Gå til innhold

Kvalme

Fremhevede innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Nå har jeg vært kvalm både i går og i dag. :(

I går var vi på middag hos svigers, fikk servert ovnsbakt laks, og etter en stund ble jeg kvalm og fikk diaré, noe jeg hadde fryktet.

I morges følte jeg meg bedre, men nå er det hele tilbake igjen etter å ha spist hjemmelaget finnbiff (inneholder endel rømme pluss litt fløte).

Jeg lurer på om årsaken er fysisk eller psykisk; jeg er jo ganske opptatt av sunnhet, og spiser til daglig ikke så mye mat som er direkte usunn. Kanskje jeg rett og slett blir kvalm fordi jeg FORVENTER å bli det pga fet mat??? Går slikt an i det hele tatt???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Kanskje jeg rett og slett blir kvalm fordi jeg FORVENTER å bli det pga fet mat??? Går slikt an i det hele tatt???

Jepp...har selv samme "problem". Jeg blir skikkelig kvalm av fløte, og fett....(fløtegratinert ditt og datt med oljedryppende chips frister ikke her nei...)

Til tider pinlig, når man er på besøk med folk som elsker mat som drypper av fett.... :-?

Clea

Skrevet

Kan godt være det bare er psykisk..

Men jeg har hørt at det går ann å reagere på fett og generelt fet mat hvis man har gått lang tid uten det. når jeg skulle trappe opp på spisinga etter en periode med ganske så lite spising så ble jeg anbefalt å være forsiktig med fett og bruke det minst mulig i matlagingen, for hvis ikke ville magen min komme i ulage..

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg får trøste meg med at det sikkert går over når jeg går tilbake til vanlig kosthold igjen. Hos oss er det lite fett i maten i det daglige, unntatt olivenolje, som jeg ikke reagerer på. Melkefett er helt klart verst for meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje du burde fått sjekket dette opp hos en lege. Tror nok at man til en viss grad kan reagere slik man forventer når man spiser en viss tupe mat, men at det skulle kunne fremkalle diare, det finner jeg mindre sannsynlig. Kan jo ikke være noe særlig å bli dårlig når man spiser mat.Spesielt ikke hvis man er i selskap. Kanskje det er noen enzymer du mangler, slik at kroppen ikke klarer å spalte fett. eller noe lignende??!!

Er du sikker på at tarmen klarer å suge opp nok næringsstoffer? Kanskje det er tarmtottene som er overfølsomme eller som har nedsatt funksjon??!!

Beklager, hvis jeg gjør deg urolig. Jeg mener bare at en slik reasjon på mat burde sjekkes opp slik at det ikke fører til evt mangel tilstander i kroppen din. Lykke til videre. håper du finner ut av det :)

Skrevet

Jeg klarer ikke for søte ting, f.eks. synes jeg vanlig fruktyoghurt smaker helt forferdelig, og bli småkvalm av det.

Legen min mener det er fordi jeg at jeg lenge har hatt en kost med lite sukker. (og fett for den saks skyld. Jeg får sinnsyke magesmerter av mat med fløte i.)

Det kan jo hende det samme gjelder deg og fettet?

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg tror egentlig du har rett, fisken :) Jeg spiser til daglig mat med lite fett, og bruker stort sett Ekstra Lett melk når jeg lager mat. Det eneste fettet jeg i det hele tatt bruker, er litt olivenolje. Så det er ikke så rart at kroppen reagerer når den blir tilført store fettmengder.

I dag har jeg spist knekkebrød og brødskiver med lett leverpostei og agurk, og drukket skummet melk. Og magen er helt fin igjen :)

Skrevet

Etter en stund med fettfattig diett reagerer også jeg med å bli skikkelig "dårlig i magen", dvs. magekrampe, diare osv dersom jeg får servert noe fett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...