det ikke var greit. Jeg VET hva min stilling er, og at det med mindre strider mot lover ikke har rett/burde si noe, men jeg syns dette var så nært dyreplageri at jeg ikke kunne holde meg.

Min kollega presterte også å si at han ikke brydde seg og at jeg fikk styre selv.

Hvor går grensen til dyreplageri? Dette er snakk om to store hunder på schæferstørrelse! Og TO døgn i bil. Ja, det er på bildekk og det er ok temperatur der, men hvordan kan eierne si at hundene vil være roligere der enn i lugaren sammen med dem? Det vet jo ikke de, bildekk er utilgjengelig så lenge vi kjører. I tillegg til at det er langt mer bråk på bildekk enn i lugarene.

Anonymous poster hash: 9c76c...6fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si at dette er dyreplageri. Og det finnes hjemmel i dyrevelferdsloven at man ikke har lov til å sette igjen noen dyr uten oppsyn i bil/utenfor butikker /kjøpesenter osv. Det er faktisk ganske høye bøter for dette. Dyrevelferdsloven sier :

"§ 5.Varsling

Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet. Varslingsplikten gjelder med de begrensninger som følger av annen lovgivning."

"§ 6.Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører."

"§ 11.Transport

Transport skal foregå på en måte som er til minst mulig belastning for dyret. Dyr skal kun transporteres når de er i en slik tilstand at det er forsvarlig å gjennomføre hele transporten.

Transportmiddelet skal være egnet ut fra hensynet til dyrenes sikkerhet og egenart. Dyr skal ha nødvendig tilsyn og stell under transporten.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om transport av dyr."

Jeg velger å tolke det dithen at man kan ikke sette fra seg dyr uten kompetente mennesker som tar vare på de. Det er en ENORM belastning og ikke minst ett ekstremt miljø å bli utsatt for. Båter/ferjer generelt lager MYE lyd , spesielt på bildekk som gjerne er nærmere maskinrommet enn lugarene.

Bruk loven for det den er verdt, og fortell dem at etter en grundigere undersøkelse for sikkerheten til dyrene, finner du hjemmel i dyrevernloven om at slik transport ikke er ansvarlig (ei heller lovlig) , og kan dessverre ikke imøtekomme slike aktiviteter.

Hadde de satt barna sine i bilen i 2 døgn med minimalt oppsyn? Greit å tenke på.

Håper de tar til vettet disse folkene her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg jobber av og til i resepsjonen hos hurtigruten, og en gang fikk min kollega en reservasjon fra en familie på en strekning på to døgn. Det var to voksne og to spedbarn, samt to store hunder.

Min kollega fikk spørsmål om det var greit at hundene ble i bilen på bildekk under turen, de skulle selvsagt luftes på stopp, men stort sett ligge i (buret/)bilen. Han svarte med at heldt skulle hundene være sammen med de i lugaren, da mannskapet på bildekk har sine arbeidsoppgaver og ikke kan være hundevakt. Gjesten insisterte på at det ikke ble nødvendig og mente hundene ville være roligere i bil enn lugar.

Jeg overhørte samtalen og såurte kollegaen min om jeg hadde hørt rett, skulle hundene bli i bilen i to hele døgn. Han bekreftet dette, og jeg sa at hvis de sjekket inn hos meg ble jeg så absolutt å si det ikke var greit. Jeg VET hva min stilling er, og at det med mindre strider mot lover ikke har rett/burde si noe, men jeg syns dette var så nært dyreplageri at jeg ikke kunne holde meg.

Min kollega presterte også å si at han ikke brydde seg og at jeg fikk styre selv.

Hvor går grensen til dyreplageri? Dette er snakk om to store hunder på schæferstørrelse! Og TO døgn i bil. Ja, det er på bildekk og det er ok temperatur der, men hvordan kan eierne si at hundene vil være roligere der enn i lugaren sammen med dem? Det vet jo ikke de, bildekk er utilgjengelig så lenge vi kjører. I tillegg til at det er langt mer bråk på bildekk enn i lugarene.

Anonymous poster hash: 9c76c...6fc

Bare det å ha 2 hunder liggende i bur i en bil i 2 døgn er i seg selv dyreplageri!

Man kan jo prøve selv for å se hvordan det føles.. Jeg tror jeg hadde vært rimelig frustrert etterpå ihvertfall.

Anonymous poster hash: 36cde...4cb

• Liker 1
Skrevet

2 døgn i BIL??
Nei vet du hva, da vil jeg påstå hundene hadde hatt det bedre på kennel. Har du valgt å skaffe dyr, har du påtatt deg det ansvaret det innebærer å ha dem også.
Å bare gå fra dem i bilen er jo helt uhørt!
Absolutt enig med deg TS, dette er dyreplageri!

Greit nok at de blir luftet, men å etterlate dem i bil hvor det ikke er lov å oppholde seg under fart blir for dumt. Hva om de blir redde? Som du skrev er det jo mye bråk der.
Eller hva om det i verste fall skulle skje noe?
Hadde ALDRI gått fra hundene mine i bil om jeg kunne hatt dem med i lugaren, og kunne jeg ikke hatt dem med i lugar hadde jeg heller ikke tatt dem med, men fått noen til å passe dem eller satt dem på kennel.
Hadde ikke dette latt seg gjøre hadde jeg ikke dratt.
Har jeg skaffet meg hunder er det mitt ansvar å sørge for at de har det bra også. Tragisk at noen kan påstå at de har det bedre i en bil i et trangt bur...

Blir så forbanna provosert av slikt!

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som eier gir faen.For meg er slikt på grensa til mishandling/neglisjering av primær behov hos et dyr.

Ligge i et bur i 2 dager er motbydelig!

• Liker 1
Skrevet

Dette er ren dyremishandling!

Du MÅ faktisk si noe mot dette TS, da det står i loven at alle har ansvar for å melde ifra om dyremisshandling.

Gjest Pheel
Skrevet

Forstod jeg det riktig så skal altså hundene ikke bli sett til og luftes på to hele døgn?

Isåfall går det ikke an, og synes du er pliktig til å prøve å få gjort noe med dette.

Skrevet

Enig med det de andre sier, dette bikker over til å være dyreplageri. Å være innestengt i et trangt, lite bur i hele to døgn er ikke akseptabelt, stakkars hunder. Fysj! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...