Gå til innhold

Sykkelstørrelse barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Noen som vet hvordan jeg regner ut sykkelstørrelse til barn? Ser at de regnes ut i fra tommer - men jeg vet ikke hvor mange tommer jenta mi på 8 trenger. Finnes det regler/mal der ute? Tenker å kjøpe på nett, så får ikke prøvd..

Anonymous poster hash: a6986...052
Skrevet

Sykler må prøves.

Skrevet

42 tommer ca

Gjest Missfixit
Skrevet

Har 2 gutter, den ene på 9 år bruker 20" og den andre på 11 bruker 24". De er lave i forhold til alder, men tenker kanskje 24" kan passe. Sykler bør nok prøves, ta deg en tur i sportsbutikk, slik at du får sett hvilken str. som passer, så kan du kjøpe på nett etterpå.

Voksne bruker opp til str. 29" ca. Så 42 tommer som den over er ikke reelt.

Skrevet

Rundt oss ser det ut som normalen er ca:

12" for barn fra 2-4

16" for barn fra 4-6

20" for barn fra 6-8

24" for barn fra 8-12

Og så er vel voksensykkel neste, tror jeg...

Alt kommer an på barnets høyde, og en for stor sykkel er vanskeligere å sykle på enn en for liten. (Så lenge man får riktig justering av sete/styre, og ikke blir sittende helt feil.

Se mange av de som nå nærmer seg 8 år som har gått over til 24" sykler.

Skrevet

Har 2 gutter, den ene på 9 år bruker 20" og den andre på 11 bruker 24". De er lave i forhold til alder, men tenker kanskje 24" kan passe. Sykler bør nok prøves, ta deg en tur i sportsbutikk, slik at du får sett hvilken str. som passer, så kan du kjøpe på nett etterpå.

Voksne bruker opp til str. 29" ca. Så 42 tommer som den over er ikke reelt.

hva slags str bruker dere på sykler da? Er ramme str jeg bruker å regne etter. Og voksen sykkel er 52 53 og 58. Derfor jeg skrev 42.

Skrevet

"Barnesykler er bygget med sikkerhet i fokus: en trygg og oppreist sittestilling med bakbrems i pedalene. Av sikkerhetsmessige grunner er det viktig å velge en sykkel som barnet kan sette begge føttene i bakken når det sitter på setet.

Barnet skal sitte godt på setet og fremdeles rekke fint frem til styret med begge hender.

Oppreist sittestilling gir god oversikt.

De minste barnesyklene er utstyrt med pedalbrems for økt sikkerhet.

Med setet i laveste posisjon skal barnet sitte på setet og ha god kontakt med bakken med begge fotbladene.

Alder Størrelse
Opp til 4 år 12” hjul
Ca 4-6 år 16” hjul
Ca 5-8 år 20” hjul
8 år+ 24” hjul"

http://www.gsport.no/Guides/Sykkel/Riktig-sykkel-til-barna/

Og husk at det er bedre at barn har en sykkel som er i minste laget enn en som er i største laget.

Skrevet

hva slags str bruker dere på sykler da? Er ramme str jeg bruker å regne etter. Og voksen sykkel er 52 53 og 58. Derfor jeg skrev 42.

Barnssykler måles i hjulstørrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...