Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har hatt svangerskapsforgiftning eller HELLP syndrom som kan dele noen erfaringer om hvordan det gikk og hvordan forløpet utspilte seg?

Jeg har lett forhøyet blodtrykk (140-145/90-100), kun spor av protein i urinen, gått opp fire kg i vann i kroppen, stigende leverprøver, hodepine, ser lysende stjerner og føler meg skikkelig slapp og søvnig hele tiden. Skal ta nye blodprøver i morgen for å sjekke at leverprøvene ikke har steget mer og at blodplatene ikke har sunket. Synes det er ufattelig ubehagelig å gå her hjemme å lure på om det er HELLP syndrom som er under utvikling. Legene sier bare at de ikke vet om det er det, og at jeg MÅ ringe dersom det og det og det skjer. Det er ikke så lett å vite når man skal ringe.

Anonymous poster hash: 09756...639
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt HELLP-syndrom, og jeg synes det er ekstremt rart at du faktisk får være hjemme i den tilstanden du beskriver. Dette skal ikke bare kvalifisere til en sykehusinnleggelse, men det skal også innebære ekstremt hyppig kontroll av blodtrykk (minst 4 ganger i døgnet) og blodprøver hver 3-4. time, samt hyppig CTG. Hvilket sykehus er dette egentlig?!?

Jeg gikk fra å ha mulig svangerskapsforgiftning til å være alvorlig dårlig på 12 timer, og fikk igrunnen dette "kastet" på meg. Jeg gikk i tillegg i fødsel, men endte med hastesnitt på 3 cm åpning pga dårlig fosterlyd og blodprøver som forverret seg drastisk. Jeg endte opp med å tilbringe 1,5 døgn på intensiven etterpå og 4 dager på barsel etter dette. Barnet mitt lå på nyfødtintensiven i 6 dager og vi tilbrakte totalt 10 dager på sykehus før vi kunne dra hjem.

Jeg synes du skal ringe føden med en gang og gi beskjed om at du har ekstremt vondt i hodet, ser stjerner og absolutt ikke føler deg i form. Det spiller ingen rolle om de ikke vet om du har HELLP eller ikke, for dette er faresignaler som skal tas på alvor og holdes under observasjon på sykehus!

Skrevet

Ta kontakt med føden! Man går ikke hjemme med slike symptomer!

AnonymBruker
Skrevet

SmallTalk - Det hørtes absolutt ikke ut som noen god opplevelse!

Jeg har vært innlagt i fire dager der denne uken, hvor de har tatt blodprøver hver dag, blodtrykk, urinprøve og ctg. Blodprøvene steg hver dag, men jeg fikk likevel dra hjem for to dager siden. Så sa de at jeg skulle komme tilbake på mandag og ringe hvis jeg ble værre i mellomtiden. Men jeg sa jo i fra om at jeg hadde hodepine og disse stjernene da jeg var innlagt! Og derfor føles det så dumt når de sier, "ta kontakt dersom du får hodepine og ser stjerner". Jeg har jo sagt at jeg har det hver dag jeg har ligget der. Blodtrykket mitt har vært fint noen dager og høyt andre dager, så derfor mente de at det var greit. Og at jeg ikke var etter "boken" i forhold til symptomene fordi stigning av leverprøver først kommer sent i et slikt forløp og da burde jeg hatt høyere blodtrykk og mer proteiner i urinen. Hva om ikke alle er helt etter boka, de prøvene stiger jo hver dag uansett?

Siden jeg skal ta nye prøver i morgen tidlig føler jeg ikke for å ringe. Føler meg bare som en hypokonder eller masekopp. Men hvis de prøvene har steget i morgen, da kommer jeg til å kreve en del mer svar på hva dette er for noe og hva planen deres er, og at jeg ikke har lyst til å bli sendt hjem med ansvaret for å vurdere selv om jeg må ringe.

Anonymous poster hash: 09756...639
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som sender hjem folk med SF. Jeg måtte true meg ut derfra i EN time for å hente klær og sånt hjemme og da hadde jeg ikke engang SF, de bare trodde det.

Skrevet (endret)

Og jeg fikk beskjed om at jeg hadde hatt et "klassisk" HELLP-syndrom ettersom dette gjerne kommer veldig brått på og utvikler seg veldig raskt.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Din jobb er ikke å føle så mye akkurat nå, din jobb er å passe på deg og babyen din. Du har alvorlige symptomer som du ikke skal gå hjemme med. Ring føden og si at du føler deg utrygg og vil legges inn.

Skrevet

Men hvis du kun har spor av proteiner, så har du foreløpig ikke nok proteinutskillelse til at du har svangerskapsforgiftning, ut ifra diagnosekriteriene. Ring umiddelbart om du plutselig føler deg dårligere. De hadde ikke sendt deg hjem om det ikke var forsvarlig. God bedring! :klem:

"Blodtrykk ≥ 140/90 mm Hg og proteinuri (1+ eller mer på urinstiks) som inntrer etter 20 fullgåtte svangerskapsuker. Definisjonen krever at blodtrykket skal være forhøyet ved minst to målinger med mer enn 6 timers mellomrom. Det samme gjelder påvisning av proteinuri som også skal skje i to prøver, med mindre det er 2 + eller mer. Definisjonen av proteinuri er proteinutskillelse på mer enn 0,3 g/døgn (tilsvarer 1+ på stiks)." http://legemiddelhandboka.no/Terapi/19613

AnonymBruker
Skrevet

Er du på Bærum sykehus?

Jeg mistet babyen min der i fjor pga en svangerskapsforgiftning som ikke ble behandlet/tatt alvorlig. Hadde de samme symptomene som du har. Litt lavere blodtrykk.

Ta kontakt med sykehuset ditt og krev å bli innlagt med en gang!

Anonymous poster hash: afca4...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innlagt med svangerskapsforgiftning i uke 33. Hadde BT på 140/100, proteinuri (usikker på hvor høyt) og mye ødemer. Hadde ikke hodepine eller andre symptomer.

Lå på sykehuset i to dager, sov så dårlig. Så jeg fikk sove hjemme og komme på sykehuset på dagen for kontroll (bor i nærheten av sykehuset) Der ble det hver dag tatt BT, CTG og urinprøver. UL ble tatt regelmessig.

Slik gjorde jeg det i to uker før det smalt til. Fikk skikkelig hodepine, kvalm og kastet opp. Da bare det rett på sykehuset, jeg ble ikke bedre, men barnet hadde det bra. Men det ble hastesnitt pga økte symptomer.

Så min erfaring er at det kan gå fort. Jeg fikk ikke HELLP, men gikk fra preeklampsi til eklampsi.

Anonymous poster hash: 4a888...4a8
Skrevet

Jeg ble innlagt med svangerskapsforgiftning i uke 33. Hadde BT på 140/100, proteinuri (usikker på hvor høyt) og mye ødemer. Hadde ikke hodepine eller andre symptomer.

Lå på sykehuset i to dager, sov så dårlig. Så jeg fikk sove hjemme og komme på sykehuset på dagen for kontroll (bor i nærheten av sykehuset) Der ble det hver dag tatt BT, CTG og urinprøver. UL ble tatt regelmessig.

Slik gjorde jeg det i to uker før det smalt til. Fikk skikkelig hodepine, kvalm og kastet opp. Da bare det rett på sykehuset, jeg ble ikke bedre, men barnet hadde det bra. Men det ble hastesnitt pga økte symptomer.

Så min erfaring er at det kan gå fort. Jeg fikk ikke HELLP, men gikk fra preeklampsi til eklampsi.

Anonymous poster hash: 4a888...4a8

Men per definisjon har ikke UT preeklampsi enda, hun skiller ikke ut nok proteiner. Som du sier, så var du selv hjemme i to uker før du ble dårlig og måtte innlegges igjen.

Eklampsi er forresten når du utvikler kramper.

Skrevet

Men per definisjon har ikke UT preeklampsi enda, hun skiller ikke ut nok proteiner. Som du sier, så var du selv hjemme i to uker før du ble dårlig og måtte innlegges igjen.

Eklampsi er forresten når du utvikler kramper.

Men per definisjon så kan man faktisk ha preeklampsi dersom man ikke har noe særlig proteiner i urinen dersom man har patologiske blodprøver og/eller symptomer som hodepine, oppkast, kvalme, magesmerter etc. Og i TS sitt tilfelle så er det primært ikke "vanlig" preeklampsi de er redde for, men HELLP-syndrom. Dette kan faktisk oppstå uten at man har spesielt høyt blodtrykk eller spesielt mye proteiner i urinen, og det er derfor det tas blodprøver i tillegg til BT og urinstix ved mistanke om preeklampsi.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk hellp ved første barnet. Jeg hadde lite protein bare 1 (som kan være forurensning), ikke ødem, blodtrykk lå på 140-150/ 90-100 en periode. Hadde jeg hatt stjerner så hadde jeg nok blitt innlagt. Blodtrykket roet seg etter at jeg fikk beskjed om å innta horisontalen. Jeg målte BT hver dag hos fastlege en liten uke før det roet seg, og på de høyeste dagene (150/100) ringte legen til fødeavd mens jeg var der og spurte om de ville ta over. Da ble det bestemt at jeg skulle fortsette hos han, siden jeg bor et kvarter fra sykehuset. Fikk beskjed om at hvis jeg fikk leversmerter, pannehodepine eller flimring for øynene, så skulle jeg bare dra rett på sykehuset. Dette var i uke 37.

