Snikk Skrevet 11. mai 2014 #1 Skrevet 11. mai 2014 Har lyst til å prøve og lage fersk kjøtt og suppe, siden et nå avdød familiemedlem laget dette ofte og det smakte kjempegodt. Men slik jeg husker det, serverte hun først grønnsakssuppe som forrett, og til hovedrett ferskt kjøtt med løksaus og poteter. Men alle oppskriftene jeg finner, ser det ikke ut som det er to retter, men at suppen serveres sammen med kjøttet og sausen (suppe med saus på?), så jeg skjønner ikke helt. Noen som har hørt om mitt familiemedlems vri på denne retten (og vet hvordan jeg lager den)? Oppskriften til matprat viser at alt skal serveres sammen: http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjonell-norsk-mat/ferskt-kjott-og-suppe/
Brunhilde Skrevet 11. mai 2014 #2 Skrevet 11. mai 2014 Min mor pleide å lage dette, og vi fikk kjøttsuppe med kål og gulrøtter og små kjøttboller i dyp tallerken. Kjøtt, poteter og saus ble servert for seg selv på middagstallerken - og så spiste vi litt av hver ting. VI hadde altså verken kjøtt eller saus i selve suppa.
Kvist Skrevet 11. mai 2014 #3 Skrevet 11. mai 2014 (endret) Mamma pleide å servere slik du husker. Først suppe med grønnsaker og så kjøtt med poteter og saus etterpå. Tror hun gjorde omtrent som i matprats oppskrift. Kokte kjøttet mørt, lot grønnsakene koke i kjøttkraften. Lagde løksaus av litt av kraften (ta av kraft etter at grønnsakene har kokt, så får du best saus) og serverte sammen med kjøttet som ble holdt varmt i ovnen mens vi spiste suppe. Husk å lage tradisjonsdessert også da. Tilslørte bondepiker eller semulepudding med rød saus for eksempel. Edit: Kan matprat ha tatt med grønnsaker på bildet sammen med kjøttet fordi det ser penere ut? Kjøtt, saus og potet ser jo litt stusselig ut sånn fargemessig. Endret 11. mai 2014 av Kvist
loffen Skrevet 11. mai 2014 #4 Skrevet 11. mai 2014 Min mormor lagde alltid dette. Og sånn som jeg husker det fra da jeg var liten, gjorde hun som du sier TS. Suppe først, og kjøtt løksaus og poteter etterpå. Ååå, så godt som det var!
loffen Skrevet 11. mai 2014 #5 Skrevet 11. mai 2014 Hm.. jeg kom på at jeg har en gammel Ingrid Espelid-kokebok. Så nå tittet jeg i den. Fremgangsmetode som Kvist beskriver, men i boka foreslår Espelid å dele noen av grønnsakene i mindre biter etter at de har kokt, og server de oppi suppen, og resten sammen med kjøttet, potetene og løksausen etterpå. Ja takk begge deler liksom.
Kvist Skrevet 11. mai 2014 #6 Skrevet 11. mai 2014 Håhå, Espelid ja, hvorfor gjøre det lett når man kan komplisere litt. Det minner meg på at mormor alltid "pyntet" potetene med hakket persille når maten var litt sånn brun og kjedelig som kjøttretten her er. Så ble det litt freshere med en gang. Hun er forøvrig omtrent jevngammel med Espelid 1
Snikk Skrevet 11. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 11. mai 2014 Fantastisk, tusen takk for gode svar alle sammen Da husker jeg riktig, og skal prøve meg på retten slik jeg husker den! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå