Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har en snart 5 uker gammel jente. Hadde en del ammeproblemer i starten og i en kort periode fikk hun tillegg på flaske til hvert måltid etter at hun hadde diet. Fikk anbefalt av jordmor på ammepoliklinikken at jeg skulle redusere på tillegget hun fikk da jenta gikk fint opp i vekt. Nå spiser hun kun det hun dier med unntak av at hun får en flaske med ca 60 ml mme til kvelden (etter bryst).

Det som er litt "nytt" er at det nesten aldri slår feil at hun blir urolig i 2030-tiden, og

dette varer gjerne noen timer til vi tar natten. Før hun får flaske med mme får hun alltid tilbud om bryst så mye hun vil. Men til dette måltidet starter hun gjerne å kave seg veldig opp. River og sliter, og til og med krafser, på brystet. Spesielt på det ene brystet glipper hun taket ofte. Og hun veiver gjerne med armer og ben. Hun blir sint og jeg klarer ikke helt å tolke hva som er galt. Den enkleste løsningen er at hun er sulten og at hun ikke får nok melk av meg ( man har jo naturlig mindre melk om kvelden, men man skal jo i prinsippet ha det de trenger likevel).

Andre muligheter er at hun kan ha vondt i magen, at det er naturlig uro som mange barn har om kvelden. Jeg ender alltid opp med å gi flasken med mme og da roer det seg stort sett. Har også opplevd at langvarig byssing roer henne også.

Har fått forslag av helsesøster og jordmor om at hun kanskje egentlig ikke vil ha mat når hun er sånn, men at det kanskje er noe annet som plager henne. Men jeg opplever at hun ofte viser tydelige tegn på at hun er sulten, blant annet i form av at hun tar brystet når hun blir tilbudt det og søker etter brystet. Jeg skulle gjerne ha latt henne ligge ved brystet hele kvelden om jeg orket, men føler nesten at jeg blir oppspist, og at jeg blir sår og øm av det. Vil også nevne at jeg alltid får ut melk når jeg klemmer på brystet når barnet oppfører seg slik så jeg er jo da tydeligvis ikke "tom" for melk. Har noen av dere noen lignende erfaringer, og hvordan har det eventuelt løst det?

Endret av SaltnPepa
AnonymBruker
Skrevet

Helt normal oppførsel. Symtes det er dumt at helsestasjon ikke opplyser nok om dette. De skal spise seg opp på den tykke melka om kvelden og blir da litt urolige og oppkava. I en periode fungerte det bare at pappaen (som ikke lukta mmelk) hadde hun på brystet alene på stua i de timene. Da sov hun, kom jeg var det kaving og skriking. Tolka det som at melka gjorde henne så oppkava at hun ikke fikk den søvnen hun egentlig skulle ha pga instinktet om å spise seg opp. Husker ikke når det gikk over desverre.

Ville forsøkt pupp først deretter kos, vippestil, byssing etc. Hyppig bryst men ikke bare dette, tutt og hjelp til å roe ned også tenker jeg. Pappa og bæresjal gjaldt hos oss.

Anonymous poster hash: 7fb22...83e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har en snart 5 uker gammel jente. Hadde en del ammeproblemer i starten og i en kort periode fikk hun tillegg på flaske til hvert måltid etter at hun hadde diet. Fikk anbefalt av jordmor på ammepoliklinikken at jeg skulle redusere på tillegget hun fikk da jenta gikk fint opp i vekt. Nå spiser hun kun det hun dier med unntak av at hun får en flaske med ca 60 ml mme til kvelden (etter bryst).

Det som er litt "nytt" er at det nesten aldri slår feil at hun blir urolig i 2030-tiden, og

dette varer gjerne noen timer til vi tar natten. Før hun får flaske med mme får hun alltid tilbud om bryst så mye hun vil. Men til dette måltidet starter hun gjerne å kave seg veldig opp. River og sliter, og til og med krafser, på brystet. Spesielt på det ene brystet glipper hun taket ofte. Og hun veiver gjerne med armer og ben. Hun blir sint og jeg klarer ikke helt å tolke hva som er galt. Den enkleste løsningen er at hun er sulten og at hun ikke får nok melk av meg ( man har jo naturlig mindre melk om kvelden, men man skal jo i prinsippet ha det de trenger likevel).

Andre muligheter er at hun kan ha vondt i magen, at det er naturlig uro som mange barn har om kvelden. Jeg ender alltid opp med å gi flasken med mme og da roer det seg stort sett. Har også opplevd at langvarig byssing roer henne også.

Har fått forslag av helsesøster og jordmor om at hun kanskje egentlig ikke vil ha mat når hun er sånn, men at det kanskje er noe annet som plager henne. Men jeg opplever at hun ofte viser tydelige tegn på at hun er sulten, blant annet i form av at hun tar brystet når hun blir tilbudt det og søker etter brystet. Jeg skulle gjerne ha latt henne ligge ved brystet hele kvelden om jeg orket, men føler nesten at jeg blir oppspist, og at jeg blir sår og øm av det. Har noen av dere noen lignende erfaringer, og hvordan har det eventuelt løst det?

Gratulerer med baby! På den alderen og en stund fremover, satt jeg også og ammet i timevis på kveldene. Det var det babyen trengte, både for å øke melkemengden slik at den var tilpasset, kos, nærhet, ro, etc. Jeg hadde også endel problemer i starten med ekstremt ømme brystvorter, og brystinfeksjon etc. Men jeg fikk hjelp med sugeteknikker, stillinger, etc. og bet meg gjennom det. Er veldig glad for det i dag, amming ble helt uproblematisk etterhvert.

Skjønner godt at det er hardt nå. For meg hjalp det med å pakke ned endel praktiske, og hyggelige ting jeg kunne drive med på kveldene. Satt meg godt til rette i sofaen med god mat og drikke, og ting jeg syntes var ok å drive med noen timer.

Denne perioden går også over. Håper du greier deg og har en forståelsfull mann som støtter deg. De pausene jeg fikk på kvelden når baby ikke sugde, prøvde gjerne mannen å ha henne litt på fanget, bære rundt etc. til hun ville ha bryst igjen. Da får man en liten pause hvor man kan strekke på beina etc.

Anonymous poster hash: 5322b...0ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort som andre her og testet om hun roer seg litt mer av at den andre forelderen bærer litt e.l.

Å ville ha pupp trenger ikke bety sult, og hun lukter jo mat av deg og vil dermed søke etter brystet for kos/stimuli.

Jeg ammer ikke, men har en baby på 4 mnd som fortsatt er ekstra urolig på kvelden- og det handler i starten om luft, og nå om overtretthet.

En periode som han skrek på kvelden handlet det om økedøgn(han trengte MME hver 3 time på kveld fremfor hver 4).

Samme kan gjelde for barn som ammes :)

Anonymous poster hash: b6db6...088

Gjest Maman
Skrevet

Sånn er det her også, helt normalt! Les på linken over fra Ammehjelpen!

Skrevet

Min gjøt dette, og hos ham betyr det at han er mett men har suge- og nærhetsbehov. Han vil ha pupp men blir sinna når det kommer melk. Da hjelper pappakos og smokk. :)

Gjest Maman
Skrevet

Her også...smokk, og litt kos og dansing i stua.

AnonymBruker
Skrevet

Min gjøt dette, og hos ham betyr det at han er mett men har suge- og nærhetsbehov. Han vil ha pupp men blir sinna når det kommer melk. Da hjelper pappakos og smokk. :)

Samme var det hos min. Hun ville gjerne henge på puppen hele kvelden, men var mett og ble sint når det kom melk. Vi prøvde en del før vi ga smokk, men det var det som hjalp. Smokk og masse kos fra både meg og pappaen. Vi prøvde alltid puppen før vi ga smokk, men når hun bare kavet så byttet vi, og hun roet seg betraktelig.

Babyer har jo også sugerefleks, så de vil suge på flaske/bryst uansett, så det kan ofte tolkes som at de er sultne av den grunn.

Hadde det vært meg, så ville jeg først testet ut å droppe tillegget og heller bare amme, siden det høres ut som at du har mer enn nok melk nå, og sett om hun roer seg litt med det. Kanskje hun ikke blir like mett som av tillegget, men kan roe seg med litt mindre mengde og kos. Om det ikke hjelper, ville jeg prøvd smokk. :)

Anonymous poster hash: 50652...94b

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at jeg svarer litt feil utfra hva du skrev. Du sier hun roer seg med flasken på kvelden. Da vil jeg tro at det rett og slett er at hun er litt ekstra sulten, og at hun er "bortskjemt" med at melken kommer raskere med flaske enn fra deg. Du har sikkert nok melk, men hun må jobbe litt mer for den på kveldstid, og det er mindre volum, og hun blir nok utålmodig ved brystet.

Det kommer litt an på hva du vil da. Om du orker, så ville jeg kuttet tillegget og økt egen produksjon. Det kan ta noen dager, men siden hun bare får 60 ml så er det ikke så store mengder det er snakk om. Evt kan du også fortsette med flaske til kveldsmåltidet, og la pappaen gjøre dette, så hun ikke lukter deg og melken din.

Anonymous poster hash: 50652...94b
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på fire måneder er lik, vil ha puppog kos hele kvelden. Jeg koser meg med det så mye som mulig, for det varer jo ikke evig :-)

Anonymous poster hash: 1d162...8e5

Skrevet

Takk for alle innspill!

I går var et av få døgn hvor hun ikke har fått mme på flaske. Resulterte i en urolig kveld, men det gikk greit. Kvelden i forveien utviste hun samme "oppførsel" når hun fikk flaske også, så jeg tenkte jeg skulle forsøke uten.

Noe av problemet er jo det at hun blir så sint ved brystet og glipper taket hele tiden. Det innebærer jo at det ikke er så aktuelt å sitte med henne ved brystet hele tiden. For det er jo nettopp det som gjør henne sint og urolig. I tillegg til det får jeg ganske vondt av det også, og det er jo ikke noe ok for de ammingene som kommer på natten. Både i går kveld og en tidligere kveld hvor hun ikke har fått den ekstra flasken har jeg/vi brukt flere timer på å gi kos, bysse, synge og danse. Og hun roer seg da til slutt, men griner noe underveis. Kos får hun mye av hele døgnet så det er hun nok ikke akkurat underernært på. Hun er en baby som ikke liker å ligge for seg selv å sove (våkner hvis hun legges for seg selv), så hun sover stort sett i armkroken, på brystet eller inntil i senga.

Synes det er litt vanskelig fordi jeg er redd for at jeg lar henne være sulten, og det kjennes vondt i mammahjertet. Samtidig tenker jeg at det ikke er noen vits å gi den flasken hvis hun egentlig ikke trenger den.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer til å gå over, men det er slitsomt mens det står på. Har dere vært hos manuell terapeut? Tenkte på det du skrev om at hun kavet ekstra ved det ene brystet. Hos oss hjalp i alle fall noen behandlinger på akkurat dette, selv om barnet fortsatt var ganske urolig. I tillegg fikk vi god hjelp av bæretøy etterhvert. Barnet roet seg betraktelig når det fikk være i en mer oppreist posisjon, og til slutt gav det hele seg. Tror da barnet var sånn ca to og en halv måned. Da kunne vi begynne å legge det for natta i syv tiden.

Anonymous poster hash: def9a...881

Skrevet

En liten oppdatering:

Vi har klart oss uten å gi mme de siste to kveldene. Første kvelden var det en del uro og måtte avlede mye med byssing o.l. Mannen tok henne til slutt ut på trilletur. I går kveld tok jeg frem bæresjalet vi har tt låne og ungen var helt stille og i halvsøvne så lenge jeg var i litt bevegelse. Hun sovnet i 0100-0130-tiden begge kvelder.

Nå sitter mor ved frokostbordet med baby i bæresjal og spiser sin første frokost i fred og ro på 5 uker... Jenta liker generelt ikke å ligge for seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Hos oss blir babyen urolig ved brystet dersom han egentlig trenger å rape eller det er gulp på vei. Eller når han er sulten og har allerede har spist mye den kvelden, sånn at utdrivningsrefleksen er tregere. Det kan altså være mange grunner, som man ser i denne tråden. Men bra om dere nå har funnet noe som funker, da. :) Selv om jeg umiddelbart, ut fra hovedinnlegget ville gjettet at hun var sulten og utålmodig, men babyer er jo også såpass komplekse at de kan være urolige for noe noen kvelder og noe annet andre ganger.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En liten oppdatering:

Vi har klart oss uten å gi mme de siste to kveldene. Første kvelden var det en del uro og måtte avlede mye med byssing o.l. Mannen tok henne til slutt ut på trilletur. I går kveld tok jeg frem bæresjalet vi har tt låne og ungen var helt stille og i halvsøvne så lenge jeg var i litt bevegelse. Hun sovnet i 0100-0130-tiden begge kvelder.

Nå sitter mor ved frokostbordet med baby i bæresjal og spiser sin første frokost i fred og ro på 5 uker... Jenta liker generelt ikke å ligge for seg selv.

Så fint at du får det til! Ville bare trøste deg og si at det virker som det er helt vanlige ting dere går gjennom. Jeg ammet nok bokstavelig talt nesten halve døgnet da jenta mi var på din alder, og det er ganske vanlig. Men veldig mange mødre glemmer det etter noen måneder, og spør forskrekket om du virkelig må amme så mye, hehe. Bare legg henne masse til brystet, det forebygger brystinfeksjon og lav melkeproduksjon.

Gratulerer med en helt ny baby, tenk at dere har skapt et lite menneske :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss blir babyen urolig ved brystet dersom han egentlig trenger å rape eller det er gulp på vei. Eller når han er sulten og har allerede har spist mye den kvelden, sånn at utdrivningsrefleksen er tregere. Det kan altså være mange grunner, som man ser i denne tråden. Men bra om dere nå har funnet noe som funker, da. :) Selv om jeg umiddelbart, ut fra hovedinnlegget ville gjettet at hun var sulten og utålmodig, men babyer er jo også såpass komplekse at de kan være urolige for noe noen kvelder og noe annet andre ganger.

Jeg er litt enig i det Vera Vinge skriver her på slutten. Så små babyer trenger å ligge mye ved brystet, så jeg ville hatt henne ved brystet så mye som mulig. Det er ofte derfor de er urolige, så byssing og smokk etc. blir ofte litt "falsk vare" når det faktisk er brystet de trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...