AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #21 Del Skrevet 12. mai 2014 Uhu. Men jeg aner ikke om akkurat vikingene drev med det. Men tatt i betraktning at annenhver hedning vi veit om, og mora hans, var helt for tattiser, så kan jeg ikke skjønne hvorfor vikingene skulle være noe unntak. De nekta seg jo ingenting ellers. Det er det ingen som vet, ingen lik med bevart hud er funnet fra den tiden. Men den beste skriftlige kilden man har, av araberen Ibn Fadlan som traff vikinger i arabiske land og blant annet overvar vikingbegravelser og skildret det hele skriftlig, så var var vikingene dekket i figurer. Men kilden hans presiserer ikke om det var maling, eller tatovering... Eller broderier for den del. Men formuleringen hans gjør det nærliggende å tenke kroppsmaling eller tatovering. Det kan jo også tenkes at akkurat disse vikingene som var på langferd hadde fått tatoveringene sine i dette området de reiste til, og at det ikke var typisk. Men våre egne skriftlige kilder (som stammer fra etter vikingtiden) sier lite om kroppskunst. Anonymous poster hash: 389d4...7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. mai 2014 #22 Del Skrevet 12. mai 2014 Det er det ingen som vet, ingen lik med bevart hud er funnet fra den tiden. Men den beste skriftlige kilden man har, av araberen Ibn Fadlan som traff vikinger i arabiske land og blant annet overvar vikingbegravelser og skildret det hele skriftlig, så var var vikingene dekket i figurer. Men kilden hans presiserer ikke om det var maling, eller tatovering... Eller broderier for den del. Men formuleringen hans gjør det nærliggende å tenke kroppsmaling eller tatovering. Det kan jo også tenkes at akkurat disse vikingene som var på langferd hadde fått tatoveringene sine i dette området de reiste til, og at det ikke var typisk. Men våre egne skriftlige kilder (som stammer fra etter vikingtiden) sier lite om kroppskunst. Anonymous poster hash: 389d4...7b7 Men tatt i betraktning at de drev mye med symbolmagi og ristet runer på våpen og andre gjenstander, så ville det være veldig rart om de ikke merket kroppene sine med tilsvarende. Tradisjonelle tatoveringer i andre kulturer handler jo ofte om symboler for styrke og beskyttelse. Hvis jeg hadde trodd på runemagi, så hadde jeg ikke nølt med å påføre meg både tatoveringer og koppsmaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå