Gå til innhold

Hva er egentlig så usunt med pizza?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg spør veldig dumt nå, men hva er det egentlig som er så usunt med pizza? Er det noe annet enn deigen? Jeg bruker ofte å lage pizza i hverdagene, men erstatter vanlig pizzadeig med f.eks. speltlomper eller lignende. Er denne pizzaen fortsatt usunn?

Anonymous poster hash: b2460...2c1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

noen dynker pizzaen ned med feit ost, det trekker ned. ellers er det bra mat! :)

Anonymous poster hash: 233d6...86a
AnonymBruker
Skrevet

Spørs om man kjøper hjemmelaget eller ferdigfrosset.

Putter du på mye grønnsaker og lager egen saus så blir det mye sunnere.

Anonymous poster hash: f5b88...b5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg spør veldig dumt nå, men hva er det egentlig som er så usunt med pizza? Er det noe annet enn deigen? Jeg bruker ofte å lage pizza i hverdagene, men erstatter vanlig pizzadeig med f.eks. speltlomper eller lignende. Er denne pizzaen fortsatt usunn?

Anonymous poster hash: b2460...2c1

Ost, fabrikkert tomatsaus?

Anonymous poster hash: a48a7...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Ost er jo ikke usunt? Men ren hvetemelbunn er jo ikke spesielt sunt

Anonymous poster hash: e498b...80b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg er sugen på pizza, så lager jeg meg en sunnere type.
Skjærer et pitabrød i to, sånn at jeg får to tynne bunner. Smører et lag med sukkerfri ketchup/tomatpure, legger på kokt skinke, sopp, paprika, mais, og et lite dryss med oregano.

Veldig godt!! Ikke mer enn 250-300 kalorier for begge bunnene. Passer for en person. :)

Anonymous poster hash: 8c357...6e6
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Taco er også "usunt" om en bæljer på med rømme, ost, guacemole og nachos. Det meste kan bli usunt om en kjører på nok shait. Fordelen er at en faktisk kan gjøre all "junk" til et sunt og velbalansert måltid. Kommer bare an på hva ingredienser en velger å lage det med.

I dag hadde jeg burger med fries og ketchup. Usunt? Ja om en hadde kjøpt det på McDonalds. Jeg lagde svinekjøttdeig karbonader med salt og pepper, søtpotet fries med litt olje, salt og pepper og hjemmelaget sukkerfri ketchup. Smakte fortreffelig og sunt som bare det.

Hadde søte cookies med sjokolade glasur som lunsj i dag. Laget på kokosmel og fri for sukker og glasuren var laget med ren kakao og var også sukkerfri.

Er en litt kreativ og lager det selv så kan en kose seg med masse "forbudt" mat med en sunn vri.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ost = Karbohydrater = Sukker = Fett.

Karbohydrater i hvitost?

Anonymous poster hash: c40ac...6dc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Eh nei det er jo motsatt. Ost har protein og fett. Bunnen har karbohydrater som =sukker som =fett på kroppen

Anonymous poster hash: e498b...80b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er da sunt med litt pizza.

Anonymous poster hash: f0b76...eef

Skrevet

Dette er feil.

• Liker 3
Gjest multibox
Skrevet

IIFYM!!

Pizza er "usunt" fordi det ikke er spesielt bra ratio med proteiner/karbs/fett. I tillegg må du få i deg ganske mye for å bli skikkelig mett, derfor har folk en tendens til å spise for mye pizza i forhold til hva de vanligvis ville gjort, og de har derfor mye lettere for å legge på seg.

Har du kontroll på kalori- og macro-inntaket ditt er det ingen store problemer med å spise pizza...med mindre du er en sånn som ikke skal ha i deg gluten

• Liker 1
Skrevet

Var nettopp en test av frossenpizza der de konkluderte med at pizza ikke trengte å være så usunt som mange skal ha det til. Kutt litt ned på osten og sleng på flere grønnsaker og vips så kan du spise pizza med bedre samvittighet :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Frossenpizza - fettet i ost er usunt, hvetemel i pizzabunn er usunt, sukker i tomatsaus er usunt... Lag pizza selv, så har du kontroll på hvor grov bunnen er, hva du putter i sausen osv.

Anonymous poster hash: 6bf18...762
AnonymBruker
Skrevet

Frozzenpizza har ofte endel sukker og salt i seg for å fremheve smak og holdbarhet.

Hjemmelaget er vel egentlig bare usunt pga hvetebakst og evt fet ost og kjøttdeig. Lag den på litt grovere mel, bruk karbonadedeig (eller kanskje kyllingkjøttdeig?) og litt magrere/mindre ost, så kan du stappe på med grønnsaker og hjemmelaget tomatsaus og virkelig kose deg med god samvittighet.

Alt med måte såklart. Pizza er bra mat det, men nesten all ferdigmat inneholder unødig mye sukker og salt (i tillegg til det åpenbare som melkefett i osten, osv osv).

Anonymous poster hash: 36e29...a6e
Skrevet

Speltlompepizza spiste jeg fler ganger i uka før, men er litt lei for tiden. Lagde de på 4 lomper, kjøttsaus laget av 200g karbonadedeig, løk, sukkerfri ketchup, walden farms bbq saus og krydder. Gjerne fler grønnsaker også. Toppet den med litt lettost og serverte med mager kesam og gjerne en salat. Ca 500 sunne kalorier :) men nå er jeg verken redd fett eller karbohydrater da ;)

AnonymBruker
Skrevet

En pizza kan uansett gjøres sunn med å bytte til et annet alternativ i stede for den vanlige bunnen. Tunfiskbunn og blomkålbunn er to fantastiske forslag, som man kan nyte med ren samvittighet. Mye sunnere enn speltlomper også og i hvert fall sunnere enn pitabrød som i grunn er like usunt som vanlig hvetebunn.

Anonymous poster hash: 577e3...fb7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frossenpizza - fettet i ost er usunt, hvetemel i pizzabunn er usunt, sukker i tomatsaus er usunt... Lag pizza selv, så har du kontroll på hvor grov bunnen er, hva du putter i sausen osv.

Anonymous poster hash: 6bf18...762

Grovt mel har bare marginalt lavere glykemisk indeks. Og det er heller ikke noe godt mål på sunnhet. Ren fruktose har f.eks. en GI på 20, men det er ikke spesielt sunt å spise store mengder av.

Fettet i osten er ikke usunt, med mindre du bruker vita hjertego sin variant. Eller det som kalles "topping".

Til og med Cathrine Borchsenius har endret mening om dette. Og hun er kjent for sin fettskrekk.

Anonymous poster hash: ca5a7...caa

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg ser for meg en snarlig død her jeg akkurat har spist 2 biter av gårsdagens hjemmelagde pizza til middag på en mandag... :sjokk:

Det er noe med at "for mye og for lite av alt er like galt".

Og når jeg sier hjemmelaget så er det hjemmelaget fra bunnen av.

Saus: Olivenolje, løk, hvitløk, tomater, urtekrydder (uten salt), litt salt, pepper.

Fyll: Chorizopølse, marinerte hvitløksbåter, jalapenos.

Topping: En bit cheddar og en tilsvarende bit gouda (var det som var i kjøleskapet i går)

Bunn: 500 gram hvetemel, 1/2 ts sukker, 1/3 ts salt, vann, gjær og olivenolje.

Og dette er en hel langpanne. På 2 dager har jeg nå snart spist snart halvparten....

Det kunne med stor sannsynlighet vært mye værre...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Alt med måte sier nå jeg! Ingen vits i å kutte ut alt av livets goder. Heller trene på å begrense seg ;) Har man lyst på en feit burger, spis den feite burgeren. At man har cravings en dag og koser seg, skader ikke. Problemet starter når du ikke gjør annet enn å ha cravings, og gir etter.

Hvis du likevel har lyst på pizza, taco, burgere osv hele tiden, kan du lage sunne varianter, og heller unne deg den usunne en gang i blant.

Sammen med et sunt kosthold og jevnt med trening, skader det ikke å være badass i blant med god samvittighet.

(Dette ble et generelt svar, og ikke myntet kun på TS)

Endret av Irovar
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...