AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #1 Skrevet 11. mai 2014 Hei... Prøver å sette opp budsjett til bryllupet. Håper noen kan være litt behjelpelige med å se over hva jeg har glemt og kanskje hva noe koster?Klær: Brudekjole + skredder Sko, slør, bukett, undertøy, øredobber, hårpynt Smoking Gifteringer Vi gifter oss i utlandet og har altså en fest for familie og venner når vi kommer hjem.Reise: Hotellrom til oss selv (de andre betaler for seg selv som "gave" til oss tenker vi?) Middag og fri bar for alle Fotograf Sikkert en eller annen pris for å få hjelp fra hotellet til selve bryllupet Sikkert betale en person til å vie (vi skal gjøre det borgerlig)Fest: Lokale Mat til alle Drikke til alle (fri bar) Bryllupskake (andre kaker følger med under mat) Blomster/dekorAnnet: Papirer og praktiske ting (noen som vet hva dette koster? Tenker sånn vigselsattest osv) Noen som forresten vet hvordan man gjør det rent praktisk? Søking her og der og attest og sånn? Hva trenger vi? Anonymous poster hash: 0492b...928
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #2 Skrevet 11. mai 2014 Papirer etc koster ikke mer enn portoen (prøvingsattest osv). Alt du nevner varierer i pris fra bittelite til vanvittig dyrt. Øredobber kan du få på glitter, eller hos David Andersen, liksom. Kjolen kan du kjøpe rimelig brukt, eller skreddersydd i Norge til toppris... Blomsterdekorasjoner varierer ut fra størrelse, antall (antall bord/gjester), og hva slags type blomster osv. Så det er plent helt umulig å svare på hva noen av punktene dine koster... Men du har et fint utgangspunkt. Du må bare fortsette med å finne ut mer nøyaktig hva du vil ha (fireetasjers kake? To? Også ringe bakerier i nærheten av fest-byen din...) Men, jeg ville lagt til invitasjoner + porto, og takkekort + porto. Husk ting som bordkort og bordpynt, samt program om dere ønsker å få dette trykket opp. Anonymous poster hash: ce14a...0d1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #3 Skrevet 11. mai 2014 Papirer etc koster ikke mer enn portoen (prøvingsattest osv). Alt du nevner varierer i pris fra bittelite til vanvittig dyrt. Øredobber kan du få på glitter, eller hos David Andersen, liksom. Kjolen kan du kjøpe rimelig brukt, eller skreddersydd i Norge til toppris... Blomsterdekorasjoner varierer ut fra størrelse, antall (antall bord/gjester), og hva slags type blomster osv. Så det er plent helt umulig å svare på hva noen av punktene dine koster... Men du har et fint utgangspunkt. Du må bare fortsette med å finne ut mer nøyaktig hva du vil ha (fireetasjers kake? To? Også ringe bakerier i nærheten av fest-byen din...) Men, jeg ville lagt til invitasjoner + porto, og takkekort + porto. Husk ting som bordkort og bordpynt, samt program om dere ønsker å få dette trykket opp. Anonymous poster hash: ce14a...0d1 Åhh oki, så det er ikke noen avgifter med å gifte seg sånt rent praktisk? Så for meg 20.000 kr for å få lov liksom Glemte å skrive det, men har alt kjøpt kjole. Og pynt og sånn. Ville bare ikke skrive prisene på siden jeg føler det er privat. Lokale og sånn vet jeg også pris på samt reisen osv. Kake får vi der vi har bestilt lokale, og den vet vi hva koster. Beklager at jeg glemte å nevne dette!! Invitasjoner har jeg laget selv (er grafisk designer), og allerede sendt ut. Hehe. Samme med bordkort (har også laget ferdige som matcher invitasjonen). Tror ikke vi trenger program pga måten det gjøres på. Anonymous poster hash: 0492b...928