Da vannet gikk ved termin spontant, fikk jeg samtidig sterk leversmerte. Da dro vi rett på sykehuset. Fødselen hadde fin progresjon, barnet var ute etter 3 timer, og dermed slapp jeg keisersnitt. Under fødselen drev jordmor og blåste opp blodtrykksmansjetten i ett kjør (men rakk det ikke helt pga hyppige rier) og ville ikke fortelle meg blodtrykk da hun ikke ville skremme meg. Leversmertene forsvant mye da barnet/morkaken kom ut, det var deilig for jeg klarte bare ligge på venstre side pga smerten. Barnet hadde antenne i hodet, jeg hadde sånn magebelte og veneflon i tilfelle det ble akutt.

Alt gikk likevel bra, og jeg synes jeg hadde en flott fødsel :) Fikk ikke ligge i badekar pga det varme vannet ville gi falske blodtrykksmålinger, men ok.

Etter fødsel ble jeg så utrolig sliten, helt utmattet, holdt på å svime av og ble helt svett av å gå 3 m til doen. Kunne ikke holde barnet mens jeg sto da jeg var ustabil, på mange dager. Orket ikke stå lenge nok til å dusje på mange dager. Melka kom ikke på mange dager. Først i ettertid, og spesielt med ny normal fødsel, har jeg skjønt hvor syk jeg faktisk var. Jeg måtte spise jerntabletter en god stund, fikk noe annen medisin også, og fikk leverskader. I svangerskap nr 2 gikk jeg på blodfortynnende medisin fra uke 10-37, og hadde med det ingen komplikasjoner :) Gynekologen som jeg hadde tidlig kontroll hos, sa jeg hadde hatt akutt, alvorlig svangerskapsforgiftning. I ettertid synes jeg at jeg fikk god behandling, men ikke så god informasjon på sykehuset.

Endret av ViljaH
Skrevet

Men per definisjon så kan man faktisk ha preeklampsi dersom man ikke har noe særlig proteiner i urinen dersom man har patologiske blodprøver og/eller symptomer som hodepine, oppkast, kvalme, magesmerter etc.

Javel, hun fyller ikke diagnosekriteriene, det var det jeg mente.

Skrevet

Javel, hun fyller ikke diagnosekriteriene, det var det jeg mente.

Jeg fikk diagnostisert pre.e på bakgrunn av blodtrykk alene. At de tok feil var nå en ting, men de stod nå på sitt.

Skrevet

Jeg fikk diagnostisert pre.e på bakgrunn av blodtrykk alene. At de tok feil var nå en ting, men de stod nå på sitt.

Ja, men hypertensjon alene er ikke preeklampsi.

Skrevet

Ja, men hypertensjon alene er ikke preeklampsi.

Som sagt: flere LEGER diagnostiserte meg med pre e, på KK. Du får ta det opp med dem.

• Liker 1
Skrevet

Som sagt: flere LEGER diagnostiserte meg med pre e, på KK. Du får ta det opp med dem.

Ja, men da følger de ikke diagnosekriteriene.

Skrevet

Unnskyld at jeg kupper tråden her. Men på fredag så jeg diskolys foran øynene (gikk over etter en stund, 15 min-halvtime. men det var virkelig så sterkt at jeg slet med å se annsiktet til samboeren og å lese) og ble så sliten og slapp at jeg sov hele dagen. Våknet opp innimellom med hodepine og fæl følelse i kroppen. Som om jeg hadde dovna bort. Har etter dette vært utrolig slapp og sliten.. Har hodepine. er kvalm. Og har ca. en gang om dagen i ettertid sett "stjerneskudd". Sånn bittelitt så går det over. Har (og har fortsatt) jernmangel og har derfor vært veldig slapp hele svangerskapet så har liksom følt at det er unødvendig å ringe føden fordi jeg har hatt litt synsforstyrrelser. Men jeg skal til jordmor på onsdag formiddag. Kan jeg vente til da og ta dette opp? Eller bør jeg ringe føden før den tid?

Kan legge til at jeg har normalt veldig lavt blodtrykk. Og målte blodtrykket dagen før episoden med diskolysene og da var det så lavt at det ikke var rart om jeg var svimmel og hadde ubehag p.g.a. det. Har liksom hele tiden tenkt at så lenge blodtrykket er lavt så trenger jeg ikke tenke på svangerskapsforgiftning o.s.v.. Sorry at jeg kupper tråden men det er vel unødvendig å lage en ny tråd om nesten det samme. Er 31+3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...