Gå til innhold

Vikings, hadde vikingene virkelig slike "moderne" sveiser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har sett Vikings?

Ragnar har barbert siden av hodet slik at han bare har hår øverst. Bjørn har noe enda mer gay, han har og barbert, men han ordner det på en slags emo måte. Hadde virkelig vikingene slike homsesveiser? Jeg trodde det var svenskene som introduserte det for noen år siden.

Anonymous poster hash: 14a42...b62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke eksakt med vikingene, men delvis barbering av hodet er kjent fra flere europeiske folkeslag fra samme tidsperioden. Ragnar er barbert på siden av hodet for å vise frem ravnetatoveringene han har på skallen og nedover skuldera. Han regner seg jo for å være avstammet fra Odin.

Jeg tror forresten ikke at din første tanke dersom han hadde avansert mot deg med øksa klar og mord i blikket, ville vært "Det der er bare så homo!"

Endret av Mann 42
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjedelige fasitsvaret er at det er nesten umulig å vite noe om fordi vi har så få kilder. Det er ikke funnet noen vikinggraver hvor håret har vært i behold. Det finnes noen samtidige skriftlige kilder, flere senere skriftlige kilder, og noen ytterst få avbildninger. Men mesteparten av disse er det en masse kildekritiske problemer knyttet til (skrevet av folk med en agenda eller som ikke en gang var i nærheten av vikingene, avbildningene er veldig stiliserte og kan være av helt spesifikke ting - ikke akkurat gjennomsnittshårstilen, og så videre) og krever endel tolkning som ikke akkurat gjør det til bombesikker vitenskap. Ja, også finner vi jo kammer da, men det beviser vel strengt tatt bare at de hadde hår i en eller annen form som de gadd å gre :P

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Kan ikke fryktelig mye om det her (er arkeolog), men jeg kan jo se om jeg har noe om det i bokhylla et sted. Eller plage gubben med det (også arkeolog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller mest homo hårsveisene var det vel sparterne som stod for. De pleide jo å flette håret på hverandre før de gikk i kamp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener å ha lest at vikinger var i overkant forfengelige, så det skulle ikke forundre meg.

Anonymous poster hash: 1f9c3...1fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å ha lest at vikinger var i overkant forfengelige, så det skulle ikke forundre meg.

Anonymous poster hash: 1f9c3...1fe

Ikke noe galt med litt bling og sterke farger og fancy frisyrer. De var kjent for å være renslige også. Det heter seg (iallfall er det det jeg har hørt) at de var ganske populære blant jentene på de britiske øyene de koloniserte, fordi de badet minst en gang i uka. Enten de trengte det eller ikke :). Lørdag kommer jo av Laugardag, og det betyr kort og godt "badedag." Renslighet innebygd i kalenderen, mao.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Noen som har sett Vikings?

Ragnar har barbert siden av hodet slik at han bare har hår øverst. Bjørn har noe enda mer gay, han har og barbert, men han ordner det på en slags emo måte. Hadde virkelig vikingene slike homsesveiser? Jeg trodde det var svenskene som introduserte det for noen år siden.

Anonymous poster hash: 14a42...b62

mote kommer og går. Kanskje det var mote en gang for alle de årene siden..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

De aller mest homo hårsveisene var det vel sparterne som stod for. De pleide jo å flette håret på hverandre før de gikk i kamp.

haha. La oss ha slumberparty så kan vi sminke og orne håret på hverandre. Hihi. Så kan vi krige litt etterpå
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Vet ikke eksakt med vikingene, men delvis barbering av hodet er kjent fra flere europeiske folkeslag fra samme tidsperioden. Ragnar er barbert på siden av hodet for å vise frem ravnetatoveringene han har på skallen og nedover skuldera. Han regner seg jo for å være avstammet fra Odin.

Jeg tror forresten ikke at din første tanke dersom han hadde avansert mot deg med øksa klar og mord i blikket, ville vært "Det der er bare så homo!"

tok de tatoverinher alt da? Jøss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med tanke på at det var mye hodelus og slikt kan jeg godt tenke meg at vikingene hadde halvfrisyrer. Dvs noe kort, og noe langt. Og det var neppe kun langt hår på de fleste da menn på den tiden også hadde måne på hodet. Vikinger på hærtokt hadde nok ikke tid til å klippe håret sitt ofte og samlet det nok i nakken for å få det bort fra ansiktet under kamper og reiser.

Hvis du ser på indianerne så hadde de bestemte frisyrer for å markere hvilken stand hver enkelt hadde innenfor stammen. Fjærpryden feks. I tillegg var det bestemte frisyrer innenfor hver indianerstamme.