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #4 Skrevet 11. mai 2014 Her kommer en rettelse:Klær:Brudekjole + skredder - Vet prisSko, slør, bukett, undertøy, øredobber, hårpynt - Vet prisSmoking - Hva er det vanlig at dette koster? Kan man leie?Gifteringer - Vet prisReise:Hotellrom til oss selv - Vet prisMiddag og fri bar for alle - Vet prisFotograf - Vet prisSikkert en eller annen pris for å få hjelp fra hotellet til selve bryllupetSikkert betale en person til å vie (vi skal gjøre det borgerlig)Fest:Lokale - Vet prisMat til alle - Vet prisDrikke til alle (fri bar) - Finner ut av det når alle har drukket ferdig Bryllupskake (andre kaker følger med under mat) - Vet prisBlomster/dekor - Dette er jo en variabelAnnet:Papirer og praktiske ting (noen som vet hva dette koster? Tenker sånn vigselsattest osv) Anonymous poster hash: 0492b...928
estrella Skrevet 11. mai 2014 #5 Skrevet 11. mai 2014 Jeg er usikker på hvordan det blir med borgerlig vielse i utlandet? Har du sjekket opp slike ting?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #6 Skrevet 11. mai 2014 Ingen avgifter her til lands hvertfall. Om landet hvor du skal vie deg tar noe for dette, vet jeg jo ikke. http://www.emb-norway.or.th/Norsk/bistandtilnordmenn/Ekteskap/Inngaelse-av-ekteskap-i-Norge/#.U2__FPmSzZg Erklæring fra brudefolkene før prøving av ekteskapsvilkår Forlovererklæring Erklæring om skifte, hvis du tidligere har vært gift Søknad om endring av navn (frivillig) Vi fikk dette tilsendt fra kommunen, om jeg ikke husker feil. Ett ark til hver av forloverende, og ett ark hvor vi signerte hver vår del (blant annet ticke "ja" eller "nei" om vi hadde kjønnssykdommer eller barn fra før av, samt om vi er i slekt), og etter et par uker fikk vi en prøvingsattest i posten. Denne tillater oss å gifte oss. Vi giftet oss i kirken og 4 dager etter fikk vi vielsesattesten vår i posten og alt var bankers og gjort. Dette er fem år siden. Alt vi betalte var portoen på konvolutten som vi sendte mer erklæringene til kirkekontoret i kommunen. Anonymous poster hash: ce14a...0d1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #7 Skrevet 11. mai 2014 Jeg er usikker på hvordan det blir med borgerlig vielse i utlandet? Har du sjekket opp slike ting? I det landet vi skal gifte oss er det bare borgerlig vielse man kan velge tror jeg (det er det vi vil ha uansett altså) Ingen avgifter her til lands hvertfall. Om landet hvor du skal vie deg tar noe for dette, vet jeg jo ikke. http://www.emb-norway.or.th/Norsk/bistandtilnordmenn/Ekteskap/Inngaelse-av-ekteskap-i-Norge/#.U2__FPmSzZg Vi fikk dette tilsendt fra kommunen, om jeg ikke husker feil. Ett ark til hver av forloverende, og ett ark hvor vi signerte hver vår del (blant annet ticke "ja" eller "nei" om vi hadde kjønnssykdommer eller barn fra før av, samt om vi er i slekt), og etter et par uker fikk vi en prøvingsattest i posten. Denne tillater oss å gifte oss. Vi giftet oss i kirken og 4 dager etter fikk vi vielsesattesten vår i posten og alt var bankers og gjort. Dette er fem år siden. Alt vi betalte var portoen på konvolutten som vi sendte mer erklæringene til kirkekontoret i kommunen. Anonymous poster hash: ce14a...0d1 Takk for svar. Vittig at kjønnsykdommer skulle være relevant xD Må man sjekke seg først da eller? Jeg har ikke sjekket for kjønnssykdommer i de årene jeg har vært sammen med fyren min. Har ingen symptomer eller noe, og så vidt jeg vet har han jo ikke vært utro Anonymous poster hash: 0492b...928
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #8 Skrevet 11. mai 2014 Vi hadde bodd sammen i seks år på det tidspunktet og tok ikke noen egen test før vi ticket "nei" i den boksen. Jeg skjelte deretter ut mannen min fordi han har munnherpes (Herpes 1) og LØY på skjemaet sitt, tenk. Anonymous poster hash: ce14a...0d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå