Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min har vert sammen i 3 år, og bodd sammen i 2 år. Etter vi flyttet ut oppdaget jeg selvsagt rimelig kjapt at han er ekstremt (virkelig ekstremt) rotete.

Den første tiden bodde vi i en bitteliten leilighet, men den hadde oppvaskmaskin. Rotet var et stort problem da også, men det ekskalerte først etter vi flyttet til en dobbelt så stor leilighet.

Leiligheten vi bor i når er som sagt dobbelt så stor, men den har ikke oppvaskmaskin, og det er heller ikke mulig å sette det inn. Da vi flyttet hit var vi klar over at oppvasken nå måtte tas for hånd, og at vi begge måtte bidra, fordi det er en kjip oppgave.

Vel, slik ble det overhodet ikke. Vi har bodd her i nesten ett år, og han har enda ikke vasket opp etter en middag. Det er ALLTID jeg som står igjen med oppvasken. Ofte så lover han at han skal ta det, men så vokser oppvasken til den dekker hele kjøkkenet, og det verken er tallerkener eller glass igjen. Han lover fremdeles at han skal ta det, men til slutt er det da jeg som må ta det, og jeg ender opp med å stå og vaske opp i gjerne 6-9 timer (!!!!) samlet for å få unna alt.

I tillegg til dette så er det også det at leiligheten tydeligvis er hans private søppeldynge. Det er lettere å legge boss på bordet enn å kaste det i søppla. Klær kan helt fint ligge på gulvet, skoene kan dekke hele gangen i stede for å stå i skostativet, og bag'en han har med på jobb kan godt ligge midt på gulvet. Han tar helst nytt håndkle hver gang han dusjer, og lar de tideligere brukte henge igjen til vi ikke har flere håndklær. Han legger ALDRI noe på plass. Hver morgen når jeg står opp så står ALT han har brukt av hår og hygieneprodukter på vasken, fremfor å ligge i skuffen de egentlig skal ligge i.

Jeg sier det til han igjen og igjen, men det "treffer" liksom ikke. Prøver jeg å konfrontere han så enten sitter han og ler, eller så nekter han å snakke om det. Så er det de gangene han sier unnskyld, lover han skal sjerpe seg, så fortsetter han nøyaktig som før...

Nå lovet han for ca. 1,5 uke siden at han skulle vaske opp, og har fremdeles ikke gjort det. Så nå er det full streik for min del. Jeg nekter å lage mat til han i det heletatt til han vasker opp, uansett hvor lang tid det skulle ta. Og all maten som blir laget her er det jeg som lager.

Jeg er bare så utrolig lei av at det alltid er meg som må rydde og vaske alt. Greit nok at det er jeg som støvsuger og vasker og sånt hvilket er greit, men alvorligtalt. Ett sted må grensen gå.

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre her egentlig? Jeg er så utrolig lei av å bo med noen som likesågodt kunne bodd på en søppelhaug uten å brydd seg...

Det som eskalerer det enda mer er nok det at jeg er kronisk syk og ikke jobber, og da mener han at siden jeg er hjemme så burde jeg kunne ta det. Det er totalt urimelig ettersom jeg faktisk er så syk at jeg enkelte dager ikke klarer å komme meg ut av sengen engang. Å bruke energien min på å rydde etter en slask er ikke noe jeg er interessert i. Dessuten så er det mer oppvask som er hans enn min. Og jeg snakker ikke om at han skal ta alt hele tiden, bare vaske opp det han har brukt etter han er ferdig med det. Jeg synes ikke jeg er urimelig... Jeg er tross alt kjæresten hans, ikke moren. Det er ikke meningen at jeg skal løpe rundt og vaske etter han. Han er voksen, og burde klare å rydde opp etter seg selv.

Tror forresten han har fått det inn med "morsmelken", for moren hans har ikke vasket huset sitt selv en eneste gang som jeg vet om, og er like ille som han på å rote.

Uansett, forslag?

Anonymous poster hash: 4f5b0...f71
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

6-9 timer på oppvask... sikker på at du ikke overdriver?

Anonymous poster hash: 5fbb6...e3d
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Yuck!

Jeg hadde faktisk flyttet ut i en periode, for å se om han gjorde det om til en total svinesti for å rydde, eller om han da begynte å rydde selv.. Eller om det hadde blitt forvandlet til en bossdynge.

Either or other way, jeg hadde aldri klart å leve med en som ikke klarer å rydde opp etter seg selv.

Endret av Frk.K
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Vil du ha livretten din i dag? Ja? Så fint da. Men du må vaske opp først, jeg har ikke rene redskap eller kjeler. Vask opp NÅ."

Jeg reagerte også på 6-9 timer.

Jeg og min samboer flyttet sammen i tenårene og vi var begge noe sjuskete før vi tok oss sammen og lærte oss å drive en hygienisk og trivelig husholdning. Vi hadde flere tilfeller der ALT på kjøkkenet var skittent og i perioder så vasket man det man trengte før man trengte det, i stedet for å vaske det etter bruk. Totalt idiotisk, men likevel:

Vi hadde mye. Flere sett med middagstallerker og asjetter og vi hadde hver vår samling bestikk etter hybelleiligheter som vi bodde single i... Det lengste vi brukte på oppvask tror jeg er litt over to timer. Da stod mesteparten på kjøkkenbordet til tørk, men noe ble tørket. Kun 1 vasket opp i slengen, ikke rom for å samarbeide på det lille kjøkkenet.

Har dere i det hele tatt varmtvann til å vaske opp i ni timer? o.0

Jeg skjønner at mannen er alvorlig sjuske og jeg hadde trolig eksplodert ti ganger om dager om jeg var deg, men tror kanskje du overdriver litt.

Anonymous poster hash: 52a77...c78
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å bo sammen med en slik mann? Få deg din egen leilighet, så kan han sitte i møkka si aleine.

Anonymous poster hash: fffee...4b8
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bevisst var jeg i samme sitasjon når jeg og sambo flyttet sammen, problemet var at begge to var veldig rotete. Det endte altså med at han som aldri hadde vasket en tallerken i livet, nå er ryddenazi og sørger for at huset ser bra ut til alle tider.

Han har sagt selv at om jeg hadde hatt lavere rotetoleranse enn han, hadde han kanskje aldri endt opp med å bli som han er nå. Så løsningen er nok så enkel at du bare bør la det bli kaos, så ser du hvor lenge han holder ut.

Anonymous poster hash: ae520...ba4

• Liker 1
Skrevet

Æsj. Har også hatt en sånn kjæreste. Om matrester ramlet ned på gulvet ble de liggende der for godt. Alt av bestikk, tallerkener og kjeler var ofte brukt opp. Klær og sengetøy ble brukt til de kunne stå av seg selv. Og ble selvfølgelig ikke vasket så lenge det var mer sent igjen. Og så lenge han som han brukte hvert plagg ville det tatt et år før han ville bli tvunget til å vaske klær. Søppel hopet seg gjerne opp til 5-6 poser, hvis han i det hele tatt gadd å bruke poser istedenfor å la det ligge rundt omkring eller kaste det i nærheten av søppelposen.

Dette var altså de gangene jeg prøvde å " streike". Men jeg ga meg alltid til slutt fordi jeg ikke orket mer.

Endte med at jeg ikke orket mer. Var andre grunner også da.

Skrevet (endret)

Endret av Nicla
Skrevet (endret)

.

Endret av Nicla
AnonymBruker
Skrevet

Æsj. Har også hatt en sånn kjæreste. Om matrester ramlet ned på gulvet ble de liggende der for godt. Alt av bestikk, tallerkener og kjeler var ofte brukt opp. Klær og sengetøy ble brukt til de kunne stå av seg selv. Og ble selvfølgelig ikke vasket så lenge det var mer sent igjen. Og så lenge han som han brukte hvert plagg ville det tatt et år før han ville bli tvunget til å vaske klær. Søppel hopet seg gjerne opp til 5-6 poser, hvis han i det hele tatt gadd å bruke poser istedenfor å la det ligge rundt omkring eller kaste det i nærheten av søppelposen.

Dette var altså de gangene jeg prøvde å " streike". Men jeg ga meg alltid til slutt fordi jeg ikke orket mer.

Endte med at jeg ikke orket mer. Var andre grunner også da.

Sikker på at det ikke er samme fyr? :fnise:

Skrevet

Hvis du bruker 6-9 timer på oppvasken fordi du må vaske opp alt dere eier av kjøkkenutstyr.... Ja da hadde jeg pakket bort en god del av det. For så mye kjøkkenutstyr trenger ikke to voksne mennesker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en benkeoppvaskmaskin?

Har ikke plass. Hadde vi kjøpt det hadde all benkplassen gått :/

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bruker 6-9 timer på oppvasken fordi du må vaske opp alt dere eier av kjøkkenutstyr.... Ja da hadde jeg pakket bort en god del av det. For så mye kjøkkenutstyr trenger ikke to voksne mennesker.

Har ikke noe sted å sette det bort (har ikke bod eller noe sånt), og det er jo ikke noe problem når en faktisk vasker det opp etter seg. Problemet oppstår når til slutt alt er skittent fordi han ikke gidder å vaske en eneste tallerken...

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke 9 timer, men jeg vet med 100% sikkerhet at jeg har brukt over 6 timer før. Vaske i 2 timer - tom varmtvannstank - vente. Vaske 2 timer til - tom tank - vente. Vaske 2 timer til - ferdig.

AnonymBruker
Skrevet

Ta en svart søppelsekk og kast alt hans oppi etterhvert som du finner det. Og da mener jeg ALT. Kast oppi skitne boksere, rene skjorter, hårvoks, skalker fra brødskiven, skitne fat, playstationspill, mobillader osv. ALT.

Rydd og vask kun for deg selv som om du bodde alene. Vask og heng opp dine klær, vask kun 1 fat, en gaffel, en kniv og ett glass. Lag kun mat til deg selv ig vask kun det nødvendigste av kjeler osv.

Anonymous poster hash: 3fc3f...e5d
  • Liker 6
Skrevet

Jeg hadde dratt hjem til mor og far og hengt opp en lapp hvor det stod følgende:

"Jeg kommer og sjekker leiligheten om to dager. Er det ikke flunkende rent og ryddig er det slutt. Dette orker jeg ikke lengre. Bruk denne sjansen".

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde aldri fortsatt å bo i en bolig uten oppvaskmaskin med en sånn slask.

Kjøp deg en vannkoker så du kan varme vannet fortere. Slutt å vente på at ham tar oppvasken - det eneste du oppnår er å lage helvete for deg selv. Er han ikke verdt å bo med grunnet rotet så gjør det slutt.

Skrevet

Flytt fra han..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri fortsatt å bo i en bolig uten oppvaskmaskin med en sånn slask.

Kjøp deg en vannkoker så du kan varme vannet fortere. Slutt å vente på at ham tar oppvasken - det eneste du oppnår er å lage helvete for deg selv. Er han ikke verdt å bo med grunnet rotet så gjør det slutt.

Altså, jeg har ikke tenkt å rydde etter han resten av livet, men det er en grunn til at jeg fremdeles er sammen med han så å slå opp pga rotet er ikke noe jeg kunne tenkt meg å gjøre. Vi har vert gjennom verre ting enn rot liksom.

Så å bare fortsette å rydde etter han er helt utelukket.

Flytt fra han..

Det frister på en måte litt, men jeg har ikke sjangs til å ha råd til å bo alene, og å flytte tilbake til foreldrene mine er ikke bare utelukket, men også slutten på forholdet siden det er på andre siden av landet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...