Anonymous poster hash: 67bd9...fa0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tatoveringer har de holdt på med tilbake i Keisertiden i Kina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Med tanke på at det var mye hodelus og slikt kan jeg godt tenke meg at vikingene hadde halvfrisyrer. Dvs noe kort, og noe langt. Og det var neppe kun langt hår på de fleste da menn på den tiden også hadde måne på hodet. Vikinger på hærtokt hadde nok ikke tid til å klippe håret sitt ofte og samlet det nok i nakken for å få det bort fra ansiktet under kamper og reiser.

Hvis du ser på indianerne så hadde de bestemte frisyrer for å markere hvilken stand hver enkelt hadde innenfor stammen. Fjærpryden feks. I tillegg var det bestemte frisyrer innenfor hver indianerstamme.

var det nå mer hodelus den gangen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har lite kilder på det, men det vi vet er at de var veldig forfengelige, de mannlige vikingene. Mye mer enn stereotypiske tegninger etc liker å tro. De likte å pynte seg, sterke farger, sjeldne farger, myke tekstiler, smykker, brosjer og forseggjorte knapper.

De var nok ganske fashionable. :)

Anonymous poster hash: 389d4...7b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatoveringer er SKIKKELIG old hat. Selv de aller mest primitive folkeslagene har lange tradisjoner for tatoveringer. Antakelig ikke så rart. Folk har jo bemalt seg med forskjellige symboler før viktige hendelser, som f.eks kamp. Eller religiøse seremonier. Tatovering er bare en mer avansert form for kroppsmaling, og jeg trur ikke man skal ha drevet med symbolsk maling særlig lenge før man begynner å eke med tanken på at det hadde vært ganske kult om fargen ikke forsvant. Så hva om man fikk den på INNSIDEN av huden, i stedet for utsiden? Noe sånt.

Mange artige forestillinger der. Jeg så en dokumentar for noen år siden om en kar som reiste rundt og utforske forskjellige andre folkeslags tradisjoner på området. Og han kom i kontakt med en ganske tilbaketrukket stamme av (tidligere) hodejegere i Polynesia. De trodde at man måtte tatovere seg for at gudene skulle kunne se dem og vokte over dem. Så det var HELT essensielt når man ble voksen at man fikk seg noen passende tattiser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Tatoveringer er SKIKKELIG old hat. Selv de aller mest primitive folkeslagene har lange tradisjoner for tatoveringer. Antakelig ikke så rart. Folk har jo bemalt seg med forskjellige symboler før viktige hendelser, som f.eks kamp. Eller religiøse seremonier. Tatovering er bare en mer avansert form for kroppsmaling, og jeg trur ikke man skal ha drevet med symbolsk maling særlig lenge før man begynner å eke med tanken på at det hadde vært ganske kult om fargen ikke forsvant. Så hva om man fikk den på INNSIDEN av huden, i stedet for utsiden? Noe sånt.

Mange artige forestillinger der. Jeg så en dokumentar for noen år siden om en kar som reiste rundt og utforske forskjellige andre folkeslags tradisjoner på området. Og han kom i kontakt med en ganske tilbaketrukket stamme av (tidligere) hodejegere i Polynesia. De trodde at man måtte tatovere seg for at gudene skulle kunne se dem og vokte over dem. Så det var HELT essensielt når man ble voksen at man fikk seg noen passende tattiser.

kult. Alt du vet altså :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ragnar kan jeg kanskje forstå, men Bjørn ser jo virkelig moderne ut. Ser ut som han har fikse det med gel og drit.

Anonymous poster hash: e8220...65e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult. Alt du vet altså :)

Uhu. Men jeg aner ikke om akkurat vikingene drev med det. Men tatt i betraktning at annenhver hedning vi veit om, og mora hans, var helt for tattiser, så kan jeg ikke skjønne hvorfor vikingene skulle være noe unntak. De nekta seg jo ingenting ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne serien har jo blitt mye kritisert for å være svært lite historisk korrekt.

Anonymous poster hash: f5161...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge slektstreet mitt er Odin min 58. oldefar og siden Odins bestemor var kua Audhumbla, er altså min 60. oldemor en ku. ;) ( Kunne bare ikke dy meg, med disse historiske opplysningene)

Jeg bør nok satse på både ravne og kutatoveringer.

Hr. Lodbrok er visstnok min 34. oldefar, men dette er en usikker figur, da den antatte Ragnar kan være flere.

Antagelig har vel noen hundretusen eller mer, her til lands de samme folkene i " slekta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